A Nyugat-Európában dolgozó vendégmunkások akár egy egész napot is várakozással, dugóban ülve tölthetnek, amikor nyári szabadságukra hazautaznának: a magyar-szerb határon kígyózó sorokból szabadulva, további többórás várakozásra kell számítaniuk a szerbiai autópályák fizetőkapuinál.
A nyári hétvégéken nem ritka, hogy a magyar-szerb határ kilépőoldalán akár öt-hat órás várakozásra is számítani lehet, és már a hajnali órákban több kilométeres sorok alakulnak ki a határátkelőkön. Rengeteg vendégmunkás tart Németországból Törökországba gépkocsival, és a több mint kétezer kilométeres Berlin-Isztambul út ideális esetben, várakozások nélkül is több mint 22 órát vesz igénybe.
A magyar-szerb határon esedékes 5-6 órás várakozást tetézi, hogy Szerbia útjain több fizetőkapu is van, ami a nyári csúcsidőben egyenként további mintegy kétórás várakozást jelent. Útvonaltól függően Szerbia északi határától a déli határig 4-5 fizetőkapun kell átjutni. Majd ki kell lépni Szerbiából, és akár a szerb-bolgár, akár a szerb-macedón határt választják az utazók, további 4-5 órát kell majd várniuk arra, hogy folytathassák útjukat. Ez azt jelenti, hogy az eredetileg 22 órás útjuk akár 43 órásra vagy még hosszabbra is nyúlhat.
A probléma minden évben megismétlődik, megoldási javaslat azonban egyelőre nem született sem arra, hogyan lehetne csökkenteni a határon a várakozási időt, sem arra, hogyan lehetne egyszerűsíteni a szerbiai autópályadíj-fizetési rendszerét, sőt a tervek szerint újabb kapuk épülnek majd. Például októbertől az észak-vajdasági Topolyánál is működésbe lép egy fizetőkapu, ami további forgalomlassításhoz vezethet.