„A sárga az új pink” – 2018-ban még ezzel a címmel írtam meg, hogy a Z generáció dobta a rózsaszín-mániát. A színt, amiért az eggyel idősebbek, vagyis a millenniumi generációsok még teljesen odavoltak, három éve lecserélték a sárgára, most pedig úgy tűnik, új színtrend tűnt fel a horizonton. A zöld lett a divatszín, ami befolyásolja, milyen ruhákat viselnek, milyen kozmetikumokat választanak, hogyan szépítkeznek.
Zöld, mint Billie Eilish
2019-et írtak, mikor egy februári napon megjelent az első fotó Billie Eilish-ról, ami hírül adta, takonyzöld frizurára váltott. Az azóta védjegyévé vált, lenövést imitáló, élénk zöld hajszín amilyen megosztó, annyira menő lett, és végső soron az igazi szupersztárság már ezzel az imidzzsel érte őt. Tinik milliói kísérletezgettek vele, miként tudják maguk is elkészíteni mullet frizuráját, a Dries Van Noten divatház pedig még modelljeinek is hasonlót rendelt a 2020-as őszi kollekciójának prezentálásához.
Hogy a zöld szín ilyen népszerű lett divat- és szépségápolási körökben, egyértelműen az énekesnőnek is köszönhető – de nem csak neki. Nicki Minaj 2019 előtt és után is bedobta többször ezt a hajszínt, mint ahogyan Cardi B-t is láthattuk vele párszor, az Insta-királynő Kim Kardashian pedig már 2018 nyarán kipipálta a neonzöld parókát. E sztárok a természetesnek nem mondható szépségükkel azonban szöges ellentétet képeznek Billie Eilish-sel, és ennek is köszönhető, hogy a Z generációra óriási hatással van minden, amit a fiatal énekesnő csinál.
Ebből a szempontból azonban meg kell jegyeznünk, akkorra vált széles körben is látványos trenddé a szín, mire Eilish túllépett rajta. Múlt év végén bejelentette, ha megjelenik a róla készült dokufilm, stílust vált, és ez így is lett: március óta a szőkén hasít.
Zöld, mint semleges
A zöld szín modern, ami mellett a millenniumi pink kezd kiöregedni. A Z generáció számára a jövő nem nőnemű, sokkal inkább semleges. Ha a fiúké a kék, a lányoké a rózsaszín, akkor a zöld lehet az embereké, függetlenül attól, milyen neműnek tartják magukat. Hisz a zöld természetes, mint ahogy annak is természetesnek kellene lennie, hogy vállaljuk és megéljük önmagunkat olyannak, amilyenek vagyunk. Ez a nyitott, elfogadó szemlélet a fiatalokra sokkal inkább jellemző, mint a korfa túlsó végén lévők számára.
Ha a fiúké a kék, a lányoké a rózsaszín, akkor a zöld lehet az embereké.
A zöld tehát egy igazán remek, píszí árnyalat, amivel termékek tömegei célozható meg gendersemleges módon. A kozmetikumok esetén ez kiváltképp hasznos, hisz a márkák megfeszített erővel dolgoznak rajta, hogy minél több férfit bevonzzanak. Ha pedig az arckrém tégelye a csajos helyett semlegesen friss, zöldes árnyalatot kap, az onnantól bárki piperepolcán jól mutat, és még trendi is.
Zöld, mint Greta Thunberg
A zöld a természet színe, a környezeté, a fenntarthatóságé, a klímaváltozásé, Földünk megmentéséé, Greta Thunbergé. A környezetvédelmi törekvések a fiatalok számára kiemelt fontosságot kaptak világszinten, és ha szerencsénk van, ez a generáció tudatosabb lesz benne, hogy a környezetbarát, fenntartható fogyasztás elvei mentén élje életét.
A Z generáció tagjai a jelenlegi 12-26 évesek, vagyis míg a legfiatalabbak épp kistinikké értek, addig a legidősebbek már beléptek a munkaerőpiacra. Ami azt jelenti, egyre többen vannak és lesznek, akik komoly vásárlóerővel bírnak, 2031-re pedig meghatározóbbak lesznek e tekintetben, mint a millenniumi generációsok. Vagyis, ha ők nagyobb arányban fogják a fenntartható gazdálkodásból származó termékeket keresni, az ösztönzi a további változást a kínálati oldalon is.
Ha pedig a természet színe a zöld, egyértelmű, hogy az öko, bio, természetes összetevőkkel készült, újrahasznosított anyagból előállított, ésatöbbi termékek színéül is a zöld valamilyen árnyalatát választják, ami megjelenik a csomagoláson, a logóban. Passzol a CBD termékekhez, jól hasít aloe vera fronton, és gyógynövényes kozmetikumok esetén is. Ez már most is egyértelműen tetten érhető, nézzünk csak körül a natúrkozmetikumok piacán: tele vannak a polcok zöldbe öltöztetett flakonokkal.
Lorraine Dallmeier biológus a blogján tette közzé felmérését, amiből kiderült, az általa megvizsgált ötven natúrkozmetikai márkára legjellemzőbb színek a fehér, a zöld és a kék voltak, ebben a sorrendben. A zöld a másodlagos színeknél is a második legnépszerűbb volt és csak a harmadlagosaknál szorították hátrébb a barnás-bézses árnyalatok.
Zöld, mint termék
Leatrice Eiseman színspecialista, a The Complete Color Harmony, Pantone Edition könyvében írja, „a zöld [kedvelő] emberek általában stabil, kiegyensúlyozott típusok. Jó polgár vagy, magabiztos szülő, együttműködő szomszéd – olyan, aki kluboknak és szervezeteknek a tagja. … Gondoskodó vagy, lojális barát, partner és családtag, szuperérzékeny vagy afelől, hogy a helyes dolgot tedd, és kiállj az elvek mellett, amiket fontosnak vélsz.” Egy tizenévesre persze ne a megbízható szülőséget húzzuk rá, csak mert kedveli a zöld színt, de azért tagadhatatlan, hogy keresi barátai elismerését, alapvetés számára a csoporthoz tartozás élménye, a barátság. Ebben pedig ott húzódik a lojalitás és a hűség, arról nem is szólva, milyen fejlett tud lenni egy tini igazságérzete. Ha tehát egy fiatalokat megcélzó márka úgy dönt, a zöldet választja terméke színéül, jó lóra tesz a színelmélet és a színpszichológia ismeretei alapján is.
A zöld különböző árnyalatai persze más-más hangulatért, érzésért lehetnek felelősök. Energikusabb a lime zöld, lázadó Billie Eilish hajának takonyzöld árnyalata, és megnyugtató, biztonságot adó lehet egy náluk visszafogottabb változat. Egy halom, a fiatalokat körülvevő márka is zöldben pompázik: az Xbox, a Spotify, az Android oprendszer, a Starbucks, de néhány üdítő és energiaital is, mint a Sprite vagy a Monster Energy.
A zöld tehát trendi, és milyen érdekes, a The New York Times 2018-as, trendjövendölő cikkében, amiben már akkor arra keresték a választ, mi váltja le a pinket, ott szerepelt a sárga mellett, frissen, élénken, némi mentás beütéssel. „Az új-mentában van egy kúl, futurisztikus tech-érzés, de ugyanígy a természethez, a növényvilághoz is köthető, mi pedig egyre inkább figyelünk is rá, hogy megóvjuk bolygónkat” – idézték Jane Monnington Boddy színszakértőt. Ez a kettősség pedig nagyon jól mutat a digitális térben is: a közösségi médiában, a mobilok kijelzőjén, és ez mind alapvetően fontos a tekintetben, hogy mennyire válhat egy szín menővé a fiatalok körében. A zöld, úgy tűnik, most ebben jól teljesített.