nlc.hu
Gasztro

Így néznek ki a csokinyulak a csomagolás alatt – Ezt te sem akartad látni!

Összevásároltuk a legolcsóbb – értsd: az átlagmagyar büdzséjébe leginkább illeszkedő – csokinyuszikat és kíméletlen tesztelésnek vetettük alá őket. Ezúttal azonban nem az ízre voltunk kíváncsiak, hanem arra, amiről valamiért senki sem beszél.

Mi, az nlc. munkatársai szentül hisszük, hogy egy ország állapota nem csak az oktatást, az egészségügyet, a nők jogait és helyzetét, vagy a mindenkori mediánkeresetet vizsgálva diagnosztizálható; a vizuális kultúra is hasonlóan fontos. Csak míg az előbbiekről folyamatosan (és teljes joggal) beszélünk, az utóbbi valahogy elsikkad. Pedig lenne miről. Mármint beszélni.

Nézzük például a csokinyuszikat.

Csokinyuszik

Fotó: Neményi Márton

Sőt: nézzünk a dolgok mögé – szó szerint. Az igazi tanulságokat ugyanis nem a csomagolást elemezve vonhatjuk le, ahhoz meg kell nézni magát a csokit is, annak formáját, részleteit (ha van egyáltalán), és főleg a kettő közti viszonyt. A hasonlóság mértéke külcsín és belbecs között ugyanis, hogy is mondjuk, hullámzó. Összevásároltuk tehát a megfizethető csokinyuszikat – a maximum árat önkényesen 800 forintban állapítottuk meg –, megnéztük, hogy néznek ki be- és kicsomagolva, az eredményt pedig alább közöljük egy szórakoztató, interaktív, csúszkás fotósorozat kíséretében; maradjunk annyiban, hogy a projektért felelős fotós kollégánk azzal jött ki a stúdióból, hogy

sosem leszek ugyanaz az ember, mint előtte.

Ez is érdekelhet csokinyuszi Megnézem

Azzal természetesen tisztában vagyunk, hogy különösebb gyakorlati jelentősége nincs az egésznek, tekintve, hogy a csomagolás letépése és a gyerekek szájpadlása közti utat ezek a csokik átlagosan 0,8 másodperc alatt teszik meg, ezalatt pedig viszonylag korlátozottak a lehetőségek a műértelmezésre, de éppen azért vicces és tanulságos az egész, mert még senki sem csinált hasonlót. Vágjunk is bele!

Az alapértelmezett

Bemelegítésnek tökéletes a Lidl sajátmárkás terméke, amely szépen illusztrálja a nagyüzemi csokinyuszigyártás esztétikai visszásságait; állatorvosi ló, mondanánk, ha nem lenne fura lelovazni egy  nyulat. Becsomagolva cuki, ahogy társai többsége, ő is úgy néz ki, mint egy klasszikus, egészestés Disney-mese statisztája, akit végül kivágtak a filmből, a kézben szorongatott tojás és a csokornyakkendő is mind visszatérő motívum, ahogy a tekintet is, amelyet látva az jut az ember eszébe, hogy

nem tudom, mit szed, de én is kérek belőle.

Levetkőztetve pedig rögtön kiderülnek a turpisságok: a részletek vagy hiányoznak, vagy csak érintőlegesen stimmelnek, de leginkább úgy sem. Mégis van valami különleges, már-már mágikus vonzereje a csupasz Favorina-nyuszinak, amelyet annál erősebben érzünk, minél tovább nézzük. Mint egy démonos-megszállós horrorfilm elején előkerülő pattintott kőkorszaki totem, amelyről kiderül, hogy valamit – vagy valakit – magával hozott a föld alól.

A rossz helyre küldött memó

A vállalati szinergia alapfeltétele a divíziók, projektmenedzserek és munkacsoportok közti akadálymentes, gördülékeny kommunikáció. A Lidl sajátmárkás nyuszija ambiciózus ugyan, de ezen a fronton valami félrecsúszhatott. A végeredményt látva az a tippünk, hogy egész más briefből dolgozott az öntőforma-designer team és a csomagolásért felelős grafikuscsapat. Az előbbiek egy klasszikus, a harmincas-negyvenes évek rajzfilmes esztétikáját idéző Disney-nyuszit terveztek, méghozzá nagy műgonddal (figyeljétek a kifejező kontúrokat, a csokiba óvatosan vájt apró részleteket!), az utóbbiak pedig egy kölniszagtól szédelgő, kissé megszeppent, de a jövőbe ettől még optimistán tekintő (révedő) egyedet.

Kíváncsiak vagyunk, milyen lenne fordítva.

A „szia, van egy percet gyermekvédelemre?”

Szintén éles, már-már tudathasadásos a kontraszt a kínai boltban vásárolt noname nyuszi csomagolása és valódi énje között. (Vagy éppen a csomagolás a valódi? Létezik-e egyáltalán a valódi, vagy mind a kozmikus energiák halovány árnyékai vagyunk csupán, hogy egy szempillantásnyi földi lét után visszatérjünk a Nagy Ürességbe?) A becsomagolt nyuszi mintha egy aluljáróba frissen kivezényelt adománygyűjtő lenne, aki még hisz abban, hogy az emberek eredendően jók, és pozitívan fogadják majd a címben jelzett, kissé passzív-agresszív kérdést, a levetkőztetett nyúl pedig valószínűleg éppen most van túl élete első pitiáner bolti lopásán, és el sem hiszi, hogy nem bukott le.

A kivitelezés ettől még – nem csak a kategóriájában, hanem egyébként is – meglepően igényes.

Az MDMA

Egy NAV-vizsgálat sem leányálom, a felnőtt élet legstresszesebb pillanata mégis az, amikor az ember próbálja tartani a lépést a villámgyors szupermarket-kasszással. A felelősséget persze nem szeretnénk hárítani, a mi hibánk, hogy bénáztunk a zacskózásnál, és a Boci műalkotása kettétört, így azt csak félig levetkőztetve tudjuk prezentálni. Így is látszik azonban a példás igyekezet, hogy legalább érintőleges köze legyen egymáshoz a két karakternek; sok részlet hibádzik, de a lényeg ugyanaz. A nyuszi levetkőztetve és becsomagolva is olyan, mint egy kezdő partiarc, aki egy bemindenezve végigkattogott deephouse-buli után a bejáratnál egy szál pólóban szaladgál oda random társaságokhoz azzal, hogy

bocsi, nem tudjátok, hol lesz az after?

Nagyon drukkolunk, hogy végül megtalálja!

A Hellraiser

A Figaro báránykáját főleg azért választottuk, hogy legyen egy – bocsánat a rettenetes képzavarért – kakukktojás is a nyuszik között a fajközi tolerancia és sokszínűség jegyében. A meglepően olcsó, és mint kiderült, egész jó minőségű csokit a boltban megtapogatva ráadásul máris kellemesen csalódtunk, úgy tűnt ugyanis, hogy a csomagolásnak és a belbecsnek van némi köze egymáshoz; ezt az itt szereplő tételek többségéről nem mondhatjuk el. Maga a bárány kissé Disney-sztenderd, de ettől még cuki; az egyetlen baj, hogy valamilyen gyártástechnológiai hiányosságnak köszönhetően

beleolvadt a csomagolás gyűrődéseibe és ráncaiba, az eredmény pedig a nyolcvanas évek horrorfilmjeit idézi, amelyek VHS-borítóit perverz izgalommal nézegettük a videotékákban, de a szüleink sosem engedték, hogy kikölcsönözzük őket.

Mintha egy a Hellraiser-filmekből végül kivágott Cenobitával néznénk farkasszemet, de szembejöhetne bármely David Cronenberg-moziban, esetleg Stephen King– vagy H. P. Lovecraft-adaptációban. A bárányka egy hozzám hasonló horrorfanatikusnak kész felüdülés, a gyerekeknek kevésbé.

A Skibidi

Bár decens normcore ruházatát elnézve – övvel köldökig felrángatott vászonnadrág, abba betűrt kék piképóló – azt is hihetnénk, hogy ez a nyuszi egy viszonylag gazdag zöldövezetben élő középkorú férfi, a testtartás, a lazán zsebre tett kéz és az arckifejezés mégis azt sugallja, hogy ő egy ironikusan öltözködő Gen Alpha nyúl, csak úgy árad belőle a Rizz és a Skibidi vibe. Büszkén kihúzza magát,  nem szorongatja a tojást, nem tördeli a kezét, mint kollégái: ez a nyuszi bizony nem NPC.

A baj csak az, hogy a nyilvánvalóan tehetséges grafikusnak nem szóltak, hogy nem mesekönyvet, hanem csokinyuszit illusztrál, és az elkészült rajzot már nem volt idő az öntőformához igazítani – mi legalábbis így képzeljük –, így a Tibi termékében nincs sok köze egymáshoz a formának és a karakternek: utóbbit egyszerűen rácsomagolták az előbbire, oszt’ jónapot. A két nyuszi ráadásul nem is lehetne különbözőbb: a csoki csomagolás nélkül egy egészen más Gen Alpha-archetípust, egy lelkes, csokornyakkendős, az első osztályos évnyitójára éppen megérkező kisiskolást reprezentál, aki bátran áll a magyar közoktatás összes kihívása elé. Szegény, ha tudná.

A Dessau-iskola

Egy kicsit több mint száz éve egy csapat őrülten menő és egészségesen bohém építész, formatervező és grafikus kitalálta, hogy a használati tárgyak addig bevett komótos, kézműves gyártása, és az, hogy minden egyes darabot mesteremberek munkálnak meg nagy  műgonddal, fenntarthatatlan: ideje elgondolkodni azon, hogyan lehet ellátni bútorokkal, otthonokkal és dekoratív tárgyakkal a városokba zsúfolt tömegeket úgy, hogy azok minél egyszerűbbek és olcsók legyenek, és közben műalkotásként is működjenek szigorú, geometriai harmóniában. Ez lett a híres Bauhaus-iskola, amely Dessauban forradalmasította kis túlzással az egész nyugati civilizációt, és amely annak ellenére érezteti máig a hatását, hogy a nácik gyanús, balos, dekadens csürhének titulálták és viszonylag hamar szétkergették őket. Az akkor lefektetett művészetelméleti és esztétikai szabályok most is visszaköszönnek, elég ránézni az IKEA-katalógusra, az Apple-termékekre… vagy a Balaton csokinyuszijára.

Amely már becsomagolva is felhívja magára a figyelmet minimalista formavilágával, jelzésértékű íveivel, de így még inkább a pop art, mint a Bauhaus előtt tiszteleg. Pőrén azonban egyértelmű, honnan fúj a szél: a harmadolóvonalakra épülő kompozíció a klasszikus szobrászat alapelveit idézi, miközben a teljes homogenitást csak a roppanós kekszdarabkák törik meg. Az alkotás gondolatisága, kifejezőereje nem a részletek teljes hiánya ellenére érvényesül – hanem éppen amiatt. Arról nem is beszélve, hogy így könnyen újrahasznosítható Mikulásként, ha eljön az ideje.

A kontrollcsoport

A Milka – egyébként meglepően olcsó, a 800 forint alatti kategóriába bőven beleférő – nyusziját csak azért választottuk, hogy megmutassuk, milyen az, amikor egy gyártó komolyan veszi a feladatot, hogy a végén nagyjából ugyanaz a nyuszi nézzen ránk a csomagolás alól is. A részletes, igényes kivitelezés és a cukiságfaktor olyan erős, hogy az már-már kontraproduktív: az ember egyszerűen sajnálja elpusztítani.

Egészen nulla egész nyolc másodpercig. Ez mégiscsak egy Milka-csoki!

A rémálom-üzemanyag

Az M&M’s nyuszija – vagy mi ez – bőven túllépte a pénzügyi keretet, 1200 forint (!) ugyanis, de vétek lett volna kihagyni. Elsőre nehéz megérteni, mit is látunk, hogy miért tátonganak üresen a nyuszi szemüregei és miért sárga a teste; hosszú másodpercek után esett le a boltban, hogy ez egy a nyuszimaszkot éppen magáról leügyetlenkedő drazsé. Ez azonban csak újabb – nyugtalanító, sőt, nyomasztó – kérdéseket vet fel. Miért öltözött nyuszinak az M&M’s? Miért néz ilyen élvetegen? Miért nem kerek a teste? Miért ilyen hiteles anatómiailag a nyuszi feje? Mármint… ez csak egy jelmez, ugye?

Ugye?!

Az alternatívába jobb nem is belegondolni.

Ehhez képest kész megkönnyebbülés a csomagolás nélküli csoki: a fő formák stimmelnek, de kontextus hiányában ez inkább egy vicces sapkának tűnik, mint maszknak. A csoki tekintete azonban még zavarosabb, és a szája is arra utal, hogy lassan elveszíti uralmát a motoros funkciói felett. Így inkább szól az egész az otthoni pálinkafőzés veszélyeiről, mint arról az istentelen szertartásról, amin a becsomagolt nyuszi feltételezhetően éppen túl van – és amiről jobb, ha nem is beszélünk többé.

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top