Önmagában való előfordulása is hasonló mértékű a többi tanulási zavarhoz képest, öt-hat százalékra tehető. A nemek aránya azonban önmagában előforduló számolási zavar esetében 1:1, társulásnál viszont a fiúk aránya a magasabb.
A számolási nehézség problémaköréről lehet talán a legkevesebb ismeretanyagot találni. Ennek oka lehet az, hogy az intellektuális működések közül a legkésőbb került a kutatók érdeklődési körébe. 1908-ban tették közzé az első olyan esetet, mely egy csak számolási zavarral küzdő ember problémáját írta le. Korábban a számolási zavart egyéb zavarok következményének vélték, s társadalmi megítélése sem volt olyan “szigorú”, mint pl. az olvasás, vagy írás képtelenségével szemben.
A fejlődéslélektani vizsgálatok szerint általában a hatodik életév második felében figyelhető meg a számfogalom kialakulása. A számolási zavarral küzdők esetében azonban nem csak a számfogalom hiányáról kell beszélnünk. A számoláshoz meg kell érteni az egyes számok jelentését, a számokat jelentő karaktereket fel kell tudni ismerni, leírni. Emlékeznünk kell az egyes számok alakjára. Tisztában kell lennünk a relációs jelekkel.
|
Meg kell tudni értenünk, s helyesen kiválasztanunk a megfelelő műveletet a feladat helyes megoldásához. Emlékeznünk kell a műveletek sorrendjére. Meg kell tudnunk érteni, és szavakkal ki kell tudnunk fejezni matematikai fogalmakat. Képesnek kell lennünk azonosságokat és különbözőségeket felismerni, s olyan gondolkodási műveletekre, mint a lényegkiemelés, analógia, vagy egy szabály megfogalmazása. A tanulási zavarok jellegzetes tünetei: a beszédproblémák (kifejezés, megértés). a térbeli és időbeli tájékozódás zavara, a figyelem, észlelés (akusztikus, vizuális), emlékezet gyengesége, a finommotoros koordináció zavara és a szekvenciális szerveződés zavarai mellett jellemző tünet lehet még:
• számlálásnál a számok kihagyása, felcserélése
• a számfogalom gyengesége
• a globális mennyiségfelismerés hiánya
• a számnév–számjegy-mennyiség nem megfelelő egyeztetése
• az alapműveletek értelmezésének, megoldásának problémái
• a gyenge számemlékezet
• szöveges feladatok megértésének, elvégzésének hibái
• matematikai szabályok felismerésének, megfogalmazásának, megtartásának gondjai