nlc.hu
Utazás

Voltak, akik 12 napon át ültek a világ leghosszabb dugójában

2010-ben több ezer autó állt le a Kínai Nemzeti 110-es autópályán. Ezzel kialakult a mára hírhedtté vált Kínai Nemzeti 110-es forgalmi dugó, ami 12 napig tartott és több mint 100 kilométeren át húzódott.
Dugó

A történelem leghosszabb forgalmi dugójának meghatározása nem egyszerű, mivel attól függ, milyen tényezőket veszünk figyelembe. A Guinness Rekordok Könyve szerint például a valaha jelentett leghosszabb dugó 1990-ben történt, a kelet-nyugatnémet határon, ahol 18 millió autó torlódott fel. Ha azonban a távolságot nézzük, egy idei, februárban történt forgalmi dugó Uttar Pradeshben akár a leghosszabbnak is számíthat: állítólag 300 kilométeren át húzódott több Madhya Pradesh-i körzeten keresztül, és körülbelül 48 órán keresztül csak lépésben haladtak a járművek.

Azonban, ha az időtényezőt vesszük alapul, a Kínai Nemzeti 110-es autópályán történt dugót nem lehet felülmúlni: ez ugyanis elképesztő módon 12 napon át tartott, és még egy rögtönzött gazdaság is kialakult közben – írja az odditycentral.

Sokan el sem tudják képzelni, hogy néhány óránál többet töltsenek dugóban, de képzeljük el, hogy valaki csaknem két hétre reked az autópályán, a semmi közepén, étel, víz vagy akár annak lehetősége nélkül, hogy megforduljon. Ez volt az a megpróbáltatás, amit több százezer autós átélt 2010 augusztusában a 110-es autópályán.

Minden augusztus 14-én kezdődött, amikor az útépítések és a sűrű forgalom együttesen olyan szűk keresztmetszetet hoztak létre, amilyenre addig nem volt példa Kínában. A Belső-Mongóliából Pekingbe szenet és építőanyagokat szállító teherautók elárasztották az autópályát, amely már eleve részben le volt zárva javítások miatt. Ehhez még hozzájött a kis járművek forgalmának megugrása, és máris kész volt a logisztikai katasztrófa receptje.

Mire a hatóságok felismerték a helyzet súlyosságát, és lezárták a bejövő forgalmat más utakról, már több százezer ember rekedt a 100 kilométeres szakaszon.

  • A Kínai Nemzeti 110-es autópálya forgalma az előző években évente 40 százalékkal nőtt,
  • a dugó idején már 60 százalékkal haladta meg az út tervezett kapacitását.
  • Az útépítés további 50 százalékkal csökkentette a forgalmi kapacitást,
  • és mivel Belső-Mongóliában jelentősen megnőtt a szénkitermelés, miközben a vasúti szállítókapacitás nem tartotta a lépést, szokatlanul sok teherautó is az autópályára kényszerült.

Eleinte a forgalmi dugó a dudák, kiabálások és dühös autósok kiáltásainak szimfóniája volt, de ahogy teltek a napok és az autók naponta alig egy kilométert haladtak, mindenki hozzászokott az új valósághoz: mindenki be volt ragadva!

A helyiek gyorsan kihasználták a helyzetet: mozgóboltokat állítottak fel, ahol ételt, vizet és cigarettát árultak borsos áron. Például míg egy üveg víz normál esetben 1 jüanba került, a forgalmi dugó helyszínén már 15 jüanért árulták.

A hatóságok próbálták enyhíteni a forgalmat azzal, hogy éjszaka több teherautót engedtek be Pekingbe, de így is 12 napba telt, mire feloszlott az ország történetének legsúlyosabb forgalmi dugója. A Kínai Nemzeti 110-es forgalmi dugó olyan hírhedtté vált, hogy még saját Wikipédia-oldalt is kapott, így bár hivatalosan nem ismerték el a világ leghosszabb dugójaként, a szakértők többsége szerint megérdemelné ezt a címet.

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top