nlc.hu
Család
Magyarázom a bizonyítványom!

Magyarázom a bizonyítványom!

Újra itt az évvége, az értékelés, a bizonyítványosztás. Idén viszont nem mindenkinek kerülnek számok a bizonyítványába!





Igaz, egyelőre még csak az elsősöknél tart a rendszer, de jövőre már a másodikosok is szöveges értékelést kapnak.
Milyen értékelés ez? Kellenek-e a számok? Jobb-e a szöveg, mint a görbülő osztályzat? Talán még a tanárok sem tudják eldönteni, hogy melyik a jobb megoldás. És akkor még nem beszéltünk a szülőről és a diákról, akik a jegyekből értenek.


Mi volt a suliban? Hányast kaptál?

Mi várjuk a választ, hallunk egy számot, amely szerint alakul a nap további része. Egy jegy alapján büntetünk vagy dicsérünk, egy jegy alapján dönti el a tanár, hogy ma hogyan teljesített a gyerek. De vajon miért nem az első kérdésre vagyunk inkább kíváncsiak? Mi történt az iskolában? Hogy érezted magad?

A számjegyekkel való értékelés a mai napig vitatott kérdés. Osztályzatokat könnyű osztogatni, akár fegyelmezni is lehet vele. Érti a szülő, a tanár, csak a kisdiák nem. Pedig nemzedékek nőttek fel ezen a rendszeren. Idén viszont fordult a kocka, most a számok háttérbe kerülnek, s marad a szöveg.

– Osztályzással valóban egyszerűbb az értékelés, kategóriákba osztani a tudást, egyfajta beskatulyázó módszert folytatni, de ezt semmiképpen nem nevezhetném humánus megoldásnak – mondja a tanár. – A szöveges értékelésnél fontos a gyerek személyisége, a teljesítménye. Míg az osztályozásban a tanuló a képességének és a tudásának egy nagyon leegyszerűsített értékelését kapta kézbe, addig a szöveges értékelés rengeteg információt fog tartalmazni. Irányt mutat, elemzésre ad lehetőséget, motivál.






Ahány iskola, annyi értékelés

Új rendszerek, tantárgyanként más és más. Gondolnánk, itt is nehéz lesz eligazodni, de az eredmény nem marad. A tudás lesz a fontos, és végre nem azt fogják keresni a tanárok, hogy mit nem tud a gyerek, hanem hogy milyenek a képességei.

A gyerekeket nem fogja frusztrálni az érdemjegy, nem a jegyekért fognak tanulni. A dicséret, a motiváció mindenképp meglesz. A tanár és a diák kapcsolata ezzel a módszerrel sokkal elmélyültebb lehet, mivel a tanárnak jobban oda kell figyelnie a gyerekekre, a személyiségükre.

S hogy mi van a másodikosokkal, akiket még érdemjeggyel értékelnek? Lehet, hogy ők rosszul jártak, s a szülők irigykedve nézik a mostani elsősöket?

Egy biztos, más országokban, sőt már itthon is egyes iskolákban hagyománya van a szöveges értékelésnek. Idáig sikerrel dolgoztak. Most már nekünk is izgalommal kell várnunk az évvégét, az eredményeket, az értékelést. Remélem, érteni fogjuk…

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top