Utazás
Szponzorált tartalom

5 tipp nyári puffadás ellen

Nyáron más az étrendünk, az életmódunk és az alvás-ébrenlét ritmusunk ahhoz képest, mint a többi évszakban, ezért természetesen az emésztésünk is nyári üzemmódban működik. Sokak számára ez egyet jelent a gyakoribb puffadásokkal. De vajon miért jelentkezik a meleg hónapokban többször ez a kényelmetlen állapot, és mit tehetünk ellene?

Ha nincs különösebb betegség a háttérben, és nem ettünk puffasztó ételeket, akkor a sűrű nyári puffadás nagy valószínűséggel az elégtelen folyadékbevitel következménye. A meleg időben ugyanis eleve több hidratálásra tart igényt a szervezetünk, ám ezt sokan nem elégítik ki, és csak az addig megszokott mennyiségben fogyasztanak vizet. Sőt, gyakran még annál is kevesebbet, mert víz helyett jól lehűtött, szénsavas üdítőkkel, vagy sörrel, fröccsel hűsítik magukat, amik az cukor- és alkoholtartalmuk miatt közel sem olyan hatékony hidratálók, mint a tiszta csapvíz.

A puffadás nyáron gyakrabban jelentkezik - ennek fő oka, hogy ilyenkor másként étkezünk, és nem hidratálunk eleget

A puffadás nyáron gyakrabban jelentkezik – ennek fő oka, hogy ilyenkor másként étkezünk, és nem hidratálunk eleget

Nyáron (sem) iszunk elég vizet

Ha azonban a szervezetünk szomjazik – márpedig ha nem fogyasztunk el a nyári napokon legalább 2-2,5 liter vizet, akkor szomjazik –, a folyadékot a szövetektől vonja el, ez pedig azt jelenti, hogy folyadék-visszatartás eredményeképpen puffadás lép fel. (Egyébként a 2-2,5 literes napi ajánlott vízmennyiség egy 50 kilós felnőtt szervezetre érvényes, ha 70 kilós valaki, akkor már legalább 3 literre van szüksége, egy nagydarab, mázsás férfinak pedig 4,5-5 liter vizet kellene meginnia.)

A nyári folyadékigényt tovább növelheti az extra hőség, az intenzív testmozgás, egy hányással, hasmenéssel vagy izzasztó lázzal járó betegség, amelynek hatására hirtelen nagyobb folyadékvesztés következik be. Ezek tehát az okok, de a puffadást előidézheti egy jó adag babfőzelék vagy káposztás tészta, sőt a rostokban gazdag gyümölcsök is, ám itt a puffadás hátterében az elhúzódó emésztés során keletkező gázok állnak, amit a legegyszerűbben egy puffadás-enyhítő pirulával orvosolhatunk. De mit tegyünk akkor, ha a hidratáció miatt puffadunk?

Több víz, akár forrón

Először is igyunk több vizet. Furcsán hangzik talán, de minél forróbb a víz, annál jobban enyhíti a puffadás kellemetlen tüneteit. Ezért egy jó tea – különösen, ha mentából készül – hatékony segítség lehet.

Kevesebb só

A túlzott sóbevitel elősegíti a szervezetben a víz felhalmozódását, így lehetőleg kerüljük, de legalábbis minimalizáljuk az ételek sózását, és az eleve sós ételek fogyasztását.

Több mozgás

A mozgás élénkíti az anyagcserét, ezáltal hamarabb szívódik fel a só és a szervezetben felgyűlt felesleges víz, valamint izzadás és vizelet formájában gyorsabban távozik a puffadást előidéző folyadék. Maga az emésztés is gyorsabb lesz, így a nehezebben feldolgozható rostos ételek sem gyötrik olyan hosszan az intenzív gázképződéssel a testünket.

Tarts sorrendet az ételek között

Ez egy nagyon egyszerű szabály: napközben előbb a könnyen emészthető ételeket egyed, aztán később jöhetnek a nehezebb és a puffadást előidéző kaják. Egyszóval reggelire egyél mondjuk pirítóst, és a káposztás cvekkedlit inkább hagyd késő délutánra.

Alkoholt csak mértékkel

Az alkohol dehidratáló hatása miatt a szeszes italoktól hamar vízhiány léphet fel a szervezetben. A gond az, hogy az első fázisban nem is érzékeljük, mikor elkezd a testünk szomjazni, pláne akkor, ha egész nap mondjuk söröztünk vagy fröccsöztünk a strandon (a kiszáradt torok és a szomjúságérzet ugyanis nem feltétlen a dehidratáltság jele). Csak akkor tűnik fel, hogy valami nincs rendben, mikor elkezd fájni a fejünk, görcsölnek az izmaink, kábák vagyunk – és még ekkor sem vízhiányra gyanakszunk, hanem egy enyhébb részegségre inkább. Egyszóval az alkohol igen trükkös ebből a szempontból, és mivel dehidratál, egyúttal puffadást is előidézhet. A legjobb megoldás, ha mellőzzük a felesleges alkoholbevitelt, vagy ha mégis iszunk, hajtsunk fel mellé egy pohár tiszta vizet is!

 

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése