A tervezett alagút több mint másfél kilométer hosszú és 36 méter széles lesz, a tervek szerint pedig a Stad-félsziget legkeskenyebb pontjánál hozzák majd létre. Így a személyszállító és teherhajók elkerülhetik a viharos Stadhavet-tengert, és biztonságosan elérhetik a Sogne-fjordot.
“A Stadtól délre található Kråkenes-világítótoronyban működő meteorológiai állomás rögzíti a legtöbb vihart az egész országban, ez azt jelenti, hogy egy évben 45–106 nap között változik az erős viharok száma” – közölte a Norvég Parti Adminisztráció, amely most szerdán jelentette be a nagy ívű projektet.
Ezen a területen a különböző irányból érkező hatalmas hullámok veszélyessé teszik a hajózást, amin nem segít, hogy a környéken erős szelek, tengeri áramlatok és sziklás partok a jellemzőek, így a környék hajósait alaposan próbára teszi, ha erre vezet az útjuk.
Norway is building the world's first ship tunnel by smashing through a solid rock peninsula https://t.co/QV6dCgVoCf pic.twitter.com/WnwhrGshsL
— CNN (@CNN) April 7, 2017
A part menti és a vízi infrastruktúrát felügyelő szervezet reményei szerint az alagút jóval biztonságosabbá teszi a hajós közlekedést a régióban. A tervek szerint az alagút 3-4 év alatt épülne fel, körülbelül 315 millió dollárból (több mint 92 milliárd forintból). Ehhez megközelítőleg nyolcmillió tonna sziklát kell majd megmozgatni.
A világ számos helyén építettek már hajók számára tervezett átjárókat és csatornákat, azonban ez lesz a világ első olyan alagútja, amely lehetővé teszi a tengerjáró hajók számára az áthaladást. Az alagutat, méretei alapján akár 16 000 tonnás teherhajók is igénybe vehetik majd. A tervek szerint óránként maximum 5 hajó veheti igénybe az átjárót.
Természetesen a biztonság kiemelt szerepet kap, ezért jelzőlámpákkal igyekeznek meggátolni, hogy egyszerre két irányból is “behajtsanak” a hajók az alagútba. A közúti közlekedéssel ellentétben azonban itt piros és fehér fényekkel jelzik majd a kapitányok számára, hogy szabad-e az alagút.
A tervek szerint az átjáró 2023-ban fogadhatja az első hajókat.