A szerzőről: Gellért Tünde a Cafeblog Egy csepp Európa című blogjának szerzője. Az öreg kontinens országait járja, olvasóinak pedig hasznos és gyakorlatias útinaplót ad, legyen szó egy eldugott kis német faluról vagy a legnépszerűbb nagyvárosokról. Szeptembertől a szerző teljesen új írásaival a Nők Lapja Cafén is találkozhattok! |
Róma, az örök város már önmagában annyi látnivalót kínál, hogy heteket eltölthetünk benne unatkozás nélkül. Ennek ellenére számos turista dönt úgy, hogy ha már az olasz fővárosban jár, nem hagyja ki az alig 30 kilométerre fekvő nagy múltú városkát, Tivolit, amely az Aniente folyó bal partján, Lazióban található.
Az antik Tivoli
A Villa Adriana – mely magától a várostól kissé távolabb fekszik – az ókori Tibur emléke, Hadrianus császár egykori pompázatos pihenőhelye. Nyaranta a fullasztó római hőség elől ide menekültek a gazdagok és előkelők, mert vonzotta őket a gyógyhatású termálvíz, a gyönyörű természeti környezet és a jó levegő.
A második században Hadrianus úgy döntött, hogy innen kormányozza a birodalmat, ezért alig egy négyzetkilométeren több mint harminc épületet emelt – találunk itt színházat, templomokat, stadiont, könyvtárakat, fürdőket, tavakat és csobogókat, földalatti ellátó alagutakat és gazdasági épületeket. A leggyönyörűbb mind közül a 60 oszlop övezte arany tér, a tengeri színház, a császár személyes pihenőhelye (egy tökéletes kör alaprajzú miniatűr sziget, amit felvonóhídon lehetett megközelíteni, oszlopcsarnok, vizesárok és fal vette körül), valamint a Serapeum és Canopus. Ez utóbbi tökéletes mása az Alexandriában felépült eredetinek, az egyre erősödő egyiptomi kulturális hatás bizonyítéka.
A Villa Adriana az UNESCO Világörökség része 1999 óta, azonban 2006 óta a legjobban pusztuló műemlékek listáján is szerepel. Teljes árban 11 eurós, kedvezményesen 7 eurós belépőjegyekkel látogatható.
A reneszánsz Tivoli
A városka a középkorban is jelentős szerepet töltött be, majd 1001-ben pápai irányítás alá került, és a legelőkelőbb arisztokraták pihenőhelyéül szolgált. A csodás paloták és káprázatos parkok legszebb példája a D’Este Villa, amely VI. Sándor pápa unokája számára épült. A páratlanul szép freskók és mozaikok által díszített épület azonban csak háttérként szolgál a reneszánsz kertművészet csodájaként emlegetett, lépcsőzetesen lejtő, több mint 200 szökőkutat felvonultató kert mögött.
A szökőkutakat (melyek a Csaó, Lizzie című filmben is feltűntek) 1550-ben P. Ligorio álmodta meg. Ezek két fő centruma: a Halastavak környéke és a Neptunus-kút. A loggiák, a mesterséges barlangok, a lugasok és az árnyas fák, a Villa Adrianából áthozatott antik szobrok páratlan harmóniát alkotnak. A kert vízellátását az erre terelt Anio folyó oldja meg, a vízvezetékek a mérnöki zsenialitást dicsérik.
A Villa D’Este 2001 óta az UNESCO Világörökségének része. A Villa D’Este vendége volt több ízben Liszt Ferenc az 1877-78-as években, aki két zongoradarabot is írt itt tartózkodásának ideje alatt. Az Este-villa ciprusaihoz és Az Este-villa szökőkútjai mai napig népszerűek, és impresszionista hatást tükröznek. Teljes árú belépő 8 euró, kedvezményes 4 euró (18-25 éves európai uniós állampolgároknak), 18 éven aluli és 65 éven felüli európai uniós állampolgároknak ingyenes.
A természetes Tivoli
Miután az Anio folyó több ízben elöntötte már a várost, szükségessé vált a nagy vízmennyiség más irányba terelése. 1835-ben mesterséges vízeséssel oldották meg a problémát, és a folyóvölgyben káprázatos természeti környezetet alakítottak ki. XVI. Gergely pápa számára villa is épült itt, a Villa Gregoriana nevet kapta. A központi vízesés, a lezúduló vizet összegyűjtő medence, a barlangok és sziklák, az épségben megmaradt ókori templom a szikla peremén különlegessé teszik minden idelátogató számára Tivoli természetes szépségeit.
Utazni? Mivel? Tivoli megközelítése autóval vagy robogóval (A24-es autópálya, Tivoli kijárat), autóbusszal vagy vonattal egyaránt könnyű. A Cotral Busz a Ponte Mammolo állomásról indul, menetideje egy óra (a retúrjegy 5 EURÓ) vagy választhatjuk az FS vonatot – “Pescara Line” – Tiburtina állomástól (4,6 EUR/retúr). |