A nyílt levelet a Boon.hu hozta le, a teljes levél itt olvasható. A tanárok szerint a teljes oktatási rendszer veszélyben van, káosz fenyeget. A jelenlegi eredmények régen nem a rendszer jó működésének, sokkal inkább egyes, kiemelkedően önfeláldozó tanároknak köszönhetők. Jelenleg olyan alapvető kérdések sincsenek egyértelműen tisztázva, hogy ki az iskolák működtetője: az önkormányzat, valamelyik szakminisztérium, netán az Oktatási Hivatal.
A folyamatosan változó alaptanterv, a gyerekekkel és a pedagógusokkal kísérletező kísérleti tankönyvek, a katasztrofális eredményű nemzetközi felmérések, az érettségi követelmények random változásai egyaránt az oktatás minősége ellen dolgoznak. Jelenleg van olyan gyerek, aki eddigi iskolái során akár nyolc újításhullámot is elszenvedett már.
A Herman Ottó Gimnázium tanári kara követeli, hogy a jelenlegi reformoknak nevezett akciókat azonnal függesszék fel, azok bevezetése társadalmi-szakmai konszenzus következménye legyen. Csak olyan határidővel lehessen bármilyen változást bevezetni, hogy azokra bármely érintett tanulói korosztály lelkiismeretesen fel tudjon készülni! A kormány által létrehozott Nemzeti Pedagógus Karral történő egyeztetéseket nem tartják mérvadónak, mivel ilyenkor a kormány saját magával, nem egy hiteles szakmai körrel egyeztet. (Oktatáspolitikát figyelemmel követők számára közismert, hogy az összes politikai szekértábornak megvan a saját, legitimnek tekintett pedagógusszervezete – a szerk.)
A hermanos tanárok szerint a jelenlegi tananyag mennyiség elsajátítása már a legjobb képességű tanulók határait feszegeti, a gyerekek tényanyaghegyeket kénytelenek bemagolni, miközben önálló véleményt többségük kialakítani, vagy azt megfogalmazni, amellett logikusan érvelni képtelen. Az egységesítésre törekvő oktatási rendszer bebetonozza az eltérő szociális, egészségügyi vagy mentális helyzetből származó különbségeket. Az adminisztrációs terhek már az órákra való felkészülést veszélyeztetik, miközben számos más elvárás is él a tanárokkal szemben (korrepetálás, osztálykirándulás, ünnepségek, portfólió- és önértékelés-írás).
A törvények alkotói a belső ellenőrzési rendszer erőltetésével és az életpálya hibás bevezetésével megosztották a pedagógustársadalmat, a bizalmatlan iskolai légkörnek viszont a diákok láthatják kárát. A tanárok pedig a nem létező életpályamodell helyett negyvenórás munkahetet, végzettségüknek, elvégzett munkájuk minőségének és a munkában eltöltött éveknek megfelelő, differenciált bért szeretnének.