Trend
Szálloda vagy apartman?

Idén menjünk inkább szállodába. Gondolj csak bele, reggeli, ebéd, vacsora, tálcán hozzák elénk az ételt, nem kell fõzni, pakolni, mosogatni. Nyilván sok családban elhangzott már ez a felszólítás a nõk részérõl.

De meggyőzni próbált párjuk, akire (tisztelet a kivételnek) nincs túl nagy hatással a „nem kell mosogatni” felkiáltás, hiszen ez számára szinte ismeretlen tevékenység, nem biztos hogy hajlik erre a megoldásra. A válasz gyakran így hangzik: „Nekem ne mondják meg, hogy hány órakor keljek fel, és különösen azt ne, hogy miben menjek reggelizni.” Mindkét álláspontot meg lehet érteni, ha végignézzük, mik a lehetőségeink az egyik illetve a másik típusú szálláshelyen.

Kezdjük a berendezéssel:

kétségkívül a szállodáké kényelmesebb, mint az apartmanoké. A hotelekben gyakrabban takarítják a szobákat, viszont nem tartozik hozzájuk konyha. A szállodai szobákban legtöbbször egy apró hűtőt, minibárt, helyeznek el, melynek tartalmát, ha elfogyasztjuk, ki kell fizetnünk. Kipakolhatjuk a minibár tartalmát, de hely szűkében csak egy-két kisebb üdítő fér bele, tehát kénytelenek leszünk a hotel bárjában, nem éppen baráti árakon megvenni a frissítőt.

Ami az étkezést illeti, a szállodai elhelyezéshez minimum egy reggeli jár, de befizethetünk félpanzióra vagy akár teljes ellátásra is. Ez utóbbi tényleg nagy kötöttséget jelent, hiszen így nem tudunk egy jót kirándulni, mivel a nap közepén vissza kell menni a szállodába, ha nem akarunk lemaradni a finom ebédről. A félpanziónál, már csak a reggeli és többnyire a vacsora akadályozhat bennünket a szabad mozgásban, bár vannak olyanok is, akik egy vagy két héten keresztül nem mozdulnak ki nyaralóhelyükről, esetleg kisgyerekkel érkeztek, nekik talán kényelmesebb ez a megoldás. Az italfogyasztást általában külön ki kell fizetnünk. Ha befizetjük az étkezést, ne felejtsük el megkérdezni, hogy az ellátás tartalmaz-e kontinentális reggelit vagy büfét, mert nem biztos, hogy a helyi ízekre rá tudunk hangolódni.

Ha már a kötöttségeknél tartunk, meg kell említenünk, hogy a szállodák éttermében elvárják a megfelelő öltözéket, így nem ülhetünk a vacsorához egy szál fürdőruhában és pólóban. A hotelek előnyeihez tartozik, hogy gyakran medencéjük is van, különböző szolgáltatásokat, sportolási lehetőségeket is igénybe vehetünk.

Az apartman olcsóbb szálláslehetőség, mint a szálloda. Amennyiben autóval utazunk, több mindent magunkkal vihetünk, ami a kényelmünket szolgálja. Az ételeket, az üdítőket hűtőbe tudjuk tenni, mert minden házhoz jár hűtőszekrény. A két-három ágyas apartmanok legtöbbször stúdió jellegűek, azaz az ágyak a konyhasarokkal egy légtérben vannak.

A konyhában többnyire találunk villanyfőzőt és alapvető felszereléseket, de a felszerelés gyakran hiányos, ezért nem árt, ha becsomagoljuk a konzervnyitót.

A konyha nem azt jelenti, hogy minden nap főzőcskéznünk kell, viszont néha összeüthetünk egy gyors, egyszerű ételt, rántottát, tésztát, megtakarítva az éttermi vacsorák árát. Általában a vendégeknek kell gondoskodniuk konyharuháról, WC-papírról, tisztítószerekről, de vigyünk törülközőt is, mert nem jár minden apartmanhoz.

A házakat gyakran csak turnusváltáskor takarítják. Előfordulhat, hogy az apartman használatáért kauciót kell letennünk, amit a nyaralás végén visszakapunk; ha utazási irodánál foglaljuk a szállást, ezt előre jelzik.