Akár a repülőjegy teljes árát is vissza kell téríteni az utasoknak egy járat késése vagy törlése miatt – közölte Borbély Zoltán közlekedési szakjogász szerdán az M1-en.
A szakember azt mondta, erre tipikus példa, ha az egyhetes nyaralásra valaki kétnapos veszteség mellett már nem akar elutazni. Mivel a tisztálkodás és a pihenés alapvető szükséglet, három órán túli késés esetén az esetleges szállás költségeit is meg kell téríteni az utasoknak.
Ismertette, ezeknél az eseteknél elsősorban a légitársaság a felelős, de bizonyos esetekben az utazási irodától is igényelhető a visszatérítés.
A légitársaság a kárenyhítési, kártérítési kötelezettség alól csak akkor mentesül, ha a hiba az ellenőrzési körén kívül, elháríthatatlan ok miatt történik. Ha a gép a légitársaság tevékenysége során sérül meg, az nem mentesíti a társaságot – hangsúlyozta. Közölte, ezekben az ügyekben a nemzeti bíróságok járnak el, de a montreali egyezmény egyszerűsíti és maximalizálja a kárenyhítést, kártérítést, amelyeket a bíróságok nem léphetnek túl. Ezeknek az ügyeknek nemcsak kártérítési, hanem fogyasztóvédelmi vonatkozásai is vannak – emelte ki Borbély Zoltán.