Ketten viszitek a márkát, mindketten ötvösök vagytok. Hogyan kezdtetek együtt dolgozni?
Az ötvösiskolában találkoztunk, ott kezdtünk el együtt tanulni, és már akkor nagyon összehangolódtunk. Annak ellenére, hogy nagyon eltérő a személyiségünk, más a habitusunk és a stílusunk is, remekül tudunk idomulni egymáshoz, egymás keze alá dolgozni. Az elején mindent együtt csináltunk, de idővel szépen felosztódtak a feladatok attól függően, hogy melyikünk miben erősebb. A tervezési folyamat elejét nagyobb részben én viszem, viszont a széttartó gondolatot Eszter segít letisztázni és egy-egy kollekciót strukturálni, így a végső terv és termék kettőnk munkája. Az öntést mindig közösen végezzük, az ezüstmunkák egészét Eszter csinálja, a famegmunkálás és a színezés pedig az én feladatom. Minden felmerülő problémát megbeszélünk, majd közösen oldjuk meg, és szoktuk is mondani, hogy a miénk sokszor intenzívebb, mint egy párkapcsolat.
Miért választottátok a műgyantát, és milyen egyéb anyagokkal dolgoztok?
Amikor a márkát alapítottuk, tulajdonképpen mindkettőnk látókörében benne volt ez az anyag. Én éppen egy lakásfelújítás közepén voltam, Eszter pedig egy belsőépítészettel foglalkozó cégnél dolgozott. A műgyanta egy szuper anyag: könnyen formálható, nem mérgező, alapjáraton transzparens, és tetszőlegesen színezhető. A gyanta mellett ezüsttel és egzotikus fafajtákkal dolgozunk . Az ékszereinkben a különféle anyagok egymáshoz való viszonyát dolgozzuk fel újra és újra, s mivel mindketten ötvösök vagyunk, fontos számunkra, hogy csak olyan minőségi matériákból készítsünk ékszereket, amelyek hozzáadnak annak értékéhez.
Eddig négy kollekciót készítettetek, mindegyiket markáns karakterrel. Melyiket hogyan jellemeznéd?
A Geom szériát az art deco és a szecesszió motívumvilága ihlette, és alapvetően a stílusra jellemző geometrikus formákból épül fel. Az ékszerek alapja két egzotikus fafajta, a wenge és a zebrano. Mindkettő sűrűn erezett, kis méretben is jól érvényesül a szépsége, és szinte bármilyen árnyalatú gyantával kombinálva jól mutat. Télen fehér vagy más visszafogott pasztell tónusokkal párosítjuk, nyáron inkább élénkebb színekkel. A River sorozatot a szárazföld és a víz találkozása, légi felvételekről jól ismert képe ihlette. A szabdalt partok látványát aprólékos munkával alakítjuk ki, a fa részeket kézzel lombfűrésszel vágjuk, s ezt társítjuk hangsúlyos, picit áttetsző türkiz gyantával. A Neolith ékszerek esetében a csiszolt kőszerszámok formáiból indultunk ki, és ezeknél is vibráló kék gyantát használtunk. Ezeknél a daraboknál az aszimmetriára, az esetlegességre törekszünk, a fülbevalók párjai például csak méretükben egyformák, a csiszolásuk azonban eltérő.
A legújabb darabok különleges technika eredményeként születnek. Mesélnél erről?
A Cold kollekció legalább egy év kísérletezésének eredménye. Az alapja egy 3D nyomtatott forma, amiből rengeteg variáció készült, mire kialakult a végleges változat. Ezt táblában öntjük, s ebből alakítjuk ki a kész ékszereket. Azért is szeretjük ezt a sorozatot, mert nagyon könnyű, jól viselhető és roppant látványos is, hiszen minden szögből máshogyan csillan. Bár a felület az üvegre, az üvegszilánkra vagy éppen a jégkristályra emlékeztet, a színe fémesen csillogó szürke, amelyhez most egy zöldes és rózsaszínes változat is csatlakozott.
Az ékszereitek kidolgozása nagyon aprólékos, igényes kézi munka. Ki tudjátok elégíteni a vásárlókat?
Egyelőre még igen, de valóban nagyon sok munkafolyamat eredménye a kész ékszer, hiszen szinte minden kézzel készül. Ennek az az előnye, hogy egyedi megrendeléseket is ki tudunk elégíteni, bár olyan széles a kínálatunk, hogy rendszerint mindenki megtalálja a hozzá illő modellt, s inkább az a jellemző, hogy csupán más színt vagy minimális változtatásokat kérnek. Most indult el a webshopunk, ott kizárólag olyan darabok lesznek kaphatók, amelyeket reprodukálni tudunk.
Különös hangzású a nevetek. Van valami jelentése?
Igen, a műgyanta szó angol nevének (resin) visszafelé olvasott változatából ered. Sok minden felmerült a névválasztás során, de abban már a kezdetektől biztosak voltunk, hogy olyan nevet szeretnénk, ami nagyon szorosan kötődik a márkához. Mivel az alapkoncepciónk a műgyantára épül, amikor ezt kitaláltuk, azonnal tudtuk, hogy megtaláltuk a tökéletes márkanevet.