A napnak, mint úgy általában az életben a legtöbb dolognak, van eleje és vége. Kisgyerek mellett például reggel közösen előszedjük a játékokat, este pedig, amikor befejezzük a napot, mindent elpakolunk a helyére. Ezzel nemcsak rendet csinálunk magunk körül, de le is zárjuk az addigi tevékenységeinket.
A gyerekeknek kell a rendszer
Egy kétéves még nem érti, hogy miért jó, ha esténként elpakol, de napközben már a helyén keresi a kedvenc játékait. Emlékszik még arra is, ha a formaberakós játék egyik darabja beesett a kanapé alá, és ha nem találja a dobozában, akkor megnézi a bútor alatt, akár két hét múlva is. Remek alkalom ez az időszak a rendszerezés megtanulására.
Ha tudatosan készülünk az esti rendrakásra, akkor érdemes öt percnél több időt szánni rá, és pakolás közben gyakorolni a színek és a formák felismerését: „Hozd ide a zöld labdát, tedd oda a lapos dobozt!” Fontos a következetesség, hogy soha ne zárjunk le egy estét rendrakás nélkül, és mindig próbáljuk meg bevonni a gyereket is. A nap végén vonzó ötlet lehet két perc alatt egyedül összedobni a szobát, amíg a másik szülővel fürdik a kicsi, de ha ebben az időszakban nem tanulja meg, hogy a játékait el kell pakolnia saját maga után, később ezerszer nehezebb dolgunk lesz. Természetesen nem egyedül kell megcsinálni a kétévesnek a szobáját, de segítsen benne.
Nekünk is arra jó ébredni, hogy a konyhában rend és tisztaság van, amikor kibotorkálunk megfőzni a reggeli kávénkat. Ha a gyerek bölcsibe jár, az állandóság érzetét növeli benne, amikor délutánonként ugyanolyan rendezett gyerekszobába érkezik meg, mint amilyenbe szokott. A rend, a rendszeresség megnyugtatja, ettől biztonságban, szeretetben érzi magát otthon.
A rend nem csak azért fontos, mert másoknak szeretnénk megfelelni, hanem azért is, mert komoly hatással van a belső értékeinkre. Elégedettek, kiegyensúlyozottak vagyunk, ha rendezett, tiszta otthonba térhetünk haza munka után, és nem délután, fáradtan kell bepakolni a mosogatógépet vagy a nappaliban szétdobált ruhákat.
A rendrakás ne legyen valami elkerülhetetlen rossz, amin csak muszáj túlesni, hogy végre elkezdődhessen a mese! Legyen inkább a napi együttlét része. Hallgathatunk közben zenét, énekelhetünk is hozzá, sőt mondókákra is nagyon jól lehet pakolni. Egész sor rituálé is kialakulhat a rendrakáshoz, vannak családok, ahol az esti pakolás alatt beszélik meg, hogy mi legyen a másnapi uzsonna, vagy hogy mi volt a nap legjobb és legrosszabb része. Mivel ezt minden gyerek szeretné megosztani a szüleivel, szinte tolongás van a rendrakásnál.
Jó ötlet valami olyat is csinálni rendrakás közben, amit máskor nem, vagy csak ritkán: be lehet ilyenkor kapcsolni a falra vetítős „diszkólámpát”, vagy titkos táncot lejteni, amit nem láthat meg más, esetleg néha kapni pár csepp parfümöt anyu illatából a kislányoknak, apuéból a kisfiúknak.
A pakolás befejezése utáni rend azt üzeni a gyereknek, hogy ideje pihenni, kicsit megállni, befejezni a napot, vagy legalábbis a napnak ezt a részét. Valami más kezdődik, de előbb be kell fejezni azt, ami addig történt. Az esti rituálé bizonyos részei az évek múlásával elkopnak majd, egy tízéves gyerek már szeret néha egyedül relaxálni a fürdőkádban, vagy magának olvasni a kedvenc könyvéből, de neki is szüksége van pár megszokott dologra, amivel lezárhatja a napját. A rendrakás szinte örök.
A rend természetesen nemcsak a lelkünknek tesz jót, hanem gyakorlati haszna is van, amit a gyerekek is hamar megtanulnak. Ha mindig megvan a társasjáték összes darabja, vagy a játékbaba minden cipője, akkor azt megéri a helyén keresni.
A szülőknek pedig meg kell tanulniuk rugalmasan kezelni a közös rendrakás feladatát. Annak ellenére, hogy a gyerekszoba rendje a gyerek dolga, mindig segíteni kell neki. Ha esténként csak bezavarjuk a szobájába, hogy öt perc alatt tegyen rendet, akkor a rendrakás büntetés lesz számára. Ha mindig segít neki valaki, akkor pedig öröm, de legalábbis az élet velejárója.
Vannak persze ritka alkalmak, amikor bizony meg kell csinálni helyettük egyedül. Ha este nagyon későn érünk haza, és a gyerek már hullafáradt, akkor jobb egyedül, pár perc alatt túlesni rajta. A lényeg, hogy másnap is rendre, rendezettségre ébredjen, és ugyanúgy induljon a napja.
Nem véletlen, hogy amikor a kamaszok szívében és agyában hatalmas a káosz, nem tudják, mit is akarnak igazán, akkor a szobájuk is rendetlen lesz. Szülőként látni ezt nagyon nehéz, és a szülői vérmérséklettől függ, hogy meddig képesek elviselni a kamasz gyerekük szobájában uralkodó káoszt, rendet raknak-e helyettük, és ha igen, akkor milyen gyakran, de jobb ezt is hagyni a maga módján megoldódni: előbb-utóbb újra megjelenik az igény rá, ami azt is jelenti egyben, hogy a kamasz lelkében is kezd helyreállni a rend. Bár a zseni átlát a káoszon, mégis pont a kis zseninek hiányzik majd a legjobban a fülhallgatója, ami egészen biztosan ott van valahol a szobájában, valamelyik kupac alján, csak hát meg kellene találni. Meg lehet próbálni ezt a kupacok áttúrásával is, de az pont annyi idő, mint amennyit az elpakolásukkal kell eltölteni. Igaz, ezt is meg kell tanulni valamikor.