Milyen értékelés ez? Kellenek-e a számok? Jobb-e a szöveg, mint a görbülő osztályzat? Talán még a tanárok sem tudják eldönteni, hogy melyik a jobb megoldás. És akkor még nem beszéltünk a szülőről és a diákról, akik a jegyekből értenek.
Mi volt a suliban? Hányast kaptál?
Mi várjuk a választ, hallunk egy számot, amely szerint alakul a nap további része. Egy jegy alapján büntetünk vagy dicsérünk, egy jegy alapján dönti el a tanár, hogy ma hogyan teljesített a gyerek. De vajon miért nem az első kérdésre vagyunk inkább kíváncsiak? Mi történt az iskolában? Hogy érezted magad?
A számjegyekkel való értékelés a mai napig vitatott kérdés. Osztályzatokat könnyű osztogatni, akár fegyelmezni is lehet vele. Érti a szülő, a tanár, csak a kisdiák nem. Pedig nemzedékek nőttek fel ezen a rendszeren. Idén viszont fordult a kocka, most a számok háttérbe kerülnek, s marad a szöveg.
– Osztályzással valóban egyszerűbb az értékelés, kategóriákba osztani a tudást, egyfajta beskatulyázó módszert folytatni, de ezt semmiképpen nem nevezhetném humánus megoldásnak mondja a tanár. – A szöveges értékelésnél fontos a gyerek személyisége, a teljesítménye. Míg az osztályozásban a tanuló a képességének és a tudásának egy nagyon leegyszerűsített értékelését kapta kézbe, addig a szöveges értékelés rengeteg információt fog tartalmazni. Irányt mutat, elemzésre ad lehetőséget, motivál.
Új rendszerek, tantárgyanként más és más. Gondolnánk, itt is nehéz lesz eligazodni, de az eredmény nem marad. A tudás lesz a fontos, és végre nem azt fogják keresni a tanárok, hogy mit nem tud a gyerek, hanem hogy milyenek a képességei.
A gyerekeket nem fogja frusztrálni az érdemjegy, nem a jegyekért fognak tanulni. A dicséret, a motiváció mindenképp meglesz. A tanár és a diák kapcsolata ezzel a módszerrel sokkal elmélyültebb lehet, mivel a tanárnak jobban oda kell figyelnie a gyerekekre, a személyiségükre.
S hogy mi van a másodikosokkal, akiket még érdemjeggyel értékelnek? Lehet, hogy ők rosszul jártak, s a szülők irigykedve nézik a mostani elsősöket?
Egy biztos, más országokban, sőt már itthon is egyes iskolákban hagyománya van a szöveges értékelésnek. Idáig sikerrel dolgoztak. Most már nekünk is izgalommal kell várnunk az évvégét, az eredményeket, az értékelést. Remélem, érteni fogjuk