Két vészforgatókönyvvel is készül a BKK arra az esetre, ha valami miatt leállna a 3-as metró. Pár napja Tarlós István főpolgármester megadta a BKV igazgatójának az engedélyt a 3-as metró vészhelyzeti kilövésére, így az egyik vészforgatókönyv egy teljes leállásról szól, míg a másik csak arról az esetről, ha a fővárosi közgyűlés nem hagyná jóvá a metrópótló buszok kiszervezését külsős cégeknek.
Ez utóbbi eset könnyel előfordulhat, miután a Közbeszerzési Döntőbizottság már korábban elkaszálta a 150 metrópótló csuklós busz beszerzését, emiatt 6-9 hónapot biztos csúszik a projekt. Ha másodjára neki sem futnak a beszerzésnek, akkor a BKK kénytelen saját erőből megoldani a pótlást. Ezt tartalékbuszokkal, vonalátszervezéssel, korábbi buszvásárlási opciók lehívásával meg tudná oldani a cég.
Nagyobb gondot jelentene egy esetleges teljes leállás, mert pótolni kellene az óránként és irányonként 15 ezer embert szállító 3-as metrót. Ezt a felszínen haladó buszokkal csak korlátozottan lehetne megoldani, mert a buszok és a buszmegállók mérete, a zöld lámpák ritmusa csak irányonként 8400 ember utazását teszik lehetővé. Ehhez legalább 70-80 metrópótló buszra (más vélemények szerint inkább 120-ra) lesz szüksége a BKK-nak, amivel csak a 60 százalékát pótolta a kieső metró kapacitásának.
Ezért a BKK a metrópótló buszokon kívül egyéb, a 3-as metró nyomvonalától eltérő útvonalat bejáró felszíni járatait is sűríteni kénytelen, amihez 10-15 villamosra is szükség lenne.
Az biztos, hogy bármelyik forgatókönyv is lép majd életbe, a csúcsidőben hosszú ideig tartó tülekedésre és zsúfoltságra kell számítani a mentesítő járatokon és forgalmi dugókra az utakon is.
Olvass még a 3-as metróról az NLCafén:
- 2020-ig tart majd a 3-as metró felújítása
- Kellemetlen meglepetésekkel lesz tele a 3-as metró felújítása
- Akadálymentesítés a metróban – kirekesztik a mozgássérülteket és a babakocsisokat?