„Két éve még venni akartam egy virágboltot, mert azt hittem, vége a karrieremnek” – Stifler mamájával, azaz Jennifer Coolidge-dzsel interjúztunk

TóCsa | 2022. Október 31.
A Fehér Lótusz második évadában egyetlen karakter tér csak vissza az első szezon főszereplői közül: Tanya, azaz Jennifer Coolidge. A színésznővel a forgatás helyszínén, egy taorminai luxushotel udvarán beszélgettünk egy pálmafa árnyékában, és kiderült, hogy a való életben legalább olyan vicces, mint a filmjeiben.

Meglepett, hogy a pandémia idején egy ilyen sötét humorú sorozat, mint a Fehér Lótusz ekkora sikert arathatott?

Mike White egy géniusz, a forgatókönyv parádés volt, a szerepemet is imádtam benne, és csodás kollégák vettek körül. Ennek ellenére fel sem merült bennem, hogy ekkora siker lehet. Hiszem, hogy nem egy fair világban élünk, és nem feltétlenül azok a dolgok aratnak sikert, amik megérdemlik azt. A tapasztalatom az, hogyha valamit nagyon szeretek, a többség nem feltétlenül gondolja róla ugyanezt. Épp ezért volt meglepő, hogy ennyire szerettem A Fehér Lótuszt, és még rengetegen voltak így ezzel. Furcsa, hogy sokan nem látták meg a szarkazmusát és iróniáját: nekik ez csak egy sorozat volt egy csomó pofátlanul gazdag emberről. Nem vártam ezt a döbbenetes sikert. Annyira nem, hogy két éve még venni akartam egy virágboltot, mert azt hittem, vége a karrieremnek.

Meglepett, hogy visszahívtak a Fehér Lótusz második évadába?

Bizonyos szempontból meglepett. A produkciótól a fülembe jutott a pletyka, hogy benne leszek, de ezután hosszú ideig senki nem szólt semmit, így magamban már kezdtem letenni a dologról. Elkönyveltem, hogy változott a terv, aztán egyszer csak mégis befutott a hívás.  Nem szeretem hiú ábrándokba kergetni magam, annak a híve vagyok, hogy jobb, ha a várakozásaimat azonnal szétrombolják. Ha az ember nem nagyon reménykedik, a csalódás sem lesz akkora.

A Fehér Lótuszban (forrás: IMDB)

Mit szóltál a sztorihoz, amit a showrunner, Mike White kitalált neked a folytatáshoz?

Mike sokkal okosabb fickó nálam, ezért a megfigyeléseiből és látásmódjából rengeteget tanulhatok magamról. Úgy alkotja meg a karaktert, amilyennek ő lát engem, és nagyon izgalmas számomra, milyen vagyok a szemében. Ő nem csak a jó tulajdonságaimat látja, egyáltalán nem idealizál, és ez engem is alázatosabbá tesz. Amikor olvastam Tanya jeleneteit a forgatókönyvben, az volt az első gondolatom, hogy Mike nagyon jó megfigyelő, látja, hogyan viselkedem bizonyos szituációkban, és azt is látja, sokszor milyen röhejes alak vagyok. Képzeld el, milyen lehet a saját röhejességedet viszontlátni egy filmes karakterben! Valljuk be, kissé fájdalmas élmény szembesülni ezzel. Az életben folyton keressük a kifogásokat a hibáinkra, mert erre van szükség ahhoz, hogy ép ésszel tudjunk ellavírozni: ha túl jól ismernénk önmagunkat, sokan teljesen magunkba zuhannánk. Nagyon fájdalmas tud lenni az igazi tükörbe nézés. Mike-ban viszont az a jó, hogy nemcsak szembesít a hibáiddal, hanem nagyvonalúan meg is bocsátja neked azokat. A hibáiddal együtt tud szerethetővé tenni. Ezért fordulhat elő, hogy Tanya ugyan borzalmas ember, mégis szeretik a nézők. Mivel Mike meg tud bocsátani nekem, én is megbocsátok neki. (nevet)

Ezek szerint Tanya karaktere valójában te vagy? Vagy ennyire azért nem egyenlő a kettő?

Nagyon sok van benne belőlem. Azt azonban tudni kell, hogy Mike hajlamos inkább a rossz tulajdonságaimat átültetni Tanyába: egyszerűen azért, mert főképp azokat veszi észre. Ez azért van, mert ő szinte minden szempontból más ember, mint én. Mike egy nagyon hatékony, praktikus fickó, és az ilyen embereknek jó orruk van arra, hogy kiszúrják azokat, akik egyáltalán nem ilyenek. Én folyton szét vagyok esve, ez jellemzi az egész életemet. Egyszer majd azzal állok bosszút rajta, hogy megírom, milyen ember ő. (nevet) El kell ismernem, hogy jó munkát végzett abban, hogy elkapja a lényegemet. Ez persze nem véletlen: az életben jó barátok vagyunk, sokat utazgattunk együtt. Eltöltöttünk egy hónapot együtt Tanzániában, ahol közelről láthatta, milyen ember vagyok. Szerintem nagyon meglepőnek és mulatságosnak tartotta, hogy ezekkel a tulajdonságaimmal még mindig életben vagyok. Látta, hogy olyan ember vagyok, aki mindig a saját útjába áll, és bizonyos szempontból Tanya is ilyen. Mike-nak hihetetlen memóriája van. Ha csinálsz előtte valami marhaságot, jó eséllyel évek múlva is emlékezni fog rá, és az is sanszos, hogy valamilyen formában beleírja egy forgatókönyvbe. Olyan dolgokat írt bele A Fehér Lótusz forgatókönyvébe, amik még öt éve történtek velem.

Honnan ismeritek egymást?

Egy 2009-es film forgatásán találkoztunk, amiben ő játszotta a pasimat. Mi voltunk a komikus páros.

Jól tudom, hogy Mike pár éve írt neked egy sorozatot?

Igen, jól. Ez még közvetlenül A Fehér Lótusz előtt történt, kb. két éve. Tisztában vagyok azzal, hogy Mike az én oldalamon áll. Az a sorozat egy Srí Lankára utazó nőről szólt, aki egy nagyon izgalmas karakter volt, sok szempontból hasonlított Tanyára, teli volt vicces pillanatokkal. Elküldte nekem a forgatókönyvet, imádtam, és mondta, hogy pitchelni fogja az HBO-nak. Ezután hosszú ideig semmit nem hallottam a projektről, egészen addig, hogy A Fehér Lótusz első évadának sajtóturnéján Mike elejtette egy interjúban a dolgot. Ebből derült ki számomra az is, hogy az HBO visszadobta a projektet.

Az Emmy-átadón (fotó: Getty Images)

Tanya az első szezonban kissé szétesett, de azért alapvetően jó embernek tűnik, a végén mégis csalódást keltően viselkedik.

Ha sok pénzed van, több embernek okozol csalódást, mintha nem lenne sok pénzed. A pénzeddel képes vagy arra, hogy megváltoztasd mások életét, és sokszor ezt el is várják tőled. Ha pedig nem teljesíted, óhatatlanul is csalódnak benned. Azt gondolják rólad, hogy nem vagy kedves és segítőkész.

Szerinted mennyi pénzt hagyott a borítékban a végén a masszőrjének?

Erről soha nem beszélgettem Mike-kal, nem konkretizálta nekem, de van róla egy elméletem. Szerintem pontosan 75 ezer dollárt. Ez elég nagy összeg, hogy ne nagyon haragudjon meg rá, de ahhoz meg kicsi, hogy teljesítse a nő álmait a saját wellness központ nyitásáról. A pénzzel Tanya részben a lelkifurdalását csillapította, elsősorban arra szolgált. Ha komolyan segíteni akart volna, adhatott volna fél- vagy egymillió dollárt is. Eléggé ismerem az érzést, amit Tanya abban a helyzetben átélt. Ha ismert színésznő vagy, az emberek azt hiszik rólad, hogy el tudsz intézni dolgokat. Kaptam már olyan kérdést, hogy tudnék-e szerepet szerezni valakinek a következő Amerikai pitében. Azt hiszik, csak megcsörgetem telefonon a Weitz testvéreket, ők meg azonnal igent mondanak. Ez nem így működik. Viszont, ha visszautasítasz egy ilyen kérést, rögtön óriásit csalódnak benned. Ismertem olyat, aki egy ilyen eset után nem állt szóba velem többé. Ilyenkor jön az, hogy csak félig teljesíted a kérést, mondjuk bejuttatod őt egy meghallgatásra, de ez sohasem lesz elég. Ezzel is csak csalódást okozol. Tanya azonban komolyan segíteni akart Belindának, tényleg hitt benne, csakhogy jött egy pasi az életébe, aki kedvéért mindent félredobott. Egy csomó nőt ismerek, aki egy pasiért eldobott mindent. Tanya úgy érezte, megtalálta az igazit, és ezután már semmi más nem érdekelte.

Sokszor elmondják rólad, hogy milyen fantasztikus kisugárzásod van a vásznon, milyen csodálatos komika vagy, de mintha csak az utóbbi időben kapnád meg a hozzád illő lehetőségeket. Mit gondolsz, miért éppen most?

A karrierem a kilencvenes évek elején vette kezdetét a Seinfeld című sorozattal, de sokszor éreztem azt, hogy elakadok. Volt egy olyan érzésem, hogy Hollywoodnak csak bizonyos típusú színésznőkre van szüksége, és én nem tartozom ebbe a körbe. Folyton a főszereplők őrült legjobb barátnőit kellett játszanom, a casting direktorok furcsa nőnek láttak engem. Az akkori ügynököm a fejébe vette, hogy stand up komikust kellene faragnia belőlem, és elindultunk együtt ebbe az irányba, de rá kellett jönnöm, hogy ez nem nekem való. Viszont kellett négy év, mire rájöttem erre. Vesztegettem az időmet nemcsak a karrieremben, hanem a magánéletben is. Folyton olyan férfiakért voltam odáig, akiket nem érdekeltem. Nem tudom, minek köszönhetem, hogy mindez megváltozott, de az biztos, hogy Mike Whitenak köze van hozzá. Köszönöm, Mike White! Hihetetlen szerepet adott nekem A Fehér Lótuszban. És talán az is a kezemre játszik, hogy a világ megváltozott, a szépség ma már nemcsak egyféle lehet. Az én időmben a bálkirálynő a suliban mindig csak egy bizonyos típusú lány lehetett, gyakorlatilag előre meg tudtam mondani, ki lesz az. Ma már ez nem ilyen egyértelmű, és sokkal többet számít az izgalmas kisugárzás. Ma már bármilyen bőrszínnel vagy hajhosszal lehet valaki bálkirálynő, sőt akár egy transz lányt is megválaszthatnak. Ez csodálatos.

A kiugrásodról, az Amerikai pitéről még nem meséltél.

Annak a szerepnek sokat köszönhetek. Ha az ember egy népszerű, sokak által látott filmben eljátssza a nagy csábítót, a nézők fejében örökre a nagy csábító marad. Nem kell hozzá más, csak egy ember, aki meglátja benned a lehetőséget. Csöppnyi jelenésem volt csak az Amerikai pitében, hirtelen mégis elárasztottak utána a szerepajánlatok. Ugyanezt éltem át A Fehér Lótusznál is. Mike White meglátta bennem a lehetőséget, aztán hirtelen sokan mások is meglátták bennem. Valójában talán nem is A Fehér Lótusszal kezdődött, inkább az Ígéretes fiatal nővel. Abban csak egy kis szerepem volt, mégis nagy figyelmet irányított rám.

Az Amerikai pitében (forrás: Getty Images)

Azt hallottam, hogy rengeteget improvizálsz a forgatáson, és ezt a kollégáid rekeszizmai nehezen bírják. Az első szezon hajós jelenete valóban az improvizációidon alapult?

Nem sokra emlékszem abból a jelenetből, mivel annyira tengeribeteg voltam a forgatása közben. Mike jól tudta, hogy nem bírom a hajózást, hiszen voltunk már együtt hajón Afrikában, ahol az egész úton rosszul voltam, de ez sem tántorította el attól, hogy egy komplett hajós nagyjelenetet írjon körém. Biztosan improvizáltam, de az alakításomat inkább az segítette, hogy annyira rosszul voltam, hogy alig álltam a lábamon. Volt mellettem egy vödör, és amikor épp nem vett a kamera, egyfolytában abba hánytam. Ott álltam egy méterre a színészkollégáimtól, és egy vödörbe okádtam. Egy stábtag segített tartani a vödröt. Életemben nem éreztem magam ennyire undorítónak, és ezt végignézte egy csomó színész és stábtag. Egy ennyire kis hajón ugyanis esélyem sem volt félrevonulni. A mélyütést pedig az jelentette, hogy ott volt a hajón egy kollégám, akihez nagyon vonzódtam, és tudtam, hogy ő is végignézi, ahogy minden kijön a gyomromból. Ki tartana vonzónak engem ezután? (nevet)

Tanyának mit tartogat a második évad?

Az első szezonban Tanya karakterét meghatározta az édesanyja iránt érzett gyásza – ezt Mike azért írta bele, mert én is nem sokkal korábban veszítettem el az édesanyámat – , ezért is volt sokszor nagyon maga alatt, máskor meg hirtelen nagyon boldog. Nem tudta kezelni ezt az érzést. A Fehér Lótusz második szezonjában Tanya kapcsolata az édesanyjával teljesen háttérbe szorult, már továbblépett. Most éppen a nagy szerelmet keresi, és elég nagyok az elvárásai. Szerintem ebben a szezonban kicsit normálisabb, mint az elsőben. A második évad olyasmiről szól, amit mindennél jobban ismerek: a pasizásról. Sokszor nem is érzem, hogy színészkednem kell, csak magamat adom. Mike tudja, mit várok a szerelemtől és a férfiaktól, és ezt mind beleírta a karakterembe.

A Fehér Lótusz második évada október 31-én indul az HBO Max kínálatában.

Exit mobile version