Trend

Az egyéni utazás “ára”

Mindannyian arra törekszünk, hogy a lehetõ legolcsóbban megússzuk a nyaralást. Sokan úgy gondoljuk, ha egyénileg vágunk az útnak, és mindent magunknak szervezünk, akkor jócskán lefaraghatunk a költségekbõl. Sajnos ez az esetek többségében nem igaz.

Az árakat alaposan szemügyre véve kiderül, hogy olcsóbban jövünk ki, ha utazási irodán keresztül valósítjuk meg álmaink utazását. (Természetesen nézzünk utána az utazási irodának, nehogy egy külföldi út esetén csak az odautazást biztosítsák.) Az egyéni utazás akkor gazdaságosabb, ha ismerősnél tudunk megszállni. Magánemberként ugyanis nehezen vehetjük fel a versenyt az irodákkal, akik képesek nagyobb mennyiségben szállást foglalni, esetenként teljes járatokat lefoglalni, így jelentős kedvezményt kapnak.

Ha mindezt magunk akarjuk intézni, ki kell fizetnünk a hivatalos tarifát, de mindenekelőtt időt és pénzt áldozva, utána kell néznünk, telefonon vagy faxon, esetleg személyesen, hogy mibe kerül a jegy, illetve a szállás. Ami ez utóbbit illeti, hosszas utánajárással találhatunk olyan hotelt, ami egy bizonyos időszakban magánszemélyeknek is enged a szokásos árból, de ez csak akkor fordulhat elő, ha véletlenül több helyük üresen marad, vagy ha nincsenek utazási irodákkal szerződésben; ez a főbb turisztikai központokban lévő szálláshelyeken, különösen főszezonban, igen ritka.

Az egyénileg utazók szerint, ha maguk foglalják le a szállást, nincsenek időhöz kötve. Ha kempingezni indulnak, akkor ez így igaz, esetleg az apartmanoknál is sikerülhet. Bár, aki apartmant üzemeltet, (és nincs kapcsolatban irodákkal) nyilván szeretné, ha egész nyáron teltház lenne. Az apartman többnyire visszajáró vendégekkel telik meg, akik előre jelzik, hogy mikor érkeznek, és meddig szeretnének maradni, így az esetleg betévedő utazóknak csak addig tudják kiadni a házat, amíg nem érkeznek meg a várt vendégek, akkor aztán csomagolhatunk, és költözhetünk máshová. Ha utazási irodán keresztül foglaltuk le az apartmant, az iroda képviseli érdekeinket, segítséget kérhetünk panasz esetén.

A szállodánál szintén meg kell adnunk az érkezés és a hazautazás dátumát, és ehhez szigorúan tartani kell magunkat. Amennyiben a spontaneitás hívei vagyunk, és ennek jegyében nem foglalunk előre szobát, előfordulhat, hogy nem ott kapunk szállást, ahol szeretnénk, és végül kénytelenek leszünk akár egy drágább helyet kifizetni, ha nem akarjuk a szabad ég alatt tölteni az éjszakát.

Maguk az utazási irodák is adnak kedvezményt útjaikból. Mivel előre nagy mennyiségben foglalnak szállást és jegyeket a különböző, repülő- és buszjáratokra, gyakran előfordul, hogy nem telik meg minden hely, épp ezért jóval olcsóbban odaadják az utat. Ez a sokak által jól ismert „last minute” út, ami nem mindig azt jelenti, hogy tényleg az utolsó pillanatban, egy nappal az utazás előtt hirdetik meg, hanem egy, akár két héttel korábban is, így megkönnyítik a tervezést. Kedvezőbb árakat biztosítanak az úgynevezett fortuna/joker szállások, amikor az irodára van bízva szálláshelyünk kiválasztása egy adott országrészen, szigeten belül. Ez természetesen rizikósabb, mint a last minute út, és figyelmesen el kell olvasnunk az ezzel kapcsolatos tájékoztatást, nehogy elkerülje figyelmünket, hogy a hotel, vagy az apartman nem feltétlenül a parton található.