Ahogy korábban írtuk már, a most vizsgázó diákoknak a 2020-as középszintű magyarérettségi első, 90 perces részében elsőként egy szövegértési feladatot kellett megoldaniuk, amelyben Tevan Andor A könyv születése című ismeretterjesztő szövege volt feladva. A szöveghez kapcsolódó kérdésekre a PTE Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Karának egyik szaktanára válaszolt az Eduline portálon. A válaszokat itt találjátok mind a 9 feltett kérdésre, melyek közt volt rövid kifejtős és feleletválasztó típusú is. A feladat a tartalomra és a retorikai, stilisztikai megoldásokra egyaránt rákérdezett.
A következő idei érettségi feladatban, szintén az első, 90 perces vizsgarész során a diákokra egy rövid szövegalkotás is várt. Itt két feladat közül választhattak: vagy hivatalos szöveget vagy érvelést írnak 120-200 szó terjedelemben. Az előbbit választóknak az volt a dolga, hogy írjanak egy hivatalos levelet az iskolaigazgatónak, amelyben fogyatékkal élő diákoknak szerveznek az iskolához kötődő programot. Ide kattintva találjátok az Eduline minta megoldását.
Az érvelési feladatot preferálóknak érvelniük kellett a fiatalok versenyszerű, szervezett sportolása ellen vagy mellett egy rövid szövegből kiindulva. Itt szintén az Eduline útmutatója alapján találjátok a pro és kontra érveket.
Pro többek között az lehetett, hogy:
- a versenysportolóvá válás fejleszti a fizikai és a mentális képességeket
- a sportolói karrier jó megélhetést és komoly ismertséget biztosít
Ami például a versenysport ellen szólhatott, hogy:
- nagy fizikai leterheltséggel jár
- elveszi az összes szabadidőt
- gátolja a személyiség sokirányú kibontakozását
Második rész: műelemzés
A következő műelemző részben a diákok Fekete István: A tolvaj című novelláját kapták egyik választható feladatul. Itt értelmezni kellett a művet, különös tekintettel a gyermek és a felnőttek világa közti ellentétek bemutatására. Továbbá a novella motívumait kellett vizsgálni 400-800 szó terjedelemben. Az Eduline által felkért szaktanár a lehetséges tartalmi elemeket sorolta fel, melyeket a jó pontok érdekében a vizsgázóknak érdemes volt a fogalmazásba beleírniuk.
A másik választható, verselemzési, összehasonlító feladatban Arany János: Kertben és Tóth Árpád: Lélektől lélekig című verse szerepelt. Akik az összehasonlító elemzést választották, azoknak többek között a vershelyzeteket, a költők emberi kapcsolatokról szóló gondolatait, továbbá a versek szerkesztési, poétikai megoldásait kellett vizsgálniuk. Ehhez az útmutatót és a helyes megoldást itt találjátok.