nlc.hu
Trend

Irodai munkára váltott Lee Tilghman influenszer

Évente 100 milliót keresett az influenszer, de inkább irodai munkára váltott

Lee Tilghman az egyik legismertebb amerikai wellness-influenszer volt, de a közösségi média tönkretette a mentális egészségét, és inkább visszavonult. Van-e élet az influenszerkedés után?

Lee Tilghman elérte, amire vágyott, és ami manapság sokak álma: főállású influenszer lett. Fénykorában 400 ezren követték az Instagramon a @LeeFromAmerica nevű oldalát, és könnyen elkérhetett 20 ezer dollárt (6,7 millió forint) egy-egy szponzorált posztért, amelyben például alternatív liszteket vagy fagyasztott édesburgonyát reklámozott. Főnök nincs, a munkaidő kötetlen. A 2010-es évek végére az amerikai nők egy része számára Tilghman neve egybeforrt a wellness-kultúrával. A fiatal nő mégis úgy döntött, hogy hátat fordít mindennek – beleértve az évi 300 ezer dolláros (100 millió forint) bevételt is –, abbahagyja az influenszerkedést, és szerez magának egy irodai munkát a való világban.

Az irodában nincs kommentszekció

A New York Times cikke szerint a 33 éves nő most egy technológiai cég közösségi médiáért felelős igazgatója. Ez elsőre nem tűnik túl nagy váltásnak, pedig ég és föld a különbség a jelenlegi és a korábbi munkája között. „Csak bemegyek a munkahelyemre, és dolgozom” – mutatott rá a lényegre Tilghman. Ha végzett a feladataival, hazamegy. Nem kell egy brandként léteznie. És az irodai munkához mérgező kommentszekció sem tartozik.

A döntését nem egyik pillanatról a másikra hozta meg, évek teltek el, mire egyértelművé vált számára, mit kell tennie. 2018-ban, amikor a közösségi médiában a csúcson volt, „Matcha reggelek” néven szervezett rendezvényeket szerte Amerikában, egyes helyszíneken pedig a jegyekért 500 dollárt is elkértek. A követői nekitámadtak, mondván, kifacsarja a rajongókat, és tartalmilag is kritizálták a rendezvényeket. A támadások megrázták Tilghmant, újra erőre kapott a kényszerbetegsége, félt elhagyni a lakását. „Ekkor kezdett körvonalazódni bennem, hogy ezt nem tudom tovább csinálni. Keresek valami mást. Pincérkedni fogok” – emlékezett vissza.

A posztjainak száma azonban ekkor még nem csökkent. Egészen 2019-ig, amikor öt hónapig semmilyen bejegyzést nem rakott ki az oldalára – egy örökkévalóság a közösségi médiában –, mert étkezési zavara miatt egy terápián vett részt, ami felemésztette a megtakarításainak nagy részét. Ezután kevesebbet posztolt, próbálkozott más tartalmakkal – voltak táncos videók, kutyás fotók, lakberendezés –, de egyik sem vált állandó témává. „Megváltoztathatod a szegmenst, de akkor is az életed fogod bemutatni” – mondja.

Csak egy unalmas munkára vágyik

Később egyre ritkábbak lettek a szponzorált posztok, a bevétele a korábbi harmadára apadt, az utolsó hirdetés 2021-ben jelent meg az Instáján, ő pedig szép lassan abbahagyta az influenszerkedést, igaz, nem tűnt el a netről. Elindított egy saját blogszerű oldalt a Substacken, ahol 20 ezer feliratkozója lett a havi 5 dollárba kerülő hírlevelének. De ez mégsem egy közösségi oldal, mondja, hanem az internet korábbi időszakát idézi. Tilghman nem szeretné teljesen elzárni magát a világhálótól, hanem úgy szeretne együtt élni vele, mint egy átlagember.

Persze ennyi év után nehéz teljesen elengedni a korábbi életét, és elismeri, hogy néha hiányzik neki a véleményvezéri szerep. Az irodai munkája mellett fizetős workshopokat is tart; olyanoknak próbál segíteni, akik szintén szeretnének hátat fordítani az influenszerkedésnek. A foglalkozásokat persze az Instagramon hirdette meg, és meg is kapta a kritikát: „egy influenszer workshopot hirdet, hogy megtanítsa az embereknek, hogyan hagyják abba az influenszerkedést, miközben egy olyan influenszernek mondja magát, aki nem befolyásol” – írta egy kommentelő.

Tilghman szerint viszont néhány száz dollárnyi jegyeladásból nem fog meggazdagodni, ahogy abból sem, hogy véleményvezéreknek segít megtervezni a menekülési útvonalukat. Többet nem akar, pedig a kezelés miatt szinte teljesen felélte a megtakarításait. De nem bánja. Csak arra vágyik, hogy legyen munkája. Egy unalmas munkája.

Most boldogabb vagyok. Mélyebbek a baráti kapcsolataim, és élénkebb társasági életet élek. Végre azokat a dolgokat csinálhatom, amiket szeretnék.

Egyre gyorsabban kiégnek a véleményvezérek

A közösségi média több mint egy évtizede azzal a ki nem mondott ígérettel csábítja fiatalok millióit, hogy a folyamatos posztolásnak és némi szerencsének köszönhetően azok is gazdagok és híresek lehetnek, akik nem bővelkednek jó kapcsolatokban, nincs évtizedes szakmai tapasztalatuk, sőt akár híján vannak bármilyen szaktudásnak. A Morning Consult 2019-es felmérése szerint az Y és a Z generáció tagjainak 54 százalékát érdekelte a lehetőség, hogy influenszer legyen, 86 százalékuk pedig a pénzszerzés reményében szponzorált posztokat is közzétenne.

Irodai munkára váltott Lee Tilghman influenszer

Fotó: Instagram

De az álmot nem adják ingyen. Az ma már köztudott és gyakran vizsgált, hogy a közösségi média tökéletesnek tűnő világa egyáltalán nem tesz jót a mentális egészségünknek, de arról kevesebb szó esik, hogy az influenszereket is kizsigereli.

  • Az első TikTok-sztárok egyike, Charli D’Amelio 2021-ben azt mondta, hogy egyszerűen már nincs kedve videókat készíteni.
  • Néhány hónappal később a @cottonstem nevű Insta-oldalt működtető Erin Kern egyszerűen becsukta a 600 ezres követőtáborral rendelkező fiókját, mert hullott a haja, amit az orvosa szerint a sok stressz okozott.
  • Kara Smith afro-őslakos influenszer, aki elmondása szerint havi 3,3-4 millió forintnak megfelelő összeget kasszírozott a TikToknak köszönhetően, 2022-ben úgy döntött, hogy inkább keres magának egy hagyományos, teljes munkaidős állást, mert nem akart tovább függni a különböző márkáktól és a fizetett posztoktól.

Ezek persze csak a látványos pálfordulások, de közben rengeteg influenszer felhajtás nélkül, csendben vonult vissza, mert nem bírták tovább a szereppel járó káros hatásokat. Köztük vannak olyanok kis, akik tinédzserekként váltak véleményvezérekké, és több év van már mögöttük.

Casey Lewis, aki a Z-generációs fogyasztói trendekkel foglalkozik, arra számít, hogy a jövőben még több hasonló kivonulásra számíthatunk. A TikTok minden korábbi platformnál gyorsabban emel fel tartalomkészítőket, de ugyanilyen tempóban „kiégeti”, elhasználja őket.

Persze a már megszerzett készségeik átmenthetők más munkákba, hiszen aki maga készíti a tartalmakat a csatornájára, az nemcsak a videó- és képszerkesztésben, hanem a brandépítésben, a célcsoport megszólításában, a válságkommunikációban és a gyors reagálásban is komoly tapasztalattal rendelkezik.

De azért ez még nem a karrierépítés bevált módja. 

(Kiemelt kép: nlc-montázs, forrás: Instagram/leefromamerica)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top