Alulvilágított, e tekintetben napjaink műszaki színvonalától elmaradó osztálytermek – ilyen tantermek „fénytechnikai méretezésével” (ez a szakmai elnevezése a világítástechnikai tervezésnek) foglalkozik Bozsik József, a Tungsram világítástechnikai mérnöke. A vállalat még GE Lightingként 2006 és 2010 között részt vett az állami támogatású Szemünk fénye programban, és a hazai iskolák világítását, fűtését modernizálta. A program most folytatható lenne hazai termékportfólióval és megoldásokkal.
A szakember szerint a fénycsövek energiahatékonysága rossz, gyakran hibásak, ezért vibrálnak, a fényáramuk pedig nem szabályozható. Nem jó az sem, ha a lámpatestek régiek, elavultak, vagy a lamellák már letöredeztek.
Vizuális kényelem a szabványon túl
A hazai szabványügyi testület meghatározta, hogy a tantermekben szükséges megvilágítási érték 500 lux legyen. Bozsik József azt mondja, ez még csak a kezdet lenne: a szabványos 500 lux létrehozásán túl megfelelő vizuális komfortot kell(ene) kialakítani a tantermekben. Ha ugyanis nem a különböző látási feladatokhoz alkalmazkodik a megvilágítás, vagyis a helyiség mérete helyett nem az ott végzett tevékenységet vesszük alapul, akkor a diákoknak jóval nehezebb dolguk lesz. A szemük elfáradhat, az információ elveszhet, a koncentrációs képesség csökkenhet, ezáltal hosszú távon adott esetben a tanulmányi eredményre is hatással lehet.
Milyen tehát az ideális osztálytermi világítás?
Bozsik József szerint csakis a LED jöhet szóba, az elmúlt 5 évben minden iskolában ezt javasolta. Energiahatékony, és nem vibrál, de azt mondja, hogy a lámpatesteket is cserélni kell, mert ha a régiekbe szerelik az elérhető LED-csöveket, akkor csak konzerválják az eddigi állapotot. Bár energiamegtakarítást elérhet az intézmény, a megvilágítás nem lesz jobb, mert a régi csöveket elsősorban nagyáruházakra, raktárakra tervezték. A szakértő szerint több, szűkebb sugárzási szögű lámpatesttel kell felszerelni az osztálytermeket, indirekt fényekkel, hogy elkerüljük a káprázást és a zavaró árnyékokat, amelyek például megnehezítik a rajzolásban, írásban elmerülő diákok dolgát. Ráadásul a termek átrendezését is figyelembe vehetjük, hiszen nem minden órán, nem minden feladathoz állnak padok a hagyományos sorban.