
Az ember társas lény, éppúgy szüksége van szeretetre, elfogadásra, mint ételre, italra és fedélre a feje fölött. Ezért fontos, hogy a gyerek úgy nőjön fel, hogy felnőttként el tudjon igazodni a saját kultúrájában, az ott uralkodó értékek alapján. Képes legyen beilleszkedni az adott közösségbe úgy, hogy jól is érezze magát. Ismernie kell tehát az együttélés szabályait. És itt a kihívás! Hogy tanítsuk meg arra, hogy mit szabad, és mit nem? Ha logikusan gondolkodunk, célravezető, hogy amit helyénvalónak ítélünk, megjutalmazzuk, ami ellenünkre van, megbüntetjük. Ez a módszer laboratóriumi állatkísérletek esetében kiválóan működik, ám már a komolyabb kutyaiskolákban is túllépnek rajta. Azoknál a fajoknál, amelyek számára fontos az együttműködés, a jutalmazásnál, büntetésnél árnyaltabb lehetőségek kínálkoznak a tanulásra. Az ember ebből a szempontból felülmúlhatatlan.

Történet két oldalról
Az ötödikes Kata délután a szokásosnál hamarabb mehetett haza a suliból. Gondolta, elhívja a barátnőit. A szülei nem voltak otthon, övék a kégli. Megéheztek, uzsonnáztak kicsit, egyiküknek eszébe jutott, főzzenek kakaót is. Azután birtokba vették a fürdőszobát, ahol kipróbálták anya szépítkezőszereit, majd bekapcsolták Katáé mellett apa számítógépét is. Amikor anya hazaért, majdnem elájult: a konyhában még a földön is kakaópor, morzsa. A fürdőszobában a megviselt sminkkészlet, apa számítógépe lefagyva…
Hamar megszületett a büntetés: egy hét szobafogság. Nézzük meg ugyanezt Kata szemével: anya állandóan azt hajtogatja, foglalja el magát, ahelyett, hogy sorozatokat nézne a tévében. Anya eddig büszke volt arra, ha készített magának uzsonnát. Katának fogalma sem volt arról, hogy apa számítógépének baja lehet. Viszont fontos, hogy a barátnői elfogadják. Ez a legfontosabb egy ötödikesnek.
Ahhoz, hogy Kata tanuljon a dologból, az is szükséges, hogy tudja, mi is a baj valójában. Megértse, hol húzódnak a határok, mi az, amiről ő dönthet, mi az, amit a szülők engedélyével használhat. Büntetés helyett jobb lett volna, ha elmagyarázzák neki, mi is mindezzel a baj. Az eredeti történet végét nem ismerjük, de könnyen lehet, hogy a szülők nem tartották be a büntetést, és anya végül engedett. Büntetés helyett szembesítsük a gyereket tetteinek következményével, és tartsunk ki amellett, hogy hozza helyre a hibát. Ez fog tiszteletet kiváltani a gyerekből, nem a fenyegetőzés. Büntetés hatására a gyerek meghunyászkodik, csak azért, hogy békén hagyják, vagy megbocsássanak neki. A hatás elmúlik, ahogy a szülő nincs jelen. A gyerekben és a szülőben is bűntudatot gerjeszt, ami növeli köztük az érzelmi távolságot, és ez a további konfliktusok táptalaja lesz. Ha ennek ellenére büntetéshez folyamodunk, csak akkor ér valamit, ha azonnali, és a gyerek érti, miért kapta. A „kapsz, ha hazaértünk!” vagy „majd megmondlak apádnak!” típusú fenyegetések csak félelmet váltanak ki. A verés a szülő kudarcát igazolja, és arra tanítja a gyereket, hogy ha valami baja van, ő is üthet. Ha büntetésből bezárjuk valahova, a rettegés fog rajta eluralkodni, ez az állapot megint nem alkalmas arra, hogy elmélyüljön gondolataiban, és belássa, hogy hibázott.
Ötösért ötszáz
Azt gondolhatjuk, a dicséret, a jutalom csak segítheti abban, hogy jól viselkedjen, jól teljesítsen. Sajnos ez sem ilyen egyszerű. Ha valakit folyton dicsérnek, kiég, ha állandóan jutalmazzák, megcsömörlik, de ha nem kapja meg a szokásos „adagját”, csalódik. Egy idő múlva már nem lehet fokozni sem a jó szót, sem az ajándékokat. Ha minden ötösért kap egy ötszázast, ha a jó bizonyítványért egy biciklit, ha a jó érettségiért egy autót, akkor megszokja, hogy nem a tudásért, hanem a pénzért kell tanulni. Jobban mondva: a járandóságáért. Elvész a tanulás öröme és az a lehetőség, hogy ő döntse el, mivel foglalkozik szívesen. Hiszen a jó jegyekért kapott fizetség nem tesz különbséget a tantárgyak között. A dicsérettel szemben az ösztönzés mindig jó hatással van a gyerekekre. Ha azt hajtogatom: „Ügyes vagy, okos vagy”, ez állapotot tükröz, adottságot dicsér, aminek a megléte nem a gyereken múlik. Ha azt mondom: „Látom, ezért keményen megdolgoztál!”, elismerem, hogy rajta múlott, hogy jó eredményt ért el. Neveléspszichológiai kísérletek bizonyítják, hogy azok a tanulók, akiket az eszükért dicsértek, kevésbé lelkesen vágtak bele egy újabb feladatba, mint akiknek az erőfeszítéseit emelték ki. A dicséret sajnos a visszájára is fordulhat. A nagyobb gyerek hamar észreveszi, ha a felnőtt nem őszinte, és csak biztatni akarják, mert ügyetlen. Az ösztönzés a nagyobb gyerekre is jobban hat, hiszen érzi: bíznak benne, hogy még többre képes.
Társas készségek
|
Bajkeverők biztonsága
A cikkünk a Nők Lapja Egészség szeptemberi számában jelent meg.
A magazin tartalmából:
- Mitől alszunk jobban?
- Zsírok – barát vagy ellenség?
- Stroke: három órán múlik
- Tízórai, uzsonna – 12 egészséges tipp
Ha előfizetnél a magazinra, kattints ide!