Alig 2500 kilométer volt az olivazöld Compassban, amikor a kocsi menüjében szembe jött egy 10,3 literes fogyasztási adat. Mire 3000 kilométer lett az órájában, sikerült 9,9 literre letornázni a fogyasztást, pedig városban alig használtuk az autót, inkább csak pályán és országúton óvatoskodtunk.
A gyári adat vegyes fogyasztásban 6,9 liter száz kilométeren, de az általunk tesztelt 1,4-es MultiAir motorral szerelt, benzines, összkerékhajtásos, automata váltós Compassnál ez sehogy sem akart kijönni.
Kijött viszont az a 170 lóerő, ami az 1368 köbcentitől elég szép teljesítmény. A motor a nagy testhez képest megfelelő lendülettel mozgatja az SUV-t, az autópályán sem maradsz vele szégyenben. Csak hirtelen ne akarj semmit, mert gázadásra picit mindig átgondolja az autó, hogy mit is akarsz tőle, aztán a kilencsebességes automata váltó ráérez és elkezd becsülettel felfelé kapcsolgatni.
Azért akkor picit már zavarban van, amikor 40-50 között kanyarogsz felfelé egy szerpentinen, hol felvált, hol vissza, próbálja kiszolgálni a sofőrt. Ugyanilyen készséges a műszerfal kijelzője, jól áttekinthető, klassz grafikával. A tervezők nyilván nem hagyhattak ki egy hatalmas iránytűt sem, ha már Compass-nak (az iránytű angolul) hívják az autót.
Az ezzel a motorváltozattal alapáron 10,8 milliós autóban alap a véletlen sávelhagyást megakadályozó automatika, de rendelhető hozzá adaptív tempomat, automata parkolássegéd és holttérfigyelő is.
Egy gombbal kapcsolható az összkerékhajtás, választhatunk e mellé a terepviszonyoknak megfelelő beállításokat: külön hóra, külön homokra és külön sárra. A Trailhawk felszereltséghez pedig a sziklás terepre is jár opció.
A kormány elég vaskos, a Fiatokban szokott hasonló lenni, jó az összhang a futóművel, a Grand Cherokee-nál egy mérettel kisebb SUV jól irányítható. Városban sem gond vele a parkolás, elfér a sávjában az 1819 mm széles autó, a parkolássegéd pedig rendesen teszi a dolgát.
A csomagtartó alaphelyzetben nem óriási, 438 literes, de ledöntött támlákkal 1251 literre bővítve már nem kell fejet vakarni a csomagokkal. A hátsó ajtók derékszögben nyílnak, megkönnyítve ezzel a be- és kiszállást, bár a gyerekeimnek sosem okoz gondot, ha egy autót el kell hagyni. A hátulra is beépített 230 V-s csatlakozóért pedig külön hálásak voltak a Jeep tervezőinek.
Ha ott laksz, ahol már elfogy a betonút, értelmes opciónak tűnik az új Jeep Compass – ami nagyságrendekkel jobban néz ki, mint az első generációs modell –, mert ez a kocsi az úttalan utakon is jól elboldogul, de arra kevés esélyt látok, hogy az erdészetek és agrárcégek ezzel járjanak majd ki a terepre.