• beszéd, beszédmegértés
• figyelem, koncentráció
• gondolkodás
• magatartás
• és/vagy a mozgás területe.
A tanulási zavarral küzdő gyermekek esetében, mivel speciális, átlagostól eltérő adottságokkal rendelkeznek, egy-egy tanuláshoz szükséges funkció gyengébb működésével vagy hiányával találjuk magunkat szemben, így speciális pedagógiai módszerekre van szükség a probléma kezeléséhez.
A tanulási nehézségek előfordulása, gyakorisága tekintetében ma sem rendelkezünk pontos adatokkal. Általában elfogadott a 8%-15% az iskolás gyermekek vonatkozásában. Tény, hogy függetleníthető országtól, szociális háttértől egyaránt. Az utóbbi évek híradásai azonban már 25%-30%-os érintettségről beszélnek. Lehetséges volna, hogy egyre több ilyen gyermek születik? Ez nem valószínű.
A valódi tanulási zavarok hátterében organikus okok állnak. Ezek lehetnek öröklött eredetűek, vagy később, a születés során bekövetkezett sérülések. Igaz ugyan, hogy az utóbbi években megemelkedett a koraszülések aránya, de ez önmagában nem jelenthet ekkora mérvű növekedést. A számok emelkedését másban kell hát keresnünk.
Egyik fontos okként jelölném meg az ingerszegény környezetet, amennyiben ez alatt nem az ingerek mennyiségét, hanem minőségét értjük. A tévé, számítógép, videójátékok elterjedésével bizony gyermekeinket igencsak egyoldalú ingerek érik. Harmonikus fejlődésükhöz azonban nagy szükség volna a változatosságra. Hányszor jut időnk beszélgetni gyermekeinkkel, este mesét olvasni nekik, közösen játszani, vagy egyszerűen csak meghallgatni őket? Mennyi időt tölthetnek a szabadban, csúszhatnak, mászhatnak, labdázhatnak?