JOBB AGYFÉLTEKÉS RAJZ
Felföldi Anna grafikus évek óta segít azoknak, akik szeretnének gátlásaikat levetkezve, önfeledten, mégis szépen rajzolni.
– A jelentkezők néhány nap alatt megtanulnak racionális bal agyféltekéjüket elcsendesítve, valósághű rajzokat készíteni tárgyakról és személyekről egyaránt. A rajztudáson kívül azonban sokan személyiségük pozitív változását is tapasztalják. A jobb agyfélteke „mozgósítása” során az önbizalom megerősödik, és fejlődik a kreativitás. Sok tanítványomnak nemcsak a rajzain lehet látni a változást, de a viselkedésén is. Éva nagyon racionális gondolkodású, katonás modorú, görcsökkel teli nőként érkezett az első nap. Eleinte a versenyszellem hajtotta, folyton a többiek alkotásait figyelte. Amikor azonban egy széket kellett lerajzolni, és meglátta a kész képet, párás szemmel nézte, és egyszerre megnyugodott. Másnap elmesélte, hogy évek óta először aludt jól, ezért is késett az óráról.
IMPROVIZÁCIÓS SZÍNHÁZI TANFOLYAM
Kiss György Ádám, a Rögtönzések Színháza, a Lakmusz megalapítója és vezetője húsz éve kísérletezik azzal, hogyan lehetne az embereket színházi eszközökkel rávezetni arra, miben tehetségesek igazán.
– A test soha nem hazudik. Szavakkal lehet lódítani, de a mozdulatok, gesztusok árulkodóak. Nemrég megjelent egy könyv Belső beszéd címmel. Arról szól, hogy ha a belső színházunkat, fantáziavilágunkat, álmainkat meg tudnánk mutatni, hihetetlen világ tárulna elénk. A színházi csoportban ezeket a belső élményeinket vetítjük ki tisztán, egyszerűen. Mindig egy elmesélt személyes történetből indulunk ki, a többiek pedig a történethez kapcsolódó érzéseket jelenítik meg. Ez a módszer beindítja az alkotókedvet, választ ad egy csomó önmagunkkal kapcsolatos kérdésünkre, és nem utolsósorban építi az önbizalmat.
ÉLMÉNY ALAPÚ ZENÉLÉS
Szarka Júlia zenepedagógus, az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának tanára harminc éve a legkülönbözőbb korosztályokat vezeti be a zenei nevelés titkaiba.
– Már az óvodapedagógusnak jelentkező fiatalok is egyre több gátlással küzdenek. Én sem voltam kivétel. Mint szinte minden gyerek, én is úgy tanultam zenét, hogy előbb tudtam kottát olvasni, mint hogy rájöhettem volna, mire is valók igazából a hangok. Arra, hogy élvezzük őket. Úgy, ahogy azt a mediterrán országokban teszik. Ezt szeretném megéreztetni a kurzusokon. Igyekszem majd mindenki számára megtalálni a hozzá legközelebb álló módot ahhoz, hogy kibontakozhasson. Lesz, aki énekel, lesz, aki hangszert szólaltat meg, és lesz, aki elkészíti azt. Különösen fontosnak tartom, hogy a táborozók időnként együtt is dalra fakadjanak. Az éneklésnek ez a módja olyan érzelmi energiákat szabadít fel, ami még inkább hozzásegít a kreativitás megéléséhez.
TÁNCOS ÖNKIFEJEZÉS
Horváth Anikó kreatív táncoktató, a Táncművészeti Egyetem mester-szakos hallgatója.
– Hatéves korom óta táncolok. A modern tánc az, amiben fel tudtam oldódni, önmagam lehettem. Oktatóként ezek a kérdések foglalkoztatnak: Hogyan tudom átadni a tánc szülte varázslatot a legkisebbeknek is? Elég csak a testet képezni?
Hol marad a lélek? A hároméves kislányok azzal a meggyőződéssel érkeznek az óráimra, hogy ők „igazi balerinák”.
Bennük még ott él az ősi ösztön: táncolni mindenki tud.
A felnőttek azonban már szoronganak. Mint az élet megannyi területén, itt is elvárásokat kreálunk, amiknek próbálunk görcsösen megfelelni. A kreatív tánc, az improvizáció világában nincsenek rossz megoldások. Mert minden megoldás jó, ha belülről jön. Az általam tartott foglalkozásokon nem technikát, begyakorlandó lépéseket tanítok. Szeretném a lányok, hölgyek testét kommunikációra bírni. „A testem én vagyok” – és ez megmutatkozik a mozgás közben is, ha hagyjuk, hogy átvegye a lélek rezdüléseit, ha a tudat perdületét lefékezve önmagunkra figyelünk.
KREATÍV ÍRÁS
Abody Rita író, szerkesztő, fordító, esztéta, a Nők Lapja rendszeres szerzője, a kreatív írást oktató Penna Írósuli alapítója és vezetője.
– Azért kezdtem a Kreatív írás tanfolyamot tinédzserekkel, hogy ne csak a tévén és számítógépen nevelkedjenek, hogy ők is megismerjék az írás örömét és hasznát, hogy felismerjék tehetségüket, és ezáltal boldogabbak legyenek… Ez két éve történt. Most pedig kezemben tartom egyik tanítványom, Pataki Tamara könyvét. Hiszek abban, hogy az írás nem valami misztikus adomány, hanem tanítható alapképesség. A Nők Lapja által rendezett kreatív írástanfolyamon a résztvevők asszociációs gyakorlatokkal, laza, kötetlen formában, kis csoportos foglalkozások keretében sajátíthatják el azokat az alapvető eszközöket és nézőpontokat, amelyekkel a leghatékonyabban közvetíthetjük érzéseinket és gondolatainkat írásban.
A tanfolyam ára: bruttó 40.000,- Ft./fő.
Jelentkezni Váczy Katalinnál lehet:
Telefon: 1437-1560, email: katalin.vaczy@sanomamedia.hu