A másodfokú hőségriasztás ellenére több mint 300 BKV-buszon nem működik a klímaberendezés – azaz a közlekedési cég légkondicionálóval felszerelt buszainak több mint harmadát érinti a probléma. Ezt a számot hőmérővel végzett helyszíni ellenőrzéseink, és az általunk üzemeltetett hibabejelentő felület, a Tudatos Közlekedő adatai támasztják alá – írja a Közlekedő Tömeg a Facebookon.
A Tudatos Közlekedő chatalkalmazáson bárki jelezheti, ha a járaton, melyen utazik, nem működik a klíma. Idén eddig 381 BKV-busz légkondicionáló berendezésére panaszkodtak az utasok, leggyakrabban az 5-ös, 7-es, 9-es, 4-6-os, 200E, 136E, 194M, 223M, 32-es és 21-es vonalakon. Bár a panaszokat továbbítják a BKV-nak, úgy tűnik, a vállalat nem törődik ezzel. Annyit reagáltak csupán, hogy a klímaberendezések napközben romlanak el, ezért van hőség az autóbuszokon.
Az egyesület a múlt héten többször is végzett méréseket, jó néhány járaton tapasztaltak 35 fok feletti, sőt 40 fokos kánikulát is. Ez amellett, hogy az utasok számára kín, a járművezetőket és ezzel az utazás biztonságát is veszélyezteti.
A BKV közleménye:
Kiemelt célunk utasaink komfortérzetének növelése
A BKV Zrt. mindent elkövet annak érdekében, hogy az utasoknak nyújtott szolgáltatása a lehető legjobb színvonalú legyen, beleértve a járművek utaskényelmi szolgáltatásait. A klímaberendezések javítására és karbantartására idén 180 millió forintot fordítottunk. A járműállomány fiatalítására a közelmúltban sikeres közbeszerzési pályázatot folytattunk. A napirenden lévő új autóbusz beszerzéseink prioritást élveznek, melyekkel az a célunk, hogy véglegesen megoldjuk a fennálló problémákat és lényegesen felfrissítsük a járműállományt.
Társaságunk mindent megtesz annak érdekében, hogy az utasoknak nyújtott szolgáltatása a lehető legmagasabb színvonalú legyen, beleértve a járművek utaskényelmi szolgáltatásait, így a klímaberendezések működőképességét is.
Légkondicionáló berendezéseink javítására kiemelt figyelmet fordítunk, ennek keretében mind belső, mind külső erőforrásokat igénybe veszünk. 2019 júliusáig mintegy 180 millió forintot fordítottunk a klímaberendezések javítására és karbantartására, ennek ellenére az elöregedett és meglehetősen heterogén járműállomány okán a működőképesség folyamatos fenntartása esetenként akadályokba ütközik. A hektikus rendelkezésre állásban az is szerepet játszik, hogy egyes rendszerelemek megerősítése és javítása a jármű más pontjain okoz megemelkedett igénybevételt, vagy meghibásodást.
A légkondicionáló berendezések meghibásodása sajnos nem típusfüggő, a kiváltó ok minden esetben a járművek diagnosztizálását teszi szükségessé. Ugyanakkor jelentős erőfeszítések szükségesek ahhoz, hogy a közel 14 év átlag életkorú autóbuszflotta üzembiztosan teljesíteni tudja a menetrendi elvárásokat.
Természetesen megértjük, hogy a leghatékonyabban a járműflotta megújításának útján szavatolható a megfelelő szolgáltatási színvonal, ezért erőforrásainkat erre koncentráljuk.
Ennek keretében a közelmúltban eredményes közbeszerzést folytattunk kulcsrakész autóbuszok vásárlására. Az új, kifejezetten budapesti igényekre specifikált járművek klímaberendezései és egyéb műszaki megoldásai is hosszútávon garantálják majd a magas szintű szolgáltatást és utasaink elégedettségét, ahogyan ezt az elmúlt években újonnan beszerzett autóbuszaink már bizonyították.
Társaságunk képzett járművezetői a hőségriadó alatt is a legnagyobb biztonságban szállítják utasainkat. Minden végállomási tartózkodó klimatizált és szociális helyiséggel ellátott. A hőségriadó időtartama alatt fokozott figyelmet fordítunk a folyamatos védőital ellátásra, illetve a végállomási szódagépek megfelelő működésére, ezáltal járművezetőinknek lehetősége van hideg szóda vételezésére, amelyet igény szerint magukkal is tudnak vinni.
A forgalmi szolgálataink és az érdekképviseletek visszajelzései alapján számos viszonylaton történt üzemi menetrendi beavatkozás az elmúlt időszakban, amely biztosítja a munkakörülmények javítását, a végállomási pihenőidők növelését, továbbá mindezeken keresztül csökkenti az egy szolgálat alatt járművezetőink által teljesítendő fordulók számát. A hosszabb végállomási várakozási idők a nyári hőségben biztosítják, hogy a klimatizált végállomási épületekben legyen lehetőség néhány perces regenerálódásra, hűsölésre, illetve a szükséges ivóvíz vételezésére. A nagyobb csomópontokon úgynevezett hőleváltó járművezetők is teljesítenek szolgálatot, a járművezetők a diszpécserszolgálatokon keresztül operatívan kérhetik váltószemélyzet segítségét, amennyiben a hőség miatt szükségesnek érzik többlet pihenőidő igénybevételét.
Társaságunk a rendelkezésre álló pénzügyi forrásokhoz és műszaki lehetőségekhez mérten folyamatosan törekszik a klímahelyzet és az általános műszaki állapotok javítására, valamint elkötelezett az ehhez elengedhetetlenül szükséges járműcserék mellett. Napirenden lévő új autóbusz beszerzéseink nemcsak a klíma helyzetre jelentenek majd megnyugtató megoldást, hanem a teljes járműállomány megújításához is hozzájárulnak.
BKV Zrt.