nlc.hu
Trend
Védőnő az iskolai szűrővizsgálatról

Iskolai szűrővizsgálat: „Ahol nem tartják be a gyermekek személyiségi jogait, ott jelezzék a védőnőnek”

Az iskolai szűrővizsgálatok az iskolavédőnők és iskolaorvosok hatáskörébe tartoznak és szigorú előírások mentén működnek. Egy védőnő mutatta be, milyen az iskolavédőnői ellátás szakmai háttere.

Egy előző cikkünkben meghallgattuk a gyerekek és felnőttek tapasztalatait az iskolai szűrővizsgálatokról, volt köztük régi és alig néhány hetes beszámoló is. A cikkben más képet kaptunk az iskolai szűrővizsgálatokról, mint amilyennek hivatalosan lenniük kellene, és ahogy a legtöbb helyen történik, erről egy védőnőtől kaptunk részletes tájékoztatást, aki megnyugtatott azzal kapcsolatban is, hogy több joga van gyereknek és szülőnek egyaránt, mint eddig gondoltuk. Például a gyereknek joga van az egyéni vizsgálathoz és ahhoz, hogy más gyerekek ne hallják a súlyát, illetve a szülőnek is kell kapnia tájékoztatást hivatalosan a gyerek vizsgálatáról. Ha pedig mégsem így történik, akkor azt jelezni kell az iskola felé. Patik Edit iskolavédőnő válaszolt a kérdéseinkre.

Mi a hivatalos menete az iskolai szűrővizsgálatoknak? Mire számítsanak a gyerekek?

Az iskolavédőnő az iskolában meghatározott rend szerint dolgozik, aki minden tanév elején elkészíti a munkatervét, melyet egyeztet az iskolát ellátó orvossal és az iskola vezetésével. Ebben tervezzük meg, mikor kerül sor a védőnői szűrővizsgálatokra, illetve minden olyan tevékenységre, melyet az iskolavédőnő végez. Ezt átadjuk az iskola vezetésének, így ennek ismeretében tudnak előre tervezni. Sok helyen az elkészített munkaterv – az adott hónapban vizsgálandó osztályok időpontja és sorrendje – kifüggesztésre is kerül. Ilyen kommunikációs csatorna például a tanári, vagy az iskola elektronikus felülete, ahol tájékoztatjuk az iskola pedagógusait a szűrővizsgálati beosztásról és arról, milyen egészségnevelési témákban számíthatnak a védőnőre. A szűrővizsgálatok egészségnevelő órák, tematikus hetek, egyéb iskolai rendezvények részei is lehetnek, melyek rendkívül népszerűek.

Amikor egy gyermek beiratkozik az iskolába – akár általános, akár középiskolába –, a szülő egy „Egészségügyi adatlapot” kap, melyben tájékoztatjuk az iskolában folyó egészségügyi ellátásról, arról, milyen jogszabályi előírások vonatkoznak rá, a gyermekére és az ellátást nyújtó védőnőre. Ezen az adatlapon rákérdezünk a tanuló egészségi állapotára, betegségeire, gyógyszerszedésére, esetleges korábbi műtéteire, a kötelező védőoltásaira, illetve szükség esetén bekérjük az oltási könyvét, a leleteit. Szintén itt kérünk a szülőtől kapcsolattartásra telefonszámot, e-mail-címet. Számunkra nagyon fontos, hogy szükség esetén el tudjuk érni a megadott kapcsolattartót/szülőt. Ezt az adatlapot vagy személyesen vesszük át, vagy kérjük, hogy lezárt borítékban juttassák vissza számunkra, akár az osztályfőnök közreműködésével.

A védőnő tevékenységét és jelentési kötelezettséget a következő jogszabályok határozzák meg:

  • 51/1997. (XII. 18.) NM Rendelet – a kötelező egészségbiztosítás keretében igénybe vehető betegségek megelőzését és korai felismerését szolgáló egészségügyi szolgáltatásokról és a szűrővizsgálatok igazolásáról
  • 26/1997.(IX.3.) NM Rendelet – iskola-egészségügyi ellátásról
  • 18/1998. (VI.3.) NM Rendelet – a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről
  • 1997. évi CLIV Tv. – az egészségügyről
  • 2015. évi CXXIII. Tv. – az egészségügyi alapellátásról
  • 33/1998. (VI.24.) NM Rendelet (Szakmai alkalmassági vizsgálat!)
  • 2011. évi CXC. Tv. – a nemzeti köznevelésről
  • 2011. évi CXII. Tv. – az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról
  • 1997. évi XLVII. Tv. – az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről

A törvényben foglaltak alapján a védőnő feladatai az iskolában a következők:

A tanév során védőnői szűrővizsgálatra kötelezettek: 2, 4, 6, 8, 10, 12 évfolyam és a tanév során 16. életévét betöltött tanulók szűrése és gondozása; szakképző intézményekben a szakmai alkalmassági vizsgálatok védőnői kompetenciába tartozó szűréseinek az elvégzése. Ennek keretében a következő vizsgálatok történnek: testmagasság, testtömeg mérése, testi fejlettség és tápláltsági állapot hazai standardok szerinti értékelése, pszichés, motoros, mentális szociális fejlődés és magatartásproblémák feltárása, érzékszervek működésének vizsgálata (látás, kancsalság, színlátás, hallás), mozgásszervek vizsgálata, különös tekintettel a lábstatikai problémákra és a gerinc-rendellenességekre, vérnyomásmérés, és a pajzsmirigy tapintásos vizsgálata a 4. osztálytól.

kislány magasságát méri az orvos

Magasságmérés a szűrővizsgálaton (Kép: Getty Images)

A szűrővizsgálatok célja az 1997. évi CLIV. törvényben foglaltak alapján a tanulók egészségének védelme és életminőségének, illetve élettartamának növelése a rejtett betegségek, az egyes betegségeket megelőző kórállapotok, valamint az arra hajlamosító kockázati tényezők korai – lehetőleg panaszmentes – szakaszban történő aktív felkutatása és felismerése.

  • Védőoltások előkészítése és dokumentálása a jogszabályban meghatározottak szerint.
  • Tisztasági és pediculosis (tetű) szűrés a jogszabályi és módszertani előírások szerint.
  • Akut baleseti helyzetek elsősegélynyújtása, ha a védőnő az oktatási intézményben tartózkodik.
  • Egészségfejlesztés.
  • A védőnő a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagja.
  • Az előírásoknak megfelelő védőnői dokumentáció vezetése.
  • Jelentések készítése az előírások szerint a Nemzeti Népegészségügyi Központ, a Kormányhivatal Járványügyi Osztálya, a járási vezető védőnő felé, valamint a munkáltató felé.

Mindezen szűrővizsgálatok végzése kapcsán kiemelt figyelmet fordítunk a tanulók személyiségi jogainak biztosítására, mert ennek során szigorúan bizalmas egészségügyi adatok keletkeznek. Ennek eleget kell tenni minden esetben, akárhány éves is a tanuló.

Ez alapvető joga a gyermeknek! Jómagam és a kollégáim gyakorlata az, hogy először négyszemközt történik meg a védőnői szűrővizsgálat.

Ezen alkalommal olyan kérdéseket is, illetve a gyermek számára gondot okozó állapotot, elváltozást is meg tudunk beszélni, melyeket még ki sem mondott, meg sem fogalmazott a gyermek. Nagyon hálásak, nagyon nagyra értékelik ezeket a lehetőségeket, hisz végre tudtak valakivel erről beszélgetni. A súly és magasság kérdését mindig nagyon körültekintően és tapintatosan – sohasem minősítve – járjuk körül. Tapasztalatom szerint ez sokszor olyan gátlásokat is tud oldani, ami az önképük elfogadását is elősegíti. Éppen azért, ez a védőnői szűrés nem szimplán egy mérési sorozat, hanem egy értelmező, segítő, életmódbeli, táplálkozási tanácsokat is nyújtó szolgáltatás.

A családi alkatok mibenlétére is kiterjedő beszélgetés sokkal tovább tart, mint egy szimpla mérés. Arról nem is beszélve, hogy e beszélgetések során, olyan dolgok is szóba kerülhetnek, melyek szorongást okoztak eddig számukra. Nagyon hálásak a gyerekek ezekért a törődő percekért. Sokszor visszajönnek, elhozzák a barátaikat, akik esetleg nem tudnak mástól segítséget kérni, kapni. Az is igaz, vannak olyanok is, akik nagyon nehezen nyílnak meg, sokkal nehezebb velük kapcsolatot kialakítani. Szoros együttműködésben dolgozunk az iskolai szociális munkással, iskola pszichológussal, szükség esetén hozzájuk irányítjuk a tanulókat. A védőnői munka ezen része nagyon nehéz, de annál szebb, amikor tudok segíteni. Megnyílik, megbízik bennem a tanuló, ez egy olyan ajándék tőle, ami rendkívül értékes a számomra. Nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk a tanulóktól, szüleiktől!

A negatív tapasztalatok szerint általában az generálja a rossz élményt, hogy több gyereket hívnak be egyszerre a szűrővizsgálatra, ezek szerint ez nem szabályos? Ki dönti el, hány gyerek van jelen egy vizsgálaton?

A szűrésről előzetesen egyeztetni kell a pedagógussal, illetve a szülőnek is és a tanulónak is tájékoztatást kell kapni róla. Amennyiben a szülő szeretne részt venni ezeken a szűréseken, joga van hozzá, és biztosítani kell a számára. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a vizsgálatokat csak úgy lehet elvégezni, ha egyszerre csak egy tanuló van jelen. Ez vonatkozik a védőnői szűrővizsgálatra, a hallás szűrésére, az úgynevezett pediculosis (tetűszűrés) és tisztasági vizsgálatra is. Esetleg, ha védőnői fogadóórán keresnek meg bennünket, ugyanúgy ott is elvárt, hogy csak egy tanuló van jelen, annak ellenére is, ha a tanuló kérése az, hogy a barátnője is hadd jöjjön be. Szoktam nekik mondani, nyugodtan kérdezhetnek olyat is tőlem, amit még a barátnőjének sem szeretne elmondani. Azonnal megértik és már nem is ragaszkodnak a társuk jelenlétéhez.

Nagyon szeretném kérni azokat a szülőket, ahol nem tartják be a gyermekek személyiségi jogait, ott első körben jelezzék magának a védőnőnek, de az iskola vezetése felé is élhetnek a jelzéssel, illetve a védőnő munkáltatója és szakfelügyelő védőnője felé is. Nagyon jó lenne, ha ilyen nem lenne sehol az országban.

Azt tudniuk kell a szülőknek, hogy a védőnőn kívül az iskola orvosa is megvizsgálja a tanulókat, és ott is elvárás, hogy csak egy tanuló legyen bent. Az iskolában még testnevelési órán súly és magasságmérés történik a NETFIT mérés részeként. Ezt a testnevelő tanárok végzik, de ebben az esetben is joga van a tanulónak a személyes adatainak a tapintatos kezeléséhez, ott sem történhetne egymás szeme láttára, se füle hallatára. Amennyiben az utóbbi két esetben sem történik meg az adatok bizalmas kezelése, itt is joga van a szülőnek ezt kérnie. Azt még meg kell jegyeznem, hogy éppen az ilyen jelzések hatására 2010-ben az iskolaorvosi vizsgálatok nem megfelelő módon történő végzése miatt, az állampolgári jogok országgyűlési biztosának egy jelentése is elkészült.

A szülők kapnak tájékoztatást a gyerekek szűrővizsgálatának eredményéről?

A védőnői szűrővizsgálatról minden szülő írásos tájékoztatót kap. Kell, hogy kapjon! Sajnos, azt el kell mondani, hogy az iskolavédőnői munka informatikai fejlesztése nem túl gyors, ezért nem mindenütt megoldott, hogy rögtön, a vizsgálat után a szülő – adatvédelmi törvény szabályozását szigorúan betartva – az igazolást megkapja. De minden esetben a tanév végéig eljut a szülőhöz. Sürgős esetben telefonon is megkeressük a szülőt, megbeszéljük, mi az, amit szeretnénk, ha közösen meg tudnánk oldani a gyermeke érdekében.

Az iskolavédőnői ellátás ma az egyik olyan működő, ellátási forma, amely a korai megelőzésre fekteti a hangsúlyt. Ez az ellátás elérhető, szükség szerint azonnali megoldást is ad. Az iskolát ellátó védőnők nagyon sok esetben nemcsak védőnői diplomával rendelkeznek, hanem sokunknak van még más képzettsége, másod-, harmaddiplomája, egyetemi végzettsége. Ez a többlettudás egy még magasabb szintű ellátást tud nyújtani a tanulók számára. Egy iskolát – főállásban – ellátó védőnőhöz 1000 vagy még annál több gyermek is tartozik. Ha csak a számot nézzük, az is egy rendkívül magas létszám, de minden egyes szám mögött valakinek a kislánya, kisfia van. Ez egy óriási felelősség. Azt nyugodtan kijelenthetem, hogy a védőnők úgy dolgoznak, mintha bármelyik gyerek is a sajátja lenne. Kívülálló számára nem látható, hogy nekünk, védőnőknek időnként mekkora lelki terhet jelent a gyermekek életének helyes, megfelelő útra való irányítása. Naprakész tudás birtokában ismerjük azokat a kapcsolati hálókat, melyek közreműködésével támogatni, segíteni tudunk.

Az iskolavédőnői munka egy nagyon szép, nagyon nehéz hivatás. Az eredmények sosem látszanak azonnal. A társadalom nem ismeri a munkánkat, annak ellenére sem, hogy a védőnői ellátás több mint 116 éves. Az iskolát ellátó védőnő is védőnő, nem csak az, aki a területi munkát végzi. Ha bármi gond, probléma merül fel, vagy nem elégedett a szülő a gyermeke iskolaegészségügyi ellátásával, bátran keresse a védőnőt telefonon, vagy személyesen. A védőnő csakis a saját munkájáért felelős, legyen ez egy élő kapcsolat a szülő és az iskolavédőnő között!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top