A kutatások már tele vannak bizonyítékokkal, hogy a közösségi média használata negatív hatással lehet a fiatalok mentális egészségére. A kutatókat különösen az foglalkoztatja, hogy a social média képei negatívan befolyásolhatják a fiatal nők testképét. A torontói York Egyetem új tanulmánya azt vizsgálta, hogy javíthat-e a fiatal nők testképén, ha egy hétig távol maradnak a közösségi oldalaktól? Az eredmények azt sugallják, hogy a válasz: igen.
Közösségi média vs. testkép
Ha végigpörgetjük szinte bármelyik fiatal nő közösségimédia-hírfolyamát, láthatjuk, hogyan táplálják a posztok a testképzavart. A végtelen számú fotó és videó, amelyen olyan nők szerepelnek, akiknek látszólag tökéletes a testük, a bőrük és a hajuk, olyan érzést keltenek egy nőben, mintha nem lenne elég jó. Renee Engeln, Ph.D., a Northwestern Egyetem pszichológiaprofesszora szerint ez az érzés, hogy nem felelünk meg az ideálnak, szégyenhez, elégedetlenséghez, valamint étkezési zavarokhoz is vezethet.
„Sok fiatal nő számol be arról, hogy tudatában van annak, hogy a közösségi média ilyen negatív hatással van a testképére, és azzal próbálnak védekezni, hogy megszüntetik az ideális testet reklámozó profilok követését – írja a szakember. – Bár a közösségi média hírfolyamának gondos szerkesztése lehet egy lépés az egészséges irányba, a javasolt tartalmakat generáló algoritmusok, valamint a reklámok állandó áradata lehetetlenné teszi, hogy valóban kontrolláljuk a hírfolyam tartalmát.”
Az új kutatásban résztvevő nők mindannyian úgy jellemezték magukat, mint a közösségi média napi használói, akik „hajlandóak és motiváltak arra, hogy szünetet tartsanak a közösségi média használatában”. A vizsgálat első fázisában a nők kitöltöttek több, a testképpel kapcsolatos kérdőívet. Ezek a kérdőívek a testtel való elégedettség, az általános önértékelés és a soványsággal kapcsolatos kulturális ideálok hatásának mértékét vizsgálták. A nőket arra is kérték, hogy töltsenek le egy alkalmazást, amely nyomon követi a közösségi médiaalkalmazások használatát.
Már egy hét is számít
Ezután a kutatók véletlenszerűen két csoportba osztották a nőket, az egyik csoportnak egy hét szünetet kellett tartani a közösségi oldalak használatában, a másik csoport pedig használhatta ugyanúgy ezeket az oldalakat, ahogy addig, de csak telefonon. Egy héttel később a résztvevők ismét találkoztak a kutatókkal, és kitöltötték ugyanazokat az kérdőíveket, illetve megosztották az alkalmazáskövetők adatait is. Bár a szünetet tartó nők is használták egy kicsit a közösségi médiát az egyhetes időszak alatt (körülbelül 1,5 órát a hét folyamán), de sokkal kevesebbet, mint a kontrollcsoportban lévő nők (több mint 16 órát).
Azok a nők, akik szünetet tartottak a közösségi médiával kapcsolatban, nagyobb önbecsülést mutattak (minden területen), és javult az elégedettségük mértéke a saját testükkel szemben.
Ezek az eredmények különösen erőteljesek voltak azoknál a nőknél, akiknél magas volt a vékony ideál internalizáció szintje. Más szóval, azok a nők, akiket leginkább veszélyeztetett a közösségi média negatív testképhatása, mutatták a legnagyobb javulást a közösségi oldalak szünetelésétől.
A tanulmány szerzői azt is megjegyezték, hogy a szünetet tartó nők arról számoltak be, hogy a közösségi médiával töltött időt egészségesebb vagy kielégítőbb tevékenységekkel helyettesítették, mint például a barátokkal való beszélgetés, olvasás, testmozgás vagy alvás.
Úgy tűnik, itt az ideje a saját egészségünk és önbizalmunk érdekében elengedni a közösségi oldalakat, amennyire csak lehet.