nlc.hu
Trend

Ki volt Thierry Mugler?

Thierry Mugler: így forgatta fel a divat világát egy balett-táncosból lett izomkolosszus

Szebb világot akart teremteni magának, úgy, hogy közben hatalmat adott a nők kezébe, képviselte az LMBTQ-közösség érdekeit. Thierry Mugler fenekestül forgatta fel a divatvilágot, aminek egy időre búcsút intett, hogy aztán egy teljesen új generációt hódítson meg extravagáns kreációival.

Sokan vannak, akik minden évben izgatottan várják, hogy vajon melyik nagy divattervezővel vagy -márkával dob piacra közös kollekciót a H&M. Mint kiderült, 2023 nagy dobása a Muglerrel való együttműködés lesz. Több mint egy éve annak, hogy a márka alapítója, Thierry Mugler elhunyt, de állítólag már hamarabb eldőlt, hogy a nevével fémjelzett divatházzal fog össze a fast fashion óriás.

„Büszkék vagyunk arra, hogy ezzel a kollekcióval Manfred Thierry Mugler örökségét ünnepelhetjük. Mindannyiunk számára megtiszteltetés volt, hogy megismerhettük Manfredet, és nagyon különleges érzés, hogy Casey-vel (Casey Cadwallader, a Mugler kreatív igazgatója) és a Mugler-házzal együtt részt vett a kezdeti fázisokban” – monda Ann-Sofie Johansson, a H&M kreatív tanácsadója.

Thierry Mugler sosem gondolt magára divattervezőként, a divat csak egy eszköz volt, egy újabb lehetőség az önkifejezésre, és arra, hogy megmutassa, milyen csodás dolog is az emberi test. Azért kezdett el ruhákat tervezni, hogy még inkább meg tudja teremteni saját világát, és állítása szerint pedig nem gondolta, hogy trendi vagy divatos. „Egyszerűen csak egy pozitív ember vagyok, aki pozitívan áll az élethez” – tette hozzá. 

Mugler X H&M

Fotó: Mugler X H&M

A kezdetek

Manfred Thierry Mugler 1948. december 21-én született a franciaországi Strasbourgban. Édesapja orvos volt, édesanyja háztartásbeli volt. Kilencévesen kezdett el táncolni, és tizennégy évesen már egy balett-társulat tagja volt, illetve belsőépítészetet kezdett el tanulni az egyik helyi művészeti iskolában. De más területeken is kipróbálta magát, mindössze nyolcéves volt, amikor elkészítette első kisfilmjét, néhány évvel később pedig az első divatfotóját, igaz, saját bevallása szerint akkor lett igazán profi, amikor saját ruhakollekcióhoz, illetve parfümjeihez maga alkotta meg a reklámkampányokat.

Mugler, akiben buzgott a kreativitás, nem igazán találta a helyét otthon, egyre nehezebben tudott ellenállni a vágynak, hogy elhagyja szülővárosát. Strasbourgot túl unalmasnak találta, de nemcsak ez volt az egyetlen gond. „Hat évig balettoztam, és a családomból senki sem jött el megnézni az előadásaimat, én voltam a rút kiskacsa, aki egyedül ment haza a színházból. Azt hiszem, túl furcsa voltam” – nyilatkozta erről az időszakról, ami más okból is mély nyomokat hagyott benne.

Thierry Mugler

Thierry Mugler, 1985 (Fotó: frederic meylan/Sygma via Getty Images)

Mint egy interjúban elmondta, a tánc révén nagyon fontos dolgokat tanult meg a művészetről. „Nincs szépség, nincs ötletes, innovatív művészet, legyen az divat, balett, fotózás, rendezés, mindennek megvan a maga rendje. Vadóc gyermekként nekem ezt nagyon nehéz megtanulni. Emellett arra is ráébresztett, hogy mi a különbség pozitív fájdalom és a negatív fájdalom között.”

Huszonnégy éves volt, amikor Párizsba költözött, először kirakatrendezőként dolgozott a Gudule butikban, majd mellékállásként ruhákat kezdett el tervezni, és több évnyi szabadúszó munka után 1973-ban bemutatta első saját kollekcióját Café de Paris néven, 1978-ban pedig megnyitotta első üzletét és bemutatta első férfi kollekcióját, az 1980-as években pedig a nemzetközi divatvilág meghatározó alakjává vált. És nemcsak extravagáns kreációiról volt ismert, hanem a lenyűgöző, látványos teátrális bemutatóiról, amikkel az volt a célja, hogy kiszakítsa az embereket a valóságból. „Kemény világ, amiben élünk. Sok csúf dologgal találkozhatunk a való életben, nincs szükség arra, hogy ezt még tovább fokozzuk” – nyilatkozta egyszer.

És persze nemcsak divatbemutatókon lehetett találkozni alkotásaival, ugye mindenki emlékszik arra a fekete ruhára, amit Demi Moore viselt a Tisztességtelen ajánlat című filmben, vagy George Michael Too Funky című videóklipjére? Utóbbiban nemcsak azért érdekes, mert az egyik modell Mugler egyik legemlékezetesebb kreációját, a motort idéző bustiert viseli, hanem azért, mert magát a klipet is ő rendezte. És hírneve még Magyarországra is eljutott, a hetvenes és a nyolcvanas években is többször feltűnt a neve a hazai sajtóban. 

„Thierry Mugler kreációi lát­tán azt kell mondani, hogy a stiliszta átformálta a hölgye­ket. Ezért a legjobb, ha a kor­divatnak megfelelően kiáltunk fel: »Micsoda karosszéria-be­mutató!« Csillognak, mint egy Cadillac, drágák, mintegy Studebacker, látványosak, mint egy Buick, időállóak, mint az ötvenes évek autómodelljei. A szabászok a hátsórészre hív­ják fel a figyelmet, a szok­nyák — ameddig csak lehet — feltárják a futómű szépségét, a kebel kitör a huzat börtöné­ből. És akkor még nem szóltunk a radiátor-csillogású övékről, az áramvonalas válltömésről, a stoplámpára emlé­keztető gombokról, a macskaszem-sapkáról, a csapszegek­kel, dugattyúkkal, hengerekkel kivert szoknyákról…” – írta 1989-ben az egyik magyar hírlap. 

Ahogyan a fenti részletből is látszik, akaratán kívül voltak, akik a kreációit viselő nőket tárgyiasították, és többen is problémásnak találták, hogy ilyen értelmezésnek is teret engednek kollekciói, bár az ő szándékai ezzel pont ellentétesek voltak, ő felszabadítani akarta nőket, erős, határozott, autonómiával rendelkező lényként akarta őket ábrázolni. És a kritikus hangok ellenére hihetetlenül keresettek is voltak a Mugler-darabok.

Mindeközben ő a filmmel és a fotózással kezdett kísérletezni, többek között ő készítette a reklámfilmeket a parfümjeihez, amik hihetetlen népszerűek lettek. Ám miközben a nevével fémjelzett illatok csodás eladásokat produkáltak, a divatban a minimalizmus kezdett el hódítani, és a Clarins kozmetikai cég hiába vásárolta meg magát, 2003-ban úgy döntöttek, lehúzzák a rolót, igaz, csak ideiglenesen.

Thierry Mugler
Megnézem
Összes kép (5)

Történt mindez azután, hogy Mugler is hátat fordított saját divatházának. „Elegem lett abból, hogy térdelve igazgatom a ruhákat azért, hogy mások csodálatosan nézzenek ki. A divat számomra az önkifejezés fontos eszköze volt, de egy ponton túl sajnos már többre vágytam.” Azért Mugler nem fordított teljesen hátat a ruhatervezésnek, 2002-ben például jelmezeket tervezett a Cirque du Soleil számára, illetve álmodta meg azokat a fellépőruhákat, amiket Beyoncé viselt az I Am… World Tour alatt. 

A visszatérése a köztudatba azonban nem ezen munkák miatt történt, és nem éppen a saját döntése volt, valaki – vélhetően egy egykori alkalmazott – kiszivárogtatott róla egy meztelen fotót, amin alig lehetett ráismerni, egy igazi izomkolosszus volt. „Mugler, akivel köztudottan nehéz együtt dolgozni és elég bizarr személyiség, kevés interjút adott az elmúlt nyolc évben, mióta divatmárkája tönkrement. Ez idő alatt cirkuszi előadóknak tervezett színpadi jelmezeket, Manfrednek nevezte magát, és testét extrém diétával, edzéssel és a jelek szerint plasztikai műtétekkel alakította át az előttem látható fotó alapján egy 240 kilós izmos, meredező mellbimbójú és tetoválási látványossággá” írta 2010-ben a New York Times.

Thierry Mugler

‘Manfred’ Thierry Mugler a 2021-es Párizsi Divathéten (Fotó: Richard Bord/WireImage )

Mugler a nekik adott interjúban elárulta, egyszerűen nem akarta, hogy felismerjék . „Azt hiszem, talán a fizikai átalakulás és a név egyfajta módja volt annak, hogy visszaszerezze az életét”  – erősítette meg ezen állítását egy ismerőse, aki azért azt is elárulta, valószínűleg örült a botránynak, amit a róla kiszivárgott provokatív fotó okozott. 

A szuperhős

Mugler arról is mesélt, hogy nem minden változás volt teljesen tudatos. Mint kiderült, egy autóbalesetben eltört az orra, egy motorbalesetnél pedig egy acélkábel darabja ékelődött a lábába. Orvosa sürgette, hogy ezt minél előbb távolíttassa el, de ő végül egy másik sebészhez ment, aki hajlandó volt a szükséges beavatkozásnál egy kicsit többet végezni, és Mugler állítása szerint a csípőjéből származó csontból formálja át az állát. 

Annyi mindenen keresztülmentem az életemben. Olyan sokat küzdöttem. Szuperhős vagyok, így normális, hogy olyan az arcom, mint egy szuperhősé.

És miért nem használt implantátumokat? Erre is jó indoka volt, nem akart idegen anyagot ültetni a szervezetébe.  „Szerintem a természet gyönyörű, ezért próbálom, próbálom elfogadni az általa kínált lehetőségeket, és soha nem mondok ellent neki.”

Thierry Mugler

Wayne McGregor koreográfus, Edward Watson táncos, ‘Manfred’ Thierry Mugler, és Olga Smirnova táncos a McGregor és Mugler című előadáson, Londonban (Fotó: Robbie Jack/Corbis via Getty Images)

Ahogyan egykor halott márkája is új erőre kapott, ő is úgy tért vissza a rivaldafénybe. Cardi B 2019 februárjában az ő egyik korábbi kreációjában jelent meg a Grammy-gálán, mint egy Disney-hercegnő, majd nem sokkal később Kim Kardashian a MET-gálán abban a ruhában lépett a szőnyegre, amit Mugler kifejezetten erre az alkalomra tervezett. Ugyanebben az évben a debütált az életművét bemutató kiállítás Thierry Mugler: Couturissime címmel, és egy teljesen új generáció fedezte fel magának Muglert, a divattervezőt. Arra a kérdésre, hogy szerinte miért tud több, újabb és újabb rajongókat szerezni, azt válaszolta, ez annak köszönhető, munkásságával a nők előtt tiszteleg, hogy amit alkot, az időtálló, hiszen az emberi test szépségét mutatja be. 

Kim Kardashian a 2019-es Met Gálán

Kim Kardashian a 2019-es Met-gálán (Fotó: James Devaney/GC Images)

És lehet, hogy sokan gondolnák, hogy a szépség számára csak a külsőségeket jelentette, ez nem fedi az igazságot. „A szépség nagyon fontos. A nagylelkűség, az őszinteség, az udvariasság, az összetartozás, ezeken keresztül tudjuk közvetíteni az üzenetüket. Csak sajnos ez a fajta szépség manapság nem túl divatos. Nézd meg a filmipart, annyi pénzt költenek az erőszakra. Szóval igen, én egy olyan aktivista vagyok, aki a szépséget népszerűsíti ebben a világban, egy értéket, ami elveszett… Csapdába estünk a saját kis materialista világunkban, és sokan nem mernek ezen túlra tekinteni, nincs bátorságuk hozzá. Pedig ahhoz, hogy boldogok legyünk, bátornak kell lenni.”

Thierry Mugler 2022. január 23-án, 73 éves korában hunyt el párizsi otthonában.

Megváltoztatta a szépségről, az önbizalomról, a reprezentációról, az saját érdekeink érvényesítéséről alkotott felfogásunkat, irányt mutatva ezzel a divat világában

– írta halálakor Casey Cadwallader.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top