Álláskereső

Ezt tedd, ha nem akarod, hogy felvegyenek!

Túl vagy az önéletrajzíráson, jelentkeztél egy tucat céghez, és most végre itt állsz a küszöb előtt: behívtak állásinterjúra. Igen, ez az utolsó kör, a megpróbáltatásoknak azonban koránt sincs vége...

Az állásinterjú a személyes találkozások színtere. A jól megírt önéletrajz, a pozícióhoz szükséges szakmai múltad, vagy épp a megfelelő végzettséged miatt kíváncsiak rád, de az, hogy hogyan szerepelsz az állásinterjún, legalább annyit nyom a latban, mint az előbbiek. Kerüld el az alábbi tipikus hibákat!

Ezt tedd, ha nem akarod, hogy felvegyenek!

1. Késés

A bemutatkozás tulajdonképpen az érkezéssel kezdődik, hiszen ez az első személyes benyomása rólad a leendő munkaadódnak. A késés a lehető legrosszabb belépő, ugyanis azt közvetíti a cég felé, hogy nem vagy megbízható, nem tudod jól beosztani az idődet, illetve hogy nem is igazán fontos számodra ez az állás. Lehetőleg kerüld az utolsó pillanatban való beesést is, hiszen az sem vet rád túl jó fényt, ha lihegve, ziláltan érkezel a megbeszélésre. Adj magadnak legalább tíz percet, hogy össze tudd szedni a gondolataidat, és valóban készen állj az interjúra.

2. Dress code

Az állásinterjún szinte minden rezdülésedet figyelhetik, még azt is szemrevételezik, hogy milyen öltözetben érkeztél. De vajon mi az elvárt viselet, vagyis a „dress code” az állásinterjúkon? „Nézd meg a céget és a pozíciót – javasolja Lakatos Zsuzsanna, a HR-Evolution ügyvezető igazgatója, akinek tanácsait a többi pontnál is olvashatjátok –, és ahhoz alakítsd a megjelenésedet. Egy interjún a hivatali öltözet az általánosan elvárt, az úgynevezett business casual (különösen vezetői pozíciónál), ami lehet blúz, vagy elegáns felső kardigánnal, blézerrel, hozzá szoknya vagy nadrág. A pénzügyi, üzleti szférában pedig a kosztüm az elvárás. Az elegáns öltözet azért is fontos, mert ezzel kifejezed a tiszteletedet a cég felé.”

Ezt tedd, ha nem akarod, hogy felvegyenek!

3. Árulkodó testbeszéd

 „Tipikus hiba, ha nincs szemkontaktus, ha a jelölt nem néz az interjúztató szemébe. Ez egyrészt jelzi, hogy a jelölt nem tudja felvenni a kapcsolatot a másik emberrel, másrészt bizonytalanságot sugall, illetve a figyelem hiányára is utalhat.” A testtartás szintén érdekes információkat közvetít rólunk. A görnyedtség önbizalomhiányt, megtörtséget, testi-lelki túlterheltséget tükröz, nem kelt jó benyomást rólunk, ellenben az egyenes testtartás belső tartást, kiegyensúlyozottságot, magabiztosságot jelent.

4. Kommunikációs hibák

A HR-es szakemberek a kommunikációval kapcsolatosan is számtalan tipikus hibát összegyűjtöttek. Megemlítették a túl halk, motyogó beszédet, aztán szó esett az oda nem figyelésről, amikor a jelentkező nem hallja meg, hogy mit kérdeznek tőle, és az sem kelt pozitív benyomást, amikor a jelölt nem válaszol pontosan a kérdésre, illetve nem arra válaszol, amit kérdeztek tőle. „Tipikus hibának számít az is, ha az interjún nem mondasz konkrétumokat, hanem általánosságokat, közhelyeket használsz. A saját tapasztalatod rejtve marad, pedig pont erre kíváncsiak. Nagyon illetlen továbbá, ha belevágsz a másik szavába, nem hallgatod végig, illetve az sem célravezető, ha tőmondatokban, igen-nemmel válaszolsz a kérdésekre. Az is hátrányos, ha csak divatból, vagy a jó hangzás miatt hivatkozunk valamire. Például hobbiként említeni az olvasást, de nem tudni konkrét könyvcímet, vagy megnevezni egy könyvet, filmet, de nem tudni a tartalmát, árulkodó lehet.”

5. Nem azt adod, aki vagy

A hitelességet is tesztelik az állásinterjúkon, legyen szó a nyelvtudásról, vagy bármilyen képességről, amit feltüntettél a beadott pályázatodban. „A legnagyobb hiba, ha kiszínezzük a szakmai tapasztalatainkat, kicsit többet mondunk a tudásunkról vagy az eddig betöltött pozícióinkról, illetve bármilyen valótlant állítunk. Ha őszintén vállalod azt, aki vagy, akár hogy hibáztál, vagy hogy nem volt jó a kapcsolatod az egyik kollégával, sokkal jobb benyomást keltesz. Itt is célszerű konkrét példákkal alátámasztani, miért állítasz valamit magadról.”

Ezt tedd, ha nem akarod, hogy felvegyenek!6. Túlzott közvetlenség

A mai világban egyre elterjedtebb a tegeződés, az állásinterjúkon azonban még a magázás az elfogadott és elvárt kommunikációs forma. „Tudni kell az interjúról, hogy ez egy formális kapcsolat. Bármennyire is kedves az interjúztató velünk, nem vagytok barátok. Nem ajánlhatjuk fel, hogy tegeződjünk, még akkor sem, ha esetleg fiatalabb az interjúztató. Minden esetben meg kell várnunk, míg ő ajánlja fel ezt a lehetőséget.”

7. Ki irányít?

Újabb tipikus hiba, ha át akarjuk venni az irányítást. „Az interjú vezetőjének a szerepköre az irányítás, ne akarjuk mi átvenni ezt a szerepet. Nála vannak azok az információk, amelyek alapján felépítette a beszélgetést. Pontosan tudja, hogy milyen kérdéseket szeretne feltenni, és milyen sorrendben.”

8. Motiválatlanság

Ha azt érzik rajtad, hogy bizonytalan vagy az állással kapcsolatosan, nem igazán tudod, hol a helyed a szakmában, vagy mit is szeretnél pontosan, akkor hiába van szuper anyagod, ezzel sajnos nagyban rontod az esélyeidet. Jó, ha egyfajta érdeklődő habitussal, nyitottsággal vagy jelen, és kimutatod, hogy valóban szeretnéd ezt az állást, ne azt lássák rajtad, hogy neked édes mindegy, melyik céghez vesznek fel, csak legyen valami munkád.

Ezt tedd, ha nem akarod, hogy felvegyenek!9. Felkészületlenség

Legtöbbször elhangzik az interjún az a kérdés, hogy mit tudsz róluk, és elég kellemetlen tud lenni, amikor zavartan ülsz a széken, majd halkan elárulod, hogy nem túl sokat. Mit mutat ez rólad? Valószínűleg nem vagy valami alapos, lelkiismeretes a munkádban sem, ha egy ilyen fontos megbeszélésre nem készültél fel rendesen. Ha úgy mész el egy interjúra, hogy még a cég weboldalát sem nézed meg, akkor valószínűsítheted, hogy az anyagod a legközelebbi kukában landol, miután kiléptél az ajtón.

10. Előző munkahely becsmérlése

Biztosan számíthatsz rá, hogy az interjún felteszik neked azt a kérdést is, hogy miért jöttél el az előző munkahelyedről, vagy miért szeretnél váltani. Bármilyen sérelem ért is, nem vet rád jó fényt, ha ilyenkor elkezded becsmérelni az előző munkaadódat. Nem arról van szó, hogy el kell hallgatni a negatív dolgokat, csak mindezt indulatok és személyeskedés nélkül tedd, egyszerűen fogalmazd meg tényszerűen az okokat

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top