Mint arról beszámoltunk, április 7-től két hónapig jegyvizsgáló nélkül járnak a MÁV vonatai Pilisvörösvár és Rákos között. Ha pedig itt beválik a modell, akkor azt kiterjeszthetik más elővárosi és vidéki vonalakra is. A vasúttársaság szerint csak könnyebb lesz a munkájuk. A bliccelőket szúrópróbaszerű ellenőrzésekkel szűrnék ki, a pótdíjat pedig közel tízszeresére emelik májustól (25 ezer forint lesz) ezeken a járatokon.
“A március elsején bevezetett új tarifa és kedvezményrendszer jelentősen egyszerűsítette a jegyváltást és az utazást, így már nem szükséges az állandó jegyvizsgáló jelenlét a vonatokon” – indokolta az újítást Váczi Viktor, a Mávinform sajtóügyeletese.
A kalauzok azonban aggódnak, hogy elveszítik a munkájukat a MÁV legújabb döntése miatt – erről egy névtelenséget kérő jegyvizsgáló beszélt az RTL Híradónak. A jegyvizsgálók úgy tudják, a MÁV a túlórák és a járatkimaradások miatt vezetnék be ezt az opciót. “Arról nem kaptunk részletes tájékoztatást, hogy ha ez beválik, akkor ezentúl mi lesz velünk. Számíthatunk-e létszámcsökkentésre vagy pedig ugyanúgy folytathatjuk a munkánkat” – nyilatkozta egyikük.
A MÁV szóvivője az RTL Híradónak azt mondta, nem lesz emiatt létszámleépítés: “A vonatkísérők foglalkoztatását ez annyiban érinti, hogy részükre kevésbé leterhelt, kevesebb túlórával járó munkaidőbeosztást tudnak készíteni”.
A próbaüzemben a mozdonyvezetők veszik át a jegyvizsgálók feladatainak egy részét. Ők ellenőrzik a le-, és felszállást is a visszapillantótükörből. A kalauzok szerint azonban ez nem mindenhol megoldható, különösen az íves megállóhelyeken, ahol csak középről belátható a megálló. “Ha a mozdonyvezető leszáll megnézni, hogy mindenki le-, felszállt-e, késést okozhat, valamint utasszempontbból sem biztonságos” – jegyezte meg egy nyilatkozó jegyellenőr.
A szóvivő szerint a mozdonyvezető a vonat kameráin át is látja az utasokat.
Kiemelt fotó: illusztráció, MTI Fotó: Máthé Zoltán