Az elmúlt időszakban több különböző levelet kaptam. Az egyikben a Matáv szólít fel, hogy fizessem be a mellékelt csekken a telefonszámlámat, mert a folyószámlámon nincsen pénz, a másik levélíró udvariasan megkér, rendeljek már az ugyancsak mellékelt mintegy öt oldalas katalógusból, mert ha a rendelésem eléri az 5000 forintot, ajándékként elemes lufisütőt kapok ajándékba. A harmadik levélben az Elektromos Művek küldte el a számlát, a negyedikben egy tárgylemezkén visszaküldték a két hete elkóborolt egysejtűmet.
Szóval jó sok levél jött, de egyikben sem érdeklődött senki a nyári közlekedés szabályai iránt. Hát most ünnepélyesen pótolom a hiányt, és összefoglalnám mindazt, amit tudnunk kell a legmelegebb évszak közlekedési kultúrájáról:
1. A legfontosabb, hogy még elindulás előtt szálljunk be a gépkocsiba! Főleg lejtős utcában lényeges ez, ahol gépkocsink nem minden esetben vár meg bennünket.
2. Kapcsoljuk be a biztonsági övet! Anyósnak és szószátyár feleségnek javaslom a négypontos öv használatát, melynél a száj előtt is húzódik egy heveder.
3. Még indulás előtt győződjünk meg arról, hogy a gépkocsi valamennyi kereke a járművön tartózkodik-e! Ha járművünk esetleg téglákon foglal helyet, menjünk az előttünk álló kocsival.
4. Fontos felmérnünk a szélvédő állapotát is, vagyis, hogy van-e, és átlátszik-e! Ha nem, engedjük le az oldalablakot, és dugjuk ki a fejünket vezetés közben! Ebben az állapotban viszont ne menjünk túl közel egy stoppos karjához, mert meglepetés érhet bennünket.
5. Az irányjelző használata nyáron is elengedhetetlen. Balra indexelünk, ha balra fordulunk, jobbra jelzésnél jobbra kell kanyarodni, ha pedig az összes indexünk villog az azt jelzi, hogy még nem döntöttünk.
6. Vasúti átjáróban mindig lassítsunk! Ha nem esik utunkba, akkor is menjünk el a legközelebbi átjáróba lassítani! Ha a fénysorompó két piros fénye felváltva villog, akkor kevés az izzóknak a feszültség. Ilyenkor a közeledő vonat hangját a sínre tapasztott hallószervünkkel detektáljuk! Ezt megelőzően ne felejtsünk el legfontosabb használati tárgyaink távozásunk utáni sorsáról rendelkezni!
7. Gépkocsink csomagtartójában mindig legyen féktávolság! Ez készülhet deszkából, fémcsőből, vagy egy vékonyabb betonsávból, hossza 20-30 méter legyen a sebességünktől függően! Menet közben ne felejtsük
az előre elkészített féktávolság etalont az előttünk haladó és a saját gépkocsink közé helyezni, hogy láthassunk, meg tudunk-e állni hirtelen, vagy sem!
8. Nyáron az akkumulátor gyorsabban felmelegszik, ezért hazaérkezés után szaladjunk vele két kört, hogy lehűljön! A jó aksi aktív pezsgéssel jelzi elégedettségét.
9. Éjszakára semmiképpen se hagyjuk az autóban a fékpedált! A fékpedál negatív kisugárzású, minden egészséges kezdeményezést visszafog
az autóban, így a pozitív életerővel való éjszakai feltöltődés érdekében legalább a garázsban szabadítsuk meg tőle gépjárművünket!
10. Körültekintően vezessünk! Folyamatosan tekintsünk körül, hogy nyakunk ne merevedjen el az állandó előrenézésben! Aki folyton csak előrefigyel, az nem veszi észre, milyen szép a világ oldalt…
11. Gyalogosgázolásnál figyeljünk arra, hogy nyáron a gyalogosok a melegtől kitágulnak, így nagyobb helyet foglalnak el a motorháztetőn, mint télen! Érdemes kapásból olyan gyalogost elütni, akinek jó nadrágja van, így a ruházkodás is egyszerűen megoldható.
12. A nyári melegben némi enyhülést adhat a gépkocsi klímaberendezése, amit viszont gondosan állítsunk a megfelelő hőfokra! Ha megálláskor a sofőr nem száll ki, és bajuszán fehér dérfoszlányok látszanak, azt valószínűleg a klíma hibás beállítása okozza.
13. Az új KRESZ előírja a vezetőülésben is a gyermekülést, valamint javasolja gyalogosok számára is a visszapillantó tükör használatát. Ez utóbbi főleg olyan hölgyek párválasztását könnyíti meg, akiket gyakran követnek különböző szinten aberrált férfiak. Ezen hölgyeknek még egy javaslatom lenne: a négykosaras melltartó, melynek a hölgy hátán van
a másik két kosara. Így a támadó nem tudja eldönteni, hogy a kedves leendő áldozat jön, vagy megy!
14. A hátsó ablakba ne felejtsünk el muskátlit tenni! Főleg a futómuskátlit ajánlom, ami ha lemarad, játszva utoléri autónkat. A visszapillantó tükörbe nézve szívet melengető látvány az ülések fölött burjánzó növényzet, ami nem utolsó sorban eltakarja a mögöttünk haladó lelakott gépjármű unott vezetőjét is…
15. Este gépkocsink fényszóróit fordítsuk magunk felé, hogy jól ki legyünk világítva! Ha jó idő van, kiülhetünk a kormánnyal a motorháztetőre,
így látóterünk oldalirányban jelentősen megnő. Ebben az esetben viszont vigyük magunkkal valamelyik gyermekünket, aki utasításainknak megfelelően a gépkocsit az utastérből irányítja!
16. Végül a legfontosabb: soha ne haladjunk el égő gépkocsival gázcseretelep mellett, mert ilyenkor a robbanásveszély jelentősen megnő! Válasszunk inkább kerülőutat – higgyék el, megéri!