A PETA 2020-ban jelentette be, hogy leállítják a híres „Inkább pucér leszek, mint hogy bundát hordjak” kampányukat, amiben olyan sztárok szerepeltek, mint Christy Turlington és Pamela Anderson. 2021-ben a Prada és a Gucci elsőként jelentették be, hogy nem fognak többet bundát használni, az iparág pedig követte őket. Ráadásul nem csak az igazi szőrmére, hanem a műszőrmére is nemet mondtak.

(Fotó: Getty Images)
A Vogue és a Wall Street Journal azonban arról cikkez, hogy a bunda egyre keresettebb termék a Z-generáció körében. A TikTokon és a Google-on is megugrott az érdeklődés a vintage bundák iránt. A fiatal generáció ugyanis ezt az etikusabb megoldást keresi, vagyis nem újonnan gyártott valódi szőrmét, hanem az anyáink, nagymamáink korából való, több évtizedes darabokat.
Zachary Weiss, a 32 éves márkatanácsadó szerint az új szőrme vásárlása undorító, azonban de négy vintage bunda van a tulajdonában. „Szerintem a kifutón erényjelző dolog, hogy természetesen nem akarunk új szőrmét fogyasztani. De a kifutón kívül vágyott tárgy lett” – vélekedik.
Az állatvédők szerint azonban a vintage szőrme viselése sem etikusabb, mintha vadonatújat vásárolnánk: „Van az embereknek egy csoportja, akik jó szándékúak, de félrevezetettek, akik vintage szőrmét hordanak, noha álmukban sem jutna eszükbe új szőrmét vásárolni. Nekik ugyanúgy undorodniuk kellene minden olyan szőrmétől, amelyet egy állat testéről téptek le” – szögezte le Ashley Byrne, a PETA kommunikációs igazgatója.