Másfél hónapja nem jár a tököli komp, mégpedig matrózhiány miatt. Nem egyedi esetről van szó, ebben a szakmában is nagy feszültséget okoz a külföldi bérek elszívó hatása – tudta meg a Népszava.
A Hableány tragédiájával kapcsolatosan is felmerült, miszerint szerepet játszhatott benne, hogy a a baleset idején csak egy matróz volt a fedélzeten, holott kettőnek kellett volna szolgálnia. Ezt ugyanakkor a hajót üzemeltető cég cáfolta.
Ráadásul nemcsak matrózból van kevés, hanem hajóvezetőből is, különösen ott, ahol idényhez kötött a hajósok munkája, például a Balatonon.
Matrózokat egy fővárosi szakgimnáziumban képeznek, emellett több cég is indít tanfolyamokat. A szakembereket azonban elcsábítják a külföldi cégek. A matrózok Magyarországon 150-200 ezer forintot keresnek, a szezonálisan működő hajókon ennél valamivel többet, külföldön viszont 450-550 ezer forintnyi eurót is fizetnek nekik. A hajóvezetők nálunk 350-450 ezer forintos fizetést kapnak, ám külföldön akár milliós összeg felett is kereshetnek.
Különösen alacsony itthon a kompokon dolgozók bére, mivel a legtöbb komp nem tudja emelni a jegyárat, némelyik önkormányzati támogatás nélkül nem is működhetne. Emiatt a matrózok inkább külföldre mennek, vagy elhagyják a pályát.