A Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) egy olyan központi adatbázis, ahova a hazai pénzügyi szolgáltatók (bankok, takarékszövetkezetek, pénzügyi vállalkozások) feltöltik a vállalati és lakossági hiteladatokat. Az adósnyilvántartás két nagy alrendszerből áll: a vállalkozói nyilvántartásból és a lakossági nyilvántartásból.
Változások
A KHR 2011 októberétől a lakossági hitelszerződések tekintetében is teljes listás hiteladós nyilvántartásként működik. Korábban a lakossági ügyfelek adatai kizárólag szerződésszegés (nem fizetés, csalás) esetén jelentek meg a KHR-ben, ez azonban azért változik, hogy a hitelfelvétel átláthatóbbá és kockázatmentesebbé válhasson. Azt viszont fontos tudni, hogy az adatokat csak meghatározott célokra használhatják, elsősorban a hitelképesség megállapításához.
A KHR-ben szereplő adatok
• Egyes adatok minden hitelszerződés esetén bekerülnek a KHR-be (pl. személyes adatok).
• A hitelszerződéshez kapcsolódó adatok egy része csak az ügyfél előzetes hozzájárulása esetén válik elérhetővé és lekérdezhetővé más pénzügyi szolgáltatók számára.
• Az adatokat bizonyos negatív események (csalás, 90 napot meghaladó minimálbér feletti tartozás) bekövetkezése után az adatszolgáltató köteles a rendszerbe átadni és hozzáférhetővé tenni.
Minden hitelszerződés megkötése esetén bekerülnek a KHR-be
• az ügyfél azonosító adatai, például név, lakcím, születési hely és idő,
• az ügyfél szerződésbeli szerepe: adós vagy adóstárs,
• a szerződés azonosítására szolgáló adatok, például a szerződés típusa, azonosítója, lejárata, összege,
• a hiteltörlesztés adatai: havonta fennálló tőketartozás összege, pénzneme, az esetleges előtörlesztés ténye, dátuma és összege.
Fontos tudni, hogy…
• a KHR-be történő adatszolgáltatás az adósok számára díjmentes;
• az intézmény köteles ismertetni az adóssal a KHR-ből a hitelképességének megállapítása érdekében beszerzett adatokat, illetve az ebből levonható következtetéseket.
A KHR-be előzetes hozzájárulás alapján átadott adatok
Amennyiben az ügyfél a felvett hitel KHR-ben lévő adatainak más pénzügyi szolgáltatók részére történő hozzáféréséhez egy újabb hitelkérelem elbírálása során hozzájárul, a hitelképességi vizsgálat során a pénzügyi szolgáltató ellenőrizheti, hogy leendő ügyfelének mennyi meglévő hitele van, „jó adós”-e, nincs-e elmaradása, mindig időben törleszt-e. A megbízható ügyfeleket a bankok értékelik, míg az ismeretlen hitelmúlttal rendelkező ügyfelekkel szemben óvatosak. Így azok, akik elérhetővé teszik hitelmúltjukat, később kedvezőbb feltételekkel, vagy gyorsabban, könnyebben juthatnak kölcsönhöz – amennyiben jó adósnak bizonyulnak.
A KHR-be történő adattovábbítás célja elsősorban az adós hiteltörténetének megbízható nyilvántartása, és így a hitelezési tevékenység kockázatmentesebbé tétele, valamint az adós túlzott eladósodottságának megelőzése.
Jó hír, hogy az ügyfelek könnyen tudomást szerezhetnek arról is, hogy milyen információkat tárolnak róluk a KHR-ben, például milyen adatok szerepelnek róluk, vagy milyen intézmény adta át az adatokat. Erről a pénzügyi intézménynek díjmentesen felvilágosítást kell adniuk.
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával
További információk a témában: www.mindennapipenzugyeink.hu
www.facebook.com/mindennapipenzugyeink