nlc.hu
Trend
Íme, a nagy Shein-átverés: elmentünk az üzletbe, és elakadt a szavunk

Íme, a nagy Shein-átverés: elmentünk az üzletbe, és elakadt a szavunk

Ellátogattunk az állítólagos Shein-üzletbe, és egészen megdöbbentő tapasztalatok szakadtak ránk már néhány perc után.
Shein bolt bejárata

„2024. december 10-én megnyílt a Shein első magyarországi üzlete Budapesten, a Sugár Bevásárlóközpontban” – szóltak a hírek alig egy nappal ezelőtt. Mivel a Shein népszerűségére nem is olyan nagy túlzás a „gigantikus” jelzőt használni, egyértelmű volt, hogy ellátogatunk és megnézzük, mit is tud a divatmárka fizikai üzlete.

Fotózásunk közben hivatalos lett: ez bizony átverés

Kolléganőnk már kezdettől fogva felhívta rá a figyelmünket, hogy eleve kissé gyanúsnak látja az üzlet belsejét és a vállfákat is a megjelent TikTok-videók alapján, így fokozott kíváncsisággal indultunk el a helyszínre. Akkor még nem tudtuk, hogy időközben eszkalálódik a botrány, és kiderül: valójában csalás történt. Pontosabban „gazdasági csalás” vagy éppen „versenytárs utánzása” – hogy melyik jogi terminus lesz helytálló, egyáltalán valamelyik igaznak bizonyul-e, az idővel kiderül. Az azonban biztos, a Shein cáfolja, hogy üzletet nyitott volna Magyarországon.

„A Shein termékek kizárólag online, a hivatalos weboldalunkon és alkalmazásunkon keresztül érhetőek el. Minden olyan magyarországi üzlet, amely azt állítja magáról, hogy Shein üzlet, nem a Shein által engedélyezett” – nyilatkozta a jogi lépések megtételére készülő cég a hvg.hu-nak. És nem is meglepő, hogy cselekedni fognak: a márkanév ott díszeleg a bejárat ajtaja fölött, majd az üzleten belül a próbafülkékben is.

Megnézem
Összes kép (3)

Tanácstalan és csalódott tömeg

A Sugár Üzletközpontba érkezve némi nézelődés után viszonylag könnyű volt megtalálni a SHEIN Store névre keresztelt állítólagos Shein pop-up boltot. Bejáratát lufik veszik körbe, és sorra érkeztek a nézelődők is ottjártunkkor. Azok a nézelődők, akik aztán személyiségüktől, hangulatuktól vagy éppen idejüktől függően vagy csalódottan sarkon fordultak, vagy ironikusan kommentálták a látottakat, vagy semleges arccal kezdték el vizsgálni a vállfákon lógó kínálatot. Hogy utóbbi a beletörődés, a hiszékenység vagy a tájékozatlanság jele volt, az valószínűleg személyenként is változó, mindenesetre bő 10 perc alatt csupán egyetlen fiatal lány lépett oda a pénztárhoz. Vásárlás terén tehát tolongás cseppet sem volt. És ha más nem, ez azért jelent valamit…

Megnézem
Összes kép (4)

Gyanús környezetben gyanús válaszokat kaptunk

A másik pénztárhoz érkező én voltam, akkor még a SHEIN hivatalos nyilatkozatáról mit sem sejtve, azonban jó néhány dolgon minimum meglepődve. Három kérdést tettem fel, hogy tisztábban lássunk. Mindháromra kellemetlen és lehangoló választ kaptam.

  • Kiderült, hogy bizony álmodni sem érdemes különböző méretekről, mert mindenből csupán egy, esetleg két darab található az üzletben. És lássuk be, ez egy márkaboltban viszonylag szokatlan tapasztalat.
  • Az is nyilvánvalóvá vált, hogy amennyiben probléma támad a ruhával, esetleg ajándékba szánjuk és nem lesz jó a méret, sajnos egyáltalán nem áll módjában az üzletnek sem cserét, sem pedig pénzvisszafizetést teljesíteni. Manapság ez is ritka válasznak számít, hiszen a boltok mostanra alkalmazkodtak a hasonló igényekhez.
  • Világossá vált ezeken felül az is, hogy az egyértelműen hibás vagy sérült darabok esetén sem kérhetünk csökkentett árat, mert a „hibák az árképzésbe már bele lettek kalkulálva”.

De valójában nem ezek voltak az igazán árulkodó jelek arról, hogy egy klasszikusnál kissé kaotikusabb és rendezetlenebb turkáló kísérteties hasonmására bukkantunk. Ezek csupán megerősítést adtak az érzéseinkre.

Megnézem
Összes kép (3)

Rendezetlen káosz sérült árukkal

Az üzletbe érkezve az első benyomást nagyjából ez a szópár írja le legjobban: rendezetlen káosz. Persze mindez lehetne a nagy érdeklődés és a trehány nézelődők eredménye, azonban kár lenne rájuk fogni a látványt. Világmárka megnyitója utáni csillogásnak halvány nyoma sincsen, ahogyan munkatársaknak sem: két fiatal áll csupán a kasszánál, akik egymással beszélgetnek és éppen pénzt számolnak. Színek, méretek stílusok vagy fazonok szerinti kategóriákat is nehéz találni, bár a kabátok valóban nagyjából egy kupacban sorakoznak a vállfákon, ahogyan a néhány menyasszonyi ruha (?), valamint a látványosabb, flitteres és csillogó maxik és minik is egymás mellett találhatók.

Aki ide belép, akkor tud legjobban tájékozódni, ha már jártas a használt ruhák világában, és nem lepődik meg azon sem, hogy jó néhány holmi már messziről nézve is gyűrött, legalább ennyire pedig az is igaz, hogy hibás, sérült vagy éppen kilógnak belőle a szálak. Utóbbiak egy márkaboltban például a látványosan akciózott szektorban foglalnak helyet, nem úgy mint itt…

Megnézem
Összes kép (3)

Bizarr vállfák és árcédulák… Mi ez?!

Ahhoz sem kell különösebben szemfülesnek lenni, hogy az ember azonnal kiszúrjon néhány egészen vad furcsaságot. Rengeteg holmi, de tényleg, szinte az összes ruhadarab SHEIN feliratú vagy felirat nélküli vállfa helyett Dorothy&Aby feliratú vállfán lóg a sorban. Az árcédulák, melyeken egyébként nem is olyan alacsony számok díszelegnek – egy aranyszínű nadrág ára például 4990 forint, míg egy pufi mellényé 9990 forint – egyik oldalukon az árat mutatják, másik oldalukon pedig a Dorothy&Aby üzleteinek listáját és a cég elérhetőségét. És hogy ez csupán egy suta kivitelezési-spórolási ötlet, egy különös marketinges ügyetlenség vagy az abszolút véletlen műve? Azt akár mindenki eldöntheti maga is, mi sem állítunk többet annál, mint hogy nagyon különös látvány ez akkor, ha az ember egy nemzetközi hírű és merőben más elnevezésű márka üzletébe érkezik…

Megnézem
Összes kép (3)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top