nlc.hu
Trend
Biztosan biztonságos?

Biztosan biztonságos?

A legtöbb szülõ elõbb-utóbb eljut arra a felismerésre, hogy gyermekét gépkocsiban csak speciális biztonsági ülésben érdemes utaztatnia. Ám a játékboltokban és babaáruházakban árusított biztonsági ülések egy része kevéssé képes megvédeni a gyermeket az ütközéskor fellépõ sérülésektõl.

Hogyan használjuk a gyermeküléseket?

Évente sok száz kiskorú szenved életveszélyes vagy halálos sérülést az autóban, annak ellenére, hogy a baleset idején biztonsági ülésbe voltak szíjazva. Az ilyen esetek közül jó néhány kivédhető, de legalábbis a sérülések súlyossága csökkenthető lenne jól tervezett, jó minőségű és helyesen beszerelt gyermekülések használatával. Az autóban gyermeket szállító szülő, nagyszülő és minden más felnőtt általában a legjobbat akarja, de csak kevesen ismerik pontosan a gyermekülések és ülésmagasítók helyes használatát, a rosszul beszerelt ülés pedig komoly bajok forrása lehet. Ezért legalább az alábbi szabályokat érdemes betartani biztonsági gyermekülés használatánál:

  • Tíz kilogrammnál könnyebb gyermeket a menetiránynak háttal beszerelt, kézben is hordható biztonsági ülésben kell utaztatni.
  • Tíz és húsz kilogramm közötti testsúlyú és egy évnél idősebb gyermeket előre néző, szintén mózeskosár típusú biztonsági gyermekülésben kell szállítani.
  • Húsz és harminc kilogramm közötti testsúlyú gyermeket ülésmagasító párnára ültessünk, és a gépkocsi saját biztonsági övével csatoljuk be.
  • Tizenkét évnél fiatalabb gyermeket ne utaztassunk a gépkocsi első ülésén, függetlenül attól, hogy az autóban van-e utasoldali légzsák, vagy nincs. Arra is figyeljünk, hogy tizenkét év alatti gyermeknél soha ne használjunk kétpontos, a testet csak a deréknál megtartó biztonsági övet.

    Biztonságrontók

    A gyermekülések biztonságosságát csökkentő tényezők a következő csoportokba oszthatók:

    1. Gyártási hibák

    A baleseti sérüléseket kutató tanulmányok szerint ez a leggyakoribb hibafajta. Ilyen probléma például az ülések vázát képező műanyag héjak, tartóhevederek és szerelvények gyártási hibája. E fenti három közül bármelyik súlyos, egyes esetekben halálos sérüléshez is vezethet.

    2. Tervezési hibák

    Több ilyen jellegű hiányosság közül érdemes kiragadnunk a helytelenül formatervezett ülésvázat, az átgondolatlan elhelyezésű öv- és rögzítőcsatokat, a nem kellő mennyiségű és minőségű párnázást és a rögzítőhevederek rossz megvezetését. E hibák következtében ütközéskor a fej veszélyesen sokat mozdulhat előre-hátra, illetve oldalirányban is, sőt, a gyermek akár ki is repülhet az ülésből. Ám ez csupán kettő a leselkedő veszélyek közül.

    3. A figyelmeztetések és a használati utasítás hiányosságai

    A gyermekülés csak az előírásoknak megfelelő használat mellett és helyesen beszerelve látja el a feladatát. Ennek ellenére a hozzájuk mellékelt leírások gyakran rettenetesen szűkszavúak, egyes esetekben pedig egyenesen hibásak. Felmérések szerint a nem megfelelő, túlságosan rövid, vagy áttekinthetetlen használati utasítások miatt a gyermekülések 80-90 százalékát helytelenül felszerelten használják.

    Egyéb érdekességek

    A forrásul szolgáló, angol nyelvű internet oldalon bővebben is szó esik a gyermekülésekkel kapcsolatos tévhitekről és gondokról, többek között az ülésmagasító párnák használatát is leírják. Ugyanennek a honlapnak egy másik részén, a Törésteszt című oldalon a ma futó gépkocsik (főként amerikai típusok) törésbiztonságáról olvashatunk. Ugyanitt egy másik oldalon, Visszahívás címen pedig az autógyárak visszahívási akcióit kísérhetjük figyelemmel.

  • Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

    Címlap

    top