nlc.hu
Trend
Gumiabroncs: a lakókocsizás alapja

Gumiabroncs: a lakókocsizás alapja

Az autóversenyzésen kívül a jármûtechnikának talán nincs is még egy olyan területe, ahol a gumi olyan fontos szerephez jutna, mint a lakókocsiknál. Nem túl nõies feladat kerékgumikkal foglalkozni, de ha nincs más megoldás, vagy kedveled, tedd meg, mielõtt nekivágsz az útnak.

Internet-oldal a lakóautókról

A gumik nem tartanak örökké. Ezzel

a megállapítással kezdődik egy amerikai lakóautós honlap egyik cikke, amelyben

a szerző rávilágít, a lakóautósok miként szokták elhanyagolni szabadságos lakhelyük e talán leglényegesebb alkatrészét. Ezt az írást azonban

a hasonló veszélyek és használati stílus miatt akkor is érdemes elolvasnod, ha lakókocsid van, nem pedig lakóautód. A weboldalon

a cikkek mellett lakóautós levelezési fórum is van, de tesztek (persze amerikaiak), felhasználói vélemények és (USA-beli) utazási tippek is szerepelnek. Ha pedig kérdéseid vannak a lakóautózással kapcsolatban, ezeket a honlapon felvetheted.

Kárt okoz az állás

A gumik biztonságosságának egyik alapja, hogy az abroncs nem tart örökké. Persze

az autónkon nem törődünk a gumik korával, hiszen néhány év alatt a futófelületük annyira elkopik, hogy cserére szorulnak. De a lakóautók világában nem ritkák az olyan járművek, amelyek már tízévesek, de alig futottak negyvenezer kilométert. Ezeken a gumik futófelülete még teljesen ép – az ilyen lakóautó-tulajdonosok mégis defektekkel küszködnek és a gyártót szidják a hibás termék miatt.

Nehéz pontosan meghatározni, egy autógumi hány évig használható, hiszen az öregedés sebességét több tényező befolyásolja, de az biztos, hogy a lakóautók gumijait öt- és hétéves koruk között le kellene cserélni. Azt is jó tudni, hogy az autógumi állás közben gyorsabban öregszik, mint használatban! A gumikat ugyanis arra tervezik, hogy gördüljenek, melegedjenek és eközben olyan időjárásálló vegyületek szabaduljanak fel bennük, amelyek az anyagukat puhán tartják és lassítják az öregedést.

A gumik kora

A lakóautózás rettenetesen megviseli a gumikat: egy szezonon át a napon sülnek, majd az autópályán százas tempóban száguldanak, s utána ismét egy több hónapos ácsorgás következik. Éppen ezért a tulajdonosnak ismernie kell a gumik korát, és figyelnie kell az öregedésükre utaló jeleket. Az amerikai szállítási hivatal (Department of Transportation, röviden „DOT”) megköveteli, hogy a gyártók minden gumiabroncs oldalán tüntessék fel a gumi „születésnapját”.

Keresd meg a „DOT” felirattal kezdődő betű- és számsort a gumi oldalán. Ez általában csak az egyik oldalon szerepel, ezért esetleg az autó alá kell másznod, hogy leolvasd. A karaktersor végén három számot látsz; az első kettő az év naptári heteit jelöli, „01″ tehát január első hete. Az utolsó szám a gyártási év, tehát a „019″ kód azt jelenti, hogy a gumi 1999 első hetében készült. Sajnos nem minden gyártó tünteti fel az évtizedet, ezért a példaként szereplő gumi egyaránt lehet 1999-es, de 1989-es is.

A legbiztosabb, ha feljegyzed, mikor szereltetted fel a gumikat az autóra. Szerencsére a kormány (mármint az Egyesült Államoké) úgy döntött, hogy az új évezredre véget vet a kavarodásnak, ezért a legújabb gumikon már négyszámjegyű felirat van.

A honlapon a témával kapcsolatban tovább böngészhetsz, kattints ide!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top