A Brit-Magyar Iskola idén ősszel nyitja meg kapuit az általános iskola első négy évfolyama számára. Az iskola oktató-nevelő munkájának fő irányvonalát a magyar Nemzeti Alaptanterv határozza meg, amely kiegészül a Cambridge International oktatási program anyagaival és módszereivel. Az intézmény víziója, hogy a modern oktatási módszertant alkalmazva átfogó ismereteket biztosítson diákjainak, hozzásegítve őket ahhoz, hogy valódi világpolgárokká válhassanak. Lisa Gillespie, az iskola angol vezetőtanára mesél arról, miben más ez az iskola, mint a Magyarországon elérhető többi intézmény.
Mit nyújt a diákoknak a Cambridge-i módszertan?
Az angol illetve walesi iskolák számára kidolgozott Cambridge International módszertan biztosítja számunkra, hogy ambíciózusabbá váljunk a diákok tanulási eredményeit illetően. Iskolánk programja segítségével azt várjuk, hogy diákjaink a – kéttannyelvű iskolák 12. évfolyama számára elvárásként megfogalmazott – B2 szintű nyelvtudást legkésőbb a 8. évfolyamra elérjék. Módszerünk szerint a diákok az első néhány évben az angolt idegennyelvként tanulók programját követik, majd néhány év után, már biztosabb nyelvtudás birtokában a Cambridge International anyanyelvi diákoknak kidolgozott anyagai alapján folytatják tanulmányaikat.
Ön anyanyelvi szinten beszéli az angolt. Mi történik akkor, ha a nyelvet még nem beszélő gyermek nem érti, amit mond?
A Brit-Magyar Iskola összes angol tanára magasan képzett, és gyakorlattal rendelkezik az angol nyelvet még nem ismerő gyermekek oktatásában. A tantervet is úgy állítottuk össze, hogy diákjaink már az első hetekben megtanulják megérteni és megfogalmazni a legegyszerűbb kifejezéseket és kérdéseket. A tanulás támogatására számos non-verbális anyagot, játékot, vizuális segédeszközt és dalt használunk.
Hogyan hidalhatóak át a diákok nyelvi tudásszintjei közötti különbségek egy osztályon belül?
Módszertanunk megadja azt a rugalmasságot, amely által pedagógusaink egy adott tanóra keretén belül különböző tevékenységekbe tudják bevonni a diákokat. Hogyan néz ki ez a gyakorlatban? Például egyes gyermekek esetében eltérő tanulási módszereket alkalmaznak, valamint személyre szabott feladatokat kapnak. Mindez a diákok legmagasabb szintű angol nyelvi fejlődését szolgálja. Ahol 12 diáknál több gyermek tanul egy osztályban, ott csoportbontásban dolgozunk. A csoportok kialakításakor szem előtt tartjuk diákjaink képességeit, tanulási stílusát és természetesen a személyiségét, hogy igazán hatékony tanulási folyamat valósulhasson meg.
Milyen értékek, képességek fejlesztését támogatja a Brit-Magyar Iskola módszertana?
Négy alapvető értékünk egyike az „alkalmazkodóképesség”. Célunk, hogy tanulóink sokkal inkább széleskörű készségeket és kompetenciákat sajátítsanak el, mintsem csupán lexikális tudást szerezzenek. A tudás fontos, de mára már tisztán látjuk, hogy a 21. században a tanulóknak az elméleti tudás mellett elengedhetetlenül fontos szert tenniük az analitikai készségekre is annak érdekében, hogy helyt tudjanak állni az életben. Diákjaink a nálunk megszerzett készségekkel és a bátorító, ösztönző közegben megerősített egészséges önbizalommal képesek lesznek alkalmazkodni és sikereket elérni, bármilyen kihívással is szembesülnek egy gyorsan változó világban.
Miben fognak előrébb járni azok a gyerekek, akik kiskoruktól fogva ebben a pedagógiai közegben nevelkednek?
A hangsúlyt a tanulásra, nem pedig a tanításra fektetjük. Ehhez szükséges, hogy ébren tartsuk azt a gyermekekben eredendően fellelhető kíváncsiságot, amely a tanulás alapja. Ennek érdekében a gyermekek kis csoportokban, együttműködve dolgoznak és keresik a megoldást kapott feladataik során. A tanár inkább csak az útmutató szerepét tölt be. Ösztönzi és lehetővé teszi a készség- és tudásfejlesztést. Ezáltal a gyermekek problémamegoldó képessége is fejlődik, valamint bátorítjuk az egymásra való odafigyelés, és az egymástól való tanulás légkörének megvalósulását.
Milyen előnyökre tesznek szert azok a gyerekek, akik korai életkortól kezdve tanulják az angolt második nyelvként?
Azon az alapvető előnyön túl, hogy a több nyelvet is beszélő gyermekeknek kitágulnak a kommunikációs lehetőségei, a legfrissebb kutatások azt támasztják alá, hogy a kétnyelvűek központi végrehajtó funkciói fejlettebbek, és hatásosabb módon működnek, mint az egynyelvűeké. De mit is jelent ez a gyakorlatban? A többnyelvű közegben szocializált gyermekek a nyelvek közötti gyakori váltásokkal olyan képességeket gyakorolnak, amit az egynyelvűek nem. Sokkal ügyesebbek például bizonyos szellemi fejtörők megoldásában, jobban tudnak az összpontosítani, kevésbé terelődik el a figyelmük, határozottabb döntéshozókká válnak, könnyebben alkotnak egyéni véleményt és rugalmasabban alkalmazkodnak a megváltozott körülményekhez.
Miért pont a Brit-Magyar Iskolát választottad szakmai utad következő állomásául?
A Brit-Magyar Iskolánál ez a szakmai lehetőség megadja számomra azt a szabadságot, hogy a már bizonyított, nemzetközileg jól ismert legjobb gyakorlatokat ötvöző módszertannal dolgozzak. Mivel az iskola egyik alapítójával az English School of Budapest-nél már dolgoztam együtt, így biztos vagyok afelől, hogy a közösen megálmodott vízió, és a kitűzött célok egymást támogató, igazán együttműködő légkörben tudnak majd megvalósulni a Brit-Magyar Iskolában, hiszen ez szolgálja nem csak a mi, de a nálunk tanuló minden kisgyermek érdekét is!
A Brit-Magyar Iskola még fogad jelentkezéseket a 2020/2021-ben induló tanévre. Bővebb információ és jelentkezés itt.