Az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító oldal 2007 novembere óta, minden évben vizsgálja a felnőtt magyar lakosság karácsonyi vásárlási szokásait és az adott évre vonatkozó terveit. Az Olcsóbbat.hu által megkérdezett 1000 fő nem, életkor, iskolai végzettség és településtípus szerint reprezentálja a 18 éves és annál idősebb magyar lakosságot.
Híján vagyunk az ötleteknek, inkább praktikus ajándékot választunk
Azok, akik mégis terveznek meglepetést, döntően ruházati cikkeket, kozmetikumokat és könyveket keresnek. A CD-DVD ajándékozása az elmúlt négy évben drasztikusan és folyamatosan csökken. Kozmetikumot jóval kevesebben terveznek venni, mint előző években. Ezzel szemben ebben az évben a fehérnemű és konyhai eszközök, vagyis a praktikus ajándékok kerültek előtérbe. Minden ötödik felnőtt több mint 7 embernek keresgél fa alá való meglepetést; idén egy megkérdezett átlagosan 5 embert tervez megajándékozni.
Az ötleteknek is híján vagyunk: a nők legnehezebben a gyerekeknek találnak ajándékot, míg a férjük ajándékával 24 százalék van bajban. Ezzel ellentétben minden harmadik férfi nem tudja, mit vegyen a párjának.
Valóban nehéz az anyagi helyzetünk: idén négyből csak 3 karácsonyfa alatt lesz ajándék.
Az Ipsos-Olcsóbbat.hu karácsonyi kutatásnak leginkább szembetűnő eredménye, hogy idén a lakosság csupán 69 százaléka vásárol biztosan ajándékot, és 27 százalék, vagyis a felnőttek több mint egynegyede biztosan nem költ meglepetésre. A férfiak különösen rossz ajándékvásárlónak tűnnek: 32 százalékuk nem tervezi ajándék vásárlását.
Az elmúlt három évet megfigyelve, egyre kevesebben vásárolnak ajándékot, s ez a csökkenő tendencia valószínűsíthetően a gazdasági válság hatásaira vezethető vissza.
Még mindig az utolsó héten vásárolunk, de a tudatosságunk javul
A lakosság többsége december előtt nem kezdi el az ajándékok megvásárlását, sőt 15 százalékuk teljesen az utolsó hétre hagyja azt. Ezek az arányok megegyeznek az elmúlt évek eredményeivel.
A karácsonyi kutatásból Jenei Péter, a Olcsóbbat.hu vezetője kiemelte, hogy folyamatosan nő azok aránya, akik már utánanéznek egy-egy terméknek a vásárlást megelőzően, vagyis tudatosabban vásárolnak. A szakember szerint fontos, hogy már minden második ember az interneten keres információkat, és egyre többen néznek utána akcióknak, áraknak az ár-összehasonlító oldalakon. Egyharmaduk így spórol.
Karácsonyi pénzügyeink: a menün nem, de az ajándékon spórolunk
A megkérdezettek kétharmadának 30 000 forint alatt van az idei ünnepi költségvetése, ez két százalékponttal több, mint akik tavaly költöttek maximum ekkora összeget. Ez azt mutatja, hogy valamivel kevesebb pénzük van az embereknek idén karácsonyi ajándékot venni, derül ki az Ipsos–Olcsóbbat.hu felméréséből.
A felnőtt lakosság 86 százaléka néz spórolós ünnepek elé: 42 százalék kisebb értékű ajándékokat keres, harmaduk utánajár, hogy a kinézett ajándékot hol kapja meg a legolcsóbban, míg az emberek egynegyede leértékeléskor, akcióban szerzi be a meglepetéseket. 100-ból 7 megkérdezett tervez idén takarékos karácsonyi menüt, vagyis elmondható, az ünnepi fogásokon nem spórolunk, és inkább kevesebb embert, őket is olcsóbb és elsősorban praktikus ajándékkal lepjük meg.
A spórolás oka egyértelműen az, hogy a válaszadók egyöntetűen családjuk anyagi helyzetének romlásáról számoltak be az elmúlt egy évben: a lakosság kétharmadának romlott az anyagi helyzete az Ipsos–Olcsóbbat.hu reprezentatív karácsonyi felmérése alapján. Minden második megkérdezett jövőre a helyzetének további romlására számít, igaz, a tavalyi évhez képest többen számítanak stagnálásra vagy javulásra a következő egy évben.
A megkérdezettek közül senki nem mondta biztosra, hogy az ünnepi kiadások fedezésére hitelt venne fel, azaz mindenki megpróbálja önerőből kigazdálkodni a karácsonyi vásárlásokat, és csupán végső esetben fordulnak a hitelhez.