Könnyebben értelmezhető jogszabályt szeretnének létrehozni, mint a jelenleg hatályos, 1975-óta létező, többször módosított jogszabály – írja a Telex. A két szervezet pénteki tájékoztatóján a jelenleg formálódó elképzelésekről szólva kiderült, hogy egyértelműbbé tennék a megállóból elinduló autóbusszal, illetve megszűnő forgalmi sáv esetében az egyenesen haladó járművek elé besoroló járművekkel kapcsolatban elvárt magatartást.
A megszűnő sávon érkező, és ott legelöl haladó autóst kötelező lenne beengednie az egyenesen haladó járműnek, akinek egyébként elsőbbsége van – a
jól ismert cipzár-elv értelmében.
Utóbbinak ebben a helyzetben tehát le kell mondania az előnyről. Eközben a meglehetősen gyakori közlekedési helyzet kedvezményezettjeinek is meg kellene győződniük arról, hogy beengedik-e őket, mondta Fülöp Ágnes nyugalmazott bíró, a KRESZ reformjában résztvevő szakember. Ha nem egyértelmű, hogy az elsőbbséggel rendelkező jármű vezetője lemond az elsőbbségéről, maradna a régi rend, vagyis a besorolni szándékozó busz és a megszűnő sávon haladó autó vezetője kénytelen lenne várni, amíg valaki más beengedi. Az egyeztetés tárgya a
védelmi sáv fogalmának bevezetése
is. Az úttest szélén olyan 1 méter széles képzeletbeli területet határolnának le a kerékpárral, rollerrel vagy más, sérülékeny, nagyon lassan haladó járművel közlekedők, illetve a gyalogosok számára, amelyet az irányváltoztatás és elsőbbségadás szempontjából külön sávnak tekintenének. Az úttest jobb oldalán lévő „láthatatlan sávon” haladónak, a sávba hajtó többi közlekedőtől azok érkezéskor elsőbbség járna. Ugyanakkor neki is elsőbbséget kellene adnia mások számára, amikor forgalmi vagy egyéb okból elhagyja a védelmi sávot. Az itt haladók jellemzően alacsony sebességére a gyorsabb járművek vezetőinek tekintettel kellene lenniük.
Roppant elavult közlekedésbiztonsági regula,
hogy a KRESZ szerint jelenleg minden járművel közlekedőnek a saját sávja jobb szélére húzódva kell haladnia. A jövőben ez nem lenne kötelező, a sáv közepére igazodva is közlekedhetnénk.