Ha jól belegondolsz, az autó vezetőülése talán a legkényelmesebb ülőalkalmatosság, amivel kapcsolatba kerülsz. A párnázását ergonómiai kísérletek szerint alakítják, úgy tervezik, hogy egyvégtében akár tíz-tizenöt órát is el lehessen benne üldögélni, a támlája különféle szögekbe állítható, nem egy esetben emelheted, süllyesztheted, a drágább kiviteleknél magát az ülőlapot is dönthetet és a gerinctámaszt is kitekerheted, ha fáj a hátad. Mégsem szabad fotelnek tekinteni a vezetőülést, a rossz elhelyezkedés ugyanis kifejezetten balesetveszélyes, bizonytalanságérzetet kelt a vezetőben, sőt, akár kárt is tehet az ízületekben.
A jó elhelyezkedéshez a következő szabályokat tanítják a profikat képző tanfolyamokon (ezek a furcsa üléshelyzetű autók kivételével – Mini, Renault Twingo, Zsiguli, Citröen, Kacsa – a legtöbb típusnál beválnak):
Beszállás után először az ülés magasságát állítsd be (ha lehet) – láss rá jól az útra, de a fejtetőd és a tetőkárpit között azért maradjon annyi hely, hogy a tenyered lapjával elférjen
Az ülőlapot olyan messze csúsztasd, hogy a kuplungot enyhén behajlított lábbal tudd teljesen kinyomni. Ha kinyújtott lábbal kuplungolsz, ütközésnél a térded befeszül és a lábad eltöri a medencecsontodat. Ha túl közel, erősen behajlított lábbal kuplungolsz, városban elfáradsz, hosszú távon tönkremegy a térdízületed.
A támla szöge akkor ideális, ha hátad az ülésnek feszítve, jobb kezedet kinyújtva a csuklóddal a kormány ívének a legtetejét is eléred. Kinyújtott kézzel csak kicsit tudsz forgatni a kormányon, ha túl közel ülsz, „összeakadnak” a karjaid.
Állítsd be a kormány magasságát. Ellenőrizd, hogy látsz-e minden műszert, s azt is próbáld ki, hogy kényelmesen tudsz-e kuplungolni.
Ezzel még nem végeztél. Mindhárom tükröt jól állítsd be az új pozícióhoz. Ha kabát, kalap van rajtad, ezeket vedd le. Nem véletlenül tartják a kalapos sofőröket a legrosszabbaknak, hiszen aki fent hagyja a téli ruházatot, az nem érzi magát otthonosan az autóban, következésképpen idegenkedve – tehát rosszul – vezet.
A komfortérzethez nagyon fontos a friss levegő (avagy klíma) beszabályozása is. Ha van a kocsiban klímaberendezés, a belső levegő keringetőkapcsolóját tedd a külső levegő beáramlását biztosító helyzetbe és csak akkor kapcsolj belső keringetésre, ha különösen kellemetlen szagú jármű halad előtted. Amint teheted, állítsd vissza alaphelyzetbe, a visszaforgatás miatt ugyanis egyre párásabb lesz a levegő (hiszen az általad kibocsájtott szén-dioxid cirkulál a kocsiban).
A biztonsági övet mindig kapcsold be, és az autósboltokban kapható övszorító csipeszt felejtsd el – lehet, hogy ez kényelmesebbé teszi a vezetést, de meggátolja, hogy az öv felfeküdjön a testeden és a feszítőmechanizmus végezze a dolgát: ha véletlenül ütközöl, a testtől távol fityegő öv messzire engedi előrezuhanni a testet és eltöri a kulccsontot. És ne feledd, az öv csak városi tempónál nyújt szinte garantált védelmet, országúti sebességnél csupán csökkenti a baleset súlyosságát.