Darvas Lili a 20. század egyik legtehetségesebb színésznője volt. Ez nem légből kapott állítás, amellett, hogy itthon is sikert sikerre halmozott, az egyik első olyan magyar művész volt, akinek a tengerentúlon is megjegyezték a nevét. 1972-ben Tony-díjat kapott színházi alakításáért, pedig annak idején az egész családja ellenezte, hogy a színészi pályát válassza.
A sors is színésznőnek szánta
Hogy kitől örökölte pontosan a tehetségét, azt nem tudni. Apja orvos volt, anyja háztartásbeli, nagyszülei pedig az üzleti világban mozogtak. A zsidó család két lábbal állt a földön, az olyan elrugaszkodott hivatás, mint a színészet a lehető legtávolabb állt tőlük, és a család kicsi kincsét, Lilit nem erre a pályára szánták. Olyannyira nem, hogy amikor 14 évesen eldöntötte, színésznő lesz, mindent megtettek, hogy ellehetetlenítsék a kiskamasz terveit.
Egy napon nagybátyám, aki Góth Sándornak, a Vígszínház kitűnő művészének háborús bajtársa volt, elvitt Góth-hoz. Nagyon izgatott voltam. Szavaltam, azt hittem, hogy egyszerre megnyerem Góth tetszését, de a felelete nagyon lesújtott. Csak később tudtam meg, hogy nagybátyám külön megkérte Góthot, hogy ábrándítson ki a színészetből
– idézi a színésznőt az NFI.
Spolier: ez nem jött össze. A kislány addig rágta édesapja fülét, amíg az áldását nem adta a terveire. Makacssága és célratörő természete már itt is érvényt szerzett, részben ennek, részben pedig sokat emlegetett vele született tehetségének köszönheti, hogy 18 évesen a Budai Színkör után már Magyar Színház színpadán játszhatott főszerepet.
A közönség rögtön a szívébe zárta a feltörekvő színésznőt, aki időközben a Max Reinhardt vezette Theater in der Josefstadt színház színésznője lett. Ám nemcsak a szakmabeliek keresték a kegyeit. Férfiak egész sora állt sorba, hogy meghódíthassa a híresen szép és céltudatos Lilit, de ő kizárólag egy valakit akart: Molnár Ferencet.
A negyvenes évei derekán járó író 24 évvel volt idősebb a színésznőnél, de szinte azonnal beleszeretett. Az egyetlen aprócska bökkenőt Fedák Sári jelentette, akivel akkortájt együtt élt, akit – állítólag „érzéseitől megrémülve” – feleségül is vett.
A valóság azonban sokkal inkább az, hogy Fedák sértve érezte magát, amiért már nem ő az író első számú múzsája, és arra kérte Molnárt, hogy vegye feleségül, kapcsolatuk méltó lezárásaként. Molnár megtette, amit kért, 1922-ben elvette a nőt, de sosem költöztek össze. Ha hinni lehet a pletykáknak, még a házasságot sem hálták el, a férfi ugyanis az anyakönyvvezetőtől rögtön Darvas Lilihez sietett. Sőt, közvetlenül ezután megírta Az üvegcipőt, amiben a színésznő játszotta a józsefvárosi Hamupipőkét. Színháztörténeti szakemberek szerint a darab pontos lenyomata a szerelmi háromszögnek, amiben éltek.
Dinamikus duó
Végül Molnár és Fedák elváltak, és 1926-ban elvette Darvas Lilit. Az író ontotta magából az újabb és újabb darabokat, amiket aztán a színésznő vitt színpadra a Vígszínházban – kettejük dinamikája nagyon jól működött.
Mindez a házasságukról is elmondható: Molnárról azt beszélték, hogy sem a verbális, sem a fizikális bántalmazástól nem riadt vissza, de Lili volt az első nő az életében, aki helyre tette. Jól tudta kezelni a férfi kitöréseit – bár ehhez az kellett, hogy egy bronz gyertyatartóval fenyegesse meg a férjét – és nem rendelte magát alá. Egyenlő felek voltak.
Persze az is lehet, hogy pusztán azért működött ilyen jól kettejük kapcsolata, mert sosem éltek együtt. Évente csak néhány hetet töltöttek a másik társaságában, ezt leszámítva mondhatjuk, hogy teljesen nyitott házasságban éltek, és mindenki a saját útját járta.
Lili útja pedig sok esetben vezetett külföldre, hála annak, hogy tökéletesen beszélt angolul és németül is. Egyre többet játszott a bécsi színházban, amikor pedig a náci uralom kezdett elharapózni, az Egyesült Államokba emigrált. Utolsó darabja, a Delila, szintén Molnár írói kvalitásait dicsérte, Darvas pedig brillírozott a szerepben.
Játéka a szó legszebb értelmében nemes. Sehol egy hamis hangsúly, egy eltúlzott mozdulat. Hiába, a tehetség egyetlen ékessége az egyszerűség
– írta játékáról Kosztolányi Dezső a Pesti Hírlap hasábjain.
Manhattani nagyasszony
1937-ben kezdett új életet a tengerentúlon, ahol korábbi sikeres karrierjét tervezte folytatni. Az akkori krémek krémjéhez szinte azonnal csatlakozott. Olyan közeli barátai lettek, mint Greta Garbo, de a színházi sikerek sem várattak sokáig magukra, 1944-ben már bérelt helye volt a Broadwayn. Mellette egyébként a filmes szárnyait is bontogatta, Charlton Hestonnal, Walter Matthauval, Ronald Reagennel (igen, a későbbi elnökkel) is szerepelt közös alkotásban, mégis inkább a színpad volt az ő világa.
Munkabírását, eltökéltségét és mellette hihetetlen alázatát a szakma odakint is nagyra becsülte, ezért folyamatosan megtalálták őt a szerepek, a rendezők szerettek vele dolgozni.
A világháború után Lili többször is hazalátogatott, és itthon is színpadra állt. 1959-ben például a Madách Színház színeiben tűnt fel, mint vendégszereplő, de Makk Károly és Horváth Ádám filmjeiben is láthatta őt a nagyközönség. Mindegy, mennyit élt külföldön, hazai rajongói nem felejtették és örültek a visszatérésének.
Hárman párban?
Bár Lili nagyon élvezte a független létet, élete egyik mélypontja volt, amikor Amerikába költözve Molnár Ferenc nem tartott vele. Az író csak évekkel később követte feleségét, de nem egyedül utazott oda, fiatalabb titkárnőjét – szeretőjét – is vitte magával. Erre a pontra a házasságuk – a korabeli beszámolók szerint – már inkább barátsággá szelídült, így Lili nagy örömmel fogadta Bartha Vandát, nem ritkán hármasban is csináltak programot.
A különc triumvirátus végét Bartha öngyilkossága jelentette, ami az írót teljesen összetörte, néhány évre rá gyomorrákban ő is életét vesztette. Mindkettőjüket New Yorkban helyezték örök nyugalomra, Lili még arról is gondoskodott, hogy egymás mellett pihenhessenek.
Az ő másodvirágzása azonban még ezt követően kezdődött, olyan szakmai sikereket tudott elérni, hogy Tony-díjra is jelölték (ezt szokták a színház világ Oscar-díjának is nevezni), igaz, ekkor már 69 éves volt. Makk Károly Szerelem című filmjének köszönhetően – melyben a legendás Törőcsik Marival játszott együtt – pedig Cannes-ból is sikerült egy díjat bezsebelnie.
Darvas Lili élete utolsó napjáig dolgozott, senkinek nem szólt arról, hogy rákkal küzd. 72 éves korában érte utol a halál, New Yorkban, egyedül. Bár ugyanabban a temetőben nyugszik, mint férje, nem egy sírban fekszenek, ugyanis ahogyan életében, úgy holtában is független szellem maradt.