Aktuális

Így verhetnek át autóvásárláskor

Nem gyanús, hogy a legtöbb használt autó a hirdetés szerint 150 ezer kilométert futott, de közben olyan lelakott a belsejük, mintha Robert De Niro taxizott volna velük évekig? Hogyan lehet észrevenni, ha visszapörgették egy autó óráját a magasabb ár reményében?
Aki sok használtautó-hirdetést olvas, meglepődve láthatja, hogy a meghirdetett autók zöme véletlenül sem futott többet 150 ezer kilométernél. Ennek oka, hogy Nagyfenéktől Makkoshotykáig dívik az óratekergetés.

Árak: húszezer alatt, 80 ezer felett

Senki nem beszél szívesen a témáról (a felkeresett műszerjavító mester is kikérte magának, hogy ilyesmivel foglalkozna), de a körülbelüli árakról sikerült kifaggatni egy Pest megyei használtautó-kereskedőt.

Öreg autókban a mechanikus számlálókkal nem foglalkoznak, a digitális órás autókon az egyszerűbb, 2-3 perces melók ára tízezerről indul, de jellemzően inkább 20 ezer forint neki, 30 az idegeneknek. A bonyolultabban manipulálható autók esetében utcáról 50, neki harmincezer forint a tarifa.

Legtöbbe akkor kerül az „óraátállítás”, ha az adatokat a sebességmérőn kívül például a slusszkulcsban, a xenonos fényszórók vezérlésében és több más számítógépben is tárolja az autó. Minél több helyen rögzül a futásteljesítmény, annál többe kerül átírni, 80 ezer forintot simán elvisz a szimpatikus óraállás.

Rutinmunka kiszállással, nagyobb meló műhelyben

Míg a rutinmunkát a tulaj háza előtt vagy a kereskedő telephelyén el lehet végezni egy laptoppal, a bonyolultabb órapörgetéshez műhelybe kell vinni az autót, ahol kiszerelik például az ABS egyes elemeit, hogy a blokkolásgátló memóriájában is a vonzóbb szám szerepeljen. Többnyire a modern, felső kategóriás autók visszatekerése igényel szervizt.

Talán meglepő, de az órapörgetésre nemcsak a lóvá tett vevők, hanem az állandó óratekerők is panaszkodnak.

A profiknak ugyanis ez a fix kiadás apasztja a hasznát egy eleve vergődő bizniszben, ráadásul nem is dob az autó eladási árán.

Az EurotaxGlass’s Magyarország Kft. adataiból jól látszik, hogy az órapörgetés alig növeli az autók értékét. Egy ötajtós dízel Ford Focus elméleti ára 170 ezer forinttal nő, ha kétszázezer helyett 70 ezret futott, ha pedig csak az óráját állítják vissza, akkor az autók állapotkülönbsége miatt nyilván még kisebb az eltérés.

Atavisztikus rettegés a hatjegyű számtól

Ebből is látszik, az órapörgetés nem azért dívik ipari méretekben, hogy az autón nagyot kaszáljon a csalásra vetemedő kereskedő vagy magánember. A visszavett kilométerállással egyszerűen piacképessé válik a kocsi a sok hasonszőrű között.

Autókereskedők állítják, hogy az óra szerint sokat futott autókat egyszerűen nem veszik meg az emberek, hiába van hozzájuk a könnyen hamisítható szervizkönyv mellé frankó szervizszámla is a márkaszervizes karbantartásról. Mert a szocializmusban beleégett az emberekbe, hogy egy autónak vége 100–150 ezer kilométernél, ezért ő nem vesz 120 ezret futott roncsot. Pedig egy autó, amelybe autópályán 2-3 év alatt beletesznek 100–180 ezer kilométert, nem kopik jobban, mint városban feleannyit futva, sőt.

 
Börtön járhat az óratekerésért?

Börtönbüntetést javasol a kilométeróra-manipulálás büntetésére a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete. A gazdaság kifehérítését szolgáló javaslataik célja, hogy gépjármű-adásvételnél az adatok tudatos és egyértelműen bebizonyított meghamisítása bűncselekmény legyen, amiért letöltendő börtönbüntetés jár – vázolta a kezdeményezést Erdélyi Péter, az MGE elnöke. Az MGE indítványa általában az adatok meghamisítására vonatkozik, az órapörgetésen kívül a bérautós vagy taxis múlt letagadását vagy egyéb adatok szándékos manipulálását is érintené. A gépjármű-importőri egyesület javaslata alapján a büntetés a manipulálás tényéért járna, függetlenül attól, hogy valaki 530 ezerről vagy 104 ezer kilométerről állítja vissza 70-re az órát. Így a bíróságoknak nem kellene elveszniük abban a vitában, hogy az illető 120 ezret vagy kétmilliót nyert a csalással. A lépéssel erősödhetne a gépjárművet vásárló, ahhoz nem értő vevők érdekeinek védelme.

Baj, ha sokat futott?

Ám ott a félelem, hogy mennyiről lehet visszatekerve a 2008-as Passat TDI órája, ha 140 ezren áll? Ha meghagyják a tényleges 140 ezernél, a kutyának nem kell, ezért szépen visszaveszik 65 ezerre, és mindenki boldog.

Pedig egy jól karbantartott, modern autónak nem árt, ha hosszabb utakon használják sokat (persze a hazai kutya világban a tényleges karbantartást is nehéz ellenőrizni). Az előző Mazda6-on például 120 ezer kilométernél kell vezérműszíjat cserélni, ám többen is fintorognak egy friss vezérlést kapott, de 132 ezret futott autótól. Helyette megvesznek drágábban egy 107 ezrest, amire nemsokára költhetnek még bő százezret.

Vannak természetesen becsületes autókereskedők és eladók is, de amíg az emberek nem hiszik el, hogy a munkacélra használt, dízelmotoros autók többségébe igenis belevernek évi 35–70 ezer kilométert ,és elvárják, hogy 15–20 éves magánautókban se legyen több 120–140 ezer kilométernél, addig át fogják őket verni.

 
 
 
 
 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top