1. Fékek
Ellenőrizd a fékeket, ez az egyik legfontosabb feladat! Csak akkor várhatsz megfelelő fékerőt, ha nem kopottak a fékpofák, jó helyen fognak, és nem szálkásodott ki a fékbovden.
2. A lánc
Külön figyelmet érdemel a lánc feszessége, kenése. Az akadozó, rosszul beállított váltó könnyen meghibásodhat és akár balesetet is okozhat.
3. Gumik
Ahogy az autóknál, a kerékpárnál is elöregedhetnek a gumik. Ha repedést látsz az abroncson, azonnal cseréld le! A megfelelő guminyomás a fékezést és az irányíthatóságot is segíti.
4. Tisztaság
Fontos, hogy a mozgó alkatrészek tiszták legyenek, legyen rajtuk elegendő zsír, olaj. Ha szennyeződés került a mozgó alkatrészek közé, vagy a kenés nem megfelelő, az rövid időn belül tönkreteheti a kerékpárt.
5. KRESZ
Ellenőrizni kell a KRESZ-ben előírt felszereléseket is. Elöl fehér prizma és lámpa, a küllőkön borostyán prizma, hátul piros prizma és lámpa kötelező. Ha minden megvan, akkor az előzéshez, jelzéshez elengedhetetlen csengővel csengess egyet, és már indulhatsz is!
6. Tested
Ha ősz óta nem sportoltál rendszeresen, fontos, hogy fokozatosan növeld szervezeted igénybevételét, mert jobb esetben csak izomlázad lesz, rosszabb esetben meg is sérülhetsz.
7. Mit vigyél magaddal?
A defektet például megelőzheted, ha már indulás előtt defektmentesítő folyadékot juttatsz a kerékbelsőbe. A komolyabb szakadásokat, kihasadt belsőt ez a módszer nem tudja orvosolni. Ilyenkor praktikus, ha van a hátizsákban pótbelső, kerékleszedő készlet és pumpa. Ha nincs tartalékbelső, a kisebb sérüléseket kijavíthatod ragasztókészlet segítségével is. Alapvető felszerelés a pumpa és a szerelőkészlet.
8. Hogyan lakatoljak?
Alaposan nézd meg, hogy mihez rögzíted a kerékpárt, mert lehet, hogy az az oszlop, kerítésdarab mozdítható! Ha a bicikli első kerekét lakatolod oda bármihez, lehet bármilyen stabil vagy biztonságos a lakat, kevés munkával vagy éppen egyetlen mozdulattal leválasztható az első kerék a kerékpár többi részétől. Ezért fontos, hogy mindig rögzítsd az első kereket és a vázat egyszerre. Fűzd át a lakatot a keréken és a vázon is!
9. Készítsek útitervet?
Egy kezdő kerékpáros kb. 50 km-t tud megtenni egy nap, ha gyermekekkel mész, ennél mindenképp kevesebbet számolj! Ha beosztjátok a napi kilométereket, egy-egy településen érdemes előre szállást foglalni.
10. Mit pakoljak be a hátizsákba?
Ne felejtsd otthon a biciklizárat és kulcsait, kell egy zseblámpa, esőkabát, hátizsákra esővédő, bukósisak, naptej, gyógyszer, izomlazító krém, vitaminok, görcsoldó. Nyomtass ki térképet, a szállások címét, az útvonal mentén néhány kerékpárszerviz címét!
11. Mire figyeljek biciklizés közben?
Mindig legyen a pakkban ásványvíz! Reggel kiadósan, napközben többször, kevesebbet, este kiadósan étkezz! Nyáron ne biciklizz 11 és 14 óra között, óvd a bőrödet naptejjel és a fejedet sapkával!
12. Hova tekerjek?
Velencei-tavi kerékpártúra
A Velencei-tó körül végig kijelölt úton tekerhetsz. Négy óra alatt kényelmesen körbemehetsz, nem kell hozzá különösebb edzettség, szinte végig sík terepen lehet haladni. A túrát Dinnyés megállóhelyről érdemes elkezdeni, majd az óra járásával megegyező irányban kerüld meg a tavat. Ez körülbelül – kitérőktől függően – 30-35 kilométer hosszú út. A nagy meleg se riasszon meg, mert az út több szakaszán árnyékos részeken lehet tekerni, ráadásul biciklizés közben a szembe jövő levegő folyamatosan hűt. A kerékpárút mellett található ivókutaknál felfrissítheted magad, illetve a déli parton számos bolt is található. Az út nagyjából felénél van a Pákozdi Arborétum és a Katonai Emlékpark, itt érdemes pihenőt tartani. Vagy a wakeboard-pályánál is pihenhetsz!
13. Hova tekerjek?
Tisza-tó–Tiszadob kerékpártúra
A túra során a Tisza-tavat és a Tisza menti vidéket fedezheted fel Tiszadobig 180 kilométeren át. Felfrissülni csak a két kompátkelőnél tudsz. Enni- és innivalót vinni ajánlatos, sőt esőruhát is, mert nincsenek betérők. Kevés az árnyék, így napvédelemről gondoskodni kell. A Tisza-tónál lehet fürdeni, míg a felső szakaszon nemigen. Az aszfaltút végig kitűnő minőségű. A táj gyönyörű, egyik oldalt az ártéri erdő, másikon a megművelt területet látható.
14. Hova tekerjek?
Balaton kerékpártúra
A Balaton 2002 óta teljes egészében kerékpárúton körbekerülhető. A legegyszerűbb vonattal eljutni a Balatonra, hiszen azzal saját kerékpár is szállítható. Az északi part dimbes-dombos, kezdők számára is jól teljesíthető túra, napi kényelmes táv: 40-60 km. Érdemes kitérőt tenni a Balaton-felvidéki Nemzeti Parkba, a Káli-medencébe, Tapolcára is! A déli part szinte teljesen sík terep, a napi kényelmes táv 60-80 km. Errefelé a Kis-Balatont, a Nagyberek–Fehérvízi lápot érdemes megnézni. A Kis-Balaton természetvédelmi körzetének megtekintéséhez szükséges előre vezetőt és időpontot kérni! A kerékpárút végig kitáblázott, kiépített, kerékpárosoknak fenntartott út, kivéve néhány helyen, ahol kis forgalmú utakra terelik a kerékpárosokat.
15. Hova tekerjek?
Fertő-tavi kerékpártúra
A tó mentén szinte végig kiépített bicikliút van, bár néhol kis forgalmú utakra terelődik a biciklis forgalom. A tó körüli bicikliút-hálózatnak csak egy része a tó közvetlen kerülete, több elágazás van, mely a tó környéki településekre és a tájvédelmi területekre vezet. Így a Fertő mentén összefüggően akár 350 km-es bicikliút-hálózatot is végigjárhatunk. A legegyszerűbb Sopronból kezdeni az utat. A nyugati part dimbes-dombos, de kezdők számára is jól teljesíthető szakaszokból áll. Ajánlott napi táv: 40-50 km. Az útról kitérhetünk Eisenstadtba. A keleti part szinte teljesen sík terület, ajánlott napi táv: 50-60 km. Érdemes ellátogatni a Szikes-tavakhoz, a Fertőzug Nemzeti Parkba is.
ProgramajánlóTisza-tó Balaton Fertő-tó Velencei-tó |