Család

Ünnepi készülődés a gyerekkel együtt

Gondoltál már arra, miben rejlik a nagy titok? Nemcsak az ajándékokban, a különleges menüben, és nem is a végeérhetetlen ünneplésben, hanem valahol ezekben mind együtt!

A legfontosabb hozzávalóról a gyerekek gondoskodnak, ha kihívod őket a konyhába. Készülődjünk együtt!

Kedves ismerősöm mondta egyszer, hogy ha nem volna a karácsony, ki kellene találni, mert ez az egyetlen dolog, ami fényt, csillogást és melegséget visz a borongós, hideg, szürke téli napok sokaságába. Életelemünk a fény, és ha nincs, csinálnunk kell otthon! Számos állatfaj választja ilyenkor az összebújást és a téli álmot, hogy átvészelje a nagy hideget és a koplalást. Sokan vannak vele úgy, hogy a leghatékonyabb jókedvcsinálónak az édességeket tekintik, talán ezért is szokás évszázadok óta a karácsonyi mézeskalács- és süteménygyártás. Azt már kevesebben tudják, hogy vannak bizonyos ételféleségek, alapanyagok, amelyek bizonyítottan jókedvűbbé, boldogabbá tesznek bennünket. Az együtt töltött napok étlapját bátran összeállíthatjuk ezekből, mert egészségesek, mi több, nélkülözhetetlenek. Ha sikerül mértéket tartani, akkor nem pluszkilóktól nyögve kezdjük majd az új évet! A sütikről sem kell lemondani, már csak azért sem, mert finom, fűszeres illatuk a lakás alaptartozéka karácsony táján.

Ünnepi készülődés a gyerekkel együtt

10 étel, amelytől visszatér a jókedv

Csokoládé: Válassz legalább 70 százalék kakaótartalmút, jó minőségűt. A tortabevonót kerüld! Többek közt koffein-, teobromin-, anadamin-, triptofán- és magnéziumtartalmának köszönhetjük, hogy az élénkítésen, jókedvre derítésen kívül a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát is csökkenti. Használd bátran a karácsonyi sütikhez!
Barna rizs, teljes kiőrlésű gabonafélék, ezekből készült tészták: Magas B-vitamin-tartalmuk mellett rosttartalmuk és szénhidrátjaik a boldogság nélkülözhetetlen alapkövei. Ne higgy a szénhidrátmentes diétáknak, készítsd értékes, egészséges lisztből a süteményeket!
Makréla, lazac, szardínia: Omega–3 zsírsavakban gazdagok, nélkülözhetetlenek a megfelelő agyműködéshez, a búskomorság elkerüléséhez. Karácsonykor is egyetek halat! Készülhet belőle pástétom, saláta, leves, főétel.
Banán: Növeli az agy szerotoninszintjét. Ez az anyag felelős a vidámságért, jókedvért. Ne felejtsd ki a gyümölcssalátából, de turmixot is naponta készíthetsz belőle.
Brokkoli: Magas B-vitamin-tartalmának köszönhetően segít legyőzni a stresszt. Folsavtartalma javítja kedélyállapotunkat. Keverheted salátába, elkészítheted köretnek, krémlevesnek.
Spenót: Előnyös tulajdonságai és hatása a brokkoliéhoz hasonló. Süssél egyik nap spenótos lepényt!
Áfonya: Élharcos a szabad gyökök és toxinok elleni küzdelemben, ki ne felejtsd a gyümölcssalátából! Ha a test csúcsformában van, a léleknek is könnyebb. Fagyasztva is éppen olyan értékes!
Csicseriborsó, bab, szója: Hasznos tulajdonságaikat vég nélkül lehetne sorolni. Omega-3 zsírsav-, folsav-, élelmirost-, vas- és káliumtartalmuk összetett hatásának része a kedélyállapot javítása is.
Dió, mandula, kesudió: A legjobb csipegetnivalók, mert omega–3 zsírsavtartalmuknak köszönhetően segítenek a stressz leküzdésében.
Kávé: Ha nem viszed túlzásba, csak javíthat az összképen! A reggeli tejeskávé máris megadja a szükséges kezdő lendületet. Készíts egyik nap tiramisut!

VARÁZSKONYHA-ÖTLETEK:

  • A gyerekek csak játszani akarnak, jól készítsd elő a terepet! Kis tálkákba tedd ki a díszítéshez szükséges magvakat, drazsékat, cukorkákat.
  • A tésztát előzőleg állítsd össze, és nejlonfóliával borítva tedd a hűtőbe. Mindig csak kis adagot vegyél ki, a hideg tésztával könnyebben boldogultok.
  • Lisztezett deszka helyett használj szilikontáblát, vagy két sütőpapírlap között nyújtsd ki a tésztát. A gyerekeknek öklömnyi darab is elég a nyújtáshoz vagy a kiszúráshoz.
Ünnepi készülődés a gyerekkel együtt

1. Töltött holdak (körülbelül 45 db)
Hozzávalók a tésztához: 35 deka liszt, 20 deka vaj, 10 deka cukor, egy tojás
A töltelékhez: 15 deka szilárd lekvár, mogyorókrém vagy aszalt gyümölcskeverék
Gyúrd össze a tésztához valókat, és nejlonfóliába tekerve tedd egy órára a hűtőbe. Cakkos szélű formával szúrj ki belőle köröket. Egyik felükre halmozz egy kevés tölteléket, hajtsd rá a tészta másik felét. Előmelegített sütőben süsd ki világosra a félköröket (mintegy negyedóra). Még melegen hintsd meg porcukorral.

2. Marcipántallérok (körülbelül 30 db)
Hozzávalók: 10 deka marcipánmassza, 12,5 deka liszt, 10 deka cukor, 20 deka vaj, egy tojás
Nagy lyukú reszelőn reszeld tálba a marcipánmasszát, vagy vagdald kis darabokra. A többi hozzávalóval együtt gyúrd tésztává. Oszd ketté, és sodorj belőle egy-egy négy centi átmérőjű rudat, tedd fél órára hűtőbe. Kend meg tojásfehérjével, és hengergesd meg vágott mandulában. Szeletelj belőle 1 centi vastag karikákat, és 180 fokos sütőben süsd világosra.

Kókuszos habcsók
Kókuszos habcsók

3. Kókuszos habcsók (körülbelül 45 db)
Hozzávalók: 40 deka marcipánmassza, 25 deka porcukor, egy tojássárgája, öt tojásfehérje, két evőkanál citromlé, 20 deka kókuszreszelék
Nagy lyukú reszelőn reszeld a marcipánmasszát egy tálba, vagy vagdald kis darabokra. Keverd össze a tojássárgájával és a porcukorral. Egy másik tálban verj kemény habot a tojásfehérjéből, csepegtesd hozzá a citromot, és a kókuszreszelékkel együtt forgasd a marcipános masszába. Fektess sütőpapírt a tepsibe, kapcsold be a sütőt 170 fokra, és két kiskanál segítségével adagolj kis halmokat a sütőpapírra. Húsz percig süsd a habcsókot.

4. Mézes puszedli (körülbelül 45 db)
Hozzávalók: 10 deka cukrozatlan aszalt gyümölcs, három tojás, öt evőkanál méz, fél csomag mézeskalács-fűszerkeverék, fél kávéskanál őrölt fahéj, 15 deka darált mandula, 10 deka vagdalt mandula, 15 deka teljes kiőrlésű zab- vagy búzaliszt, fekete vagy fehér csokoládé a díszítéshez
Keverd el a tojásokat a mézzel és a fűszerekkel, add hozzá az aprítógépben finomra őrölt aszalt gyümölcsöt, a darált és a vagdalt mandulát meg a lisztet. Formázz a masszából kis kupacokat a sütőpapírral bélelt tepsibe, és hagyd száradni egy órán át. Azután süsd 160 fokon húsz percig. Olvaszd fel a csokoládét, és kiskanállal rajzolj csíkokat a puszedlire.

5. Mézeskalács házikó
Hozzávalók: 12 darab téglalap alakú keksz, 15 deka porcukor, egy tojásfehérje, díszítéshez színes cukor
Verd fel a tojásfehérjét, fokozatosan add hozzá a porcukrot. Töltsd a masszát egy nejlonzacskóba, vágj a sarkába apró lyukat. Ragassz össze három kekszből egy sátortetőfélét, tetején folyasd le kicsit a habot, és díszítsd a cukorral.

 

Ünnepi készülődés a gyerekkel együttCikkünk a Kismama decemberi számában jelent meg.

A magazin tartalmából:

  • Jön az angyal!
  • Hiperaktív kétéves?
  • Bababiztos lakás. 16 ravasz trükk
  • Amin tuti összeveszünk

Ha előfizetnél a magazinra, kattints ide

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése