Természetesen a gyerekek nem nyelvet tanulnak, hanem felszedik magukra a szavakat, a szabályokat. Mintha csak az anyanyelvüket használnák, napról napra többet sajátítanak el. A kicsik hamar megszokják az idegen nyelvű környezetet, és mivel szeretnék magukat kifejezni, gyorsan használni is kezdik az angol szavakat. Nem úgy, mint a diákok, akik már pontosan, tudatosan próbálnak beszélni, ahogy azt az órán megtanulták.
A kisgyerekkori nyelvtanulás hatékonysága pedig pont abban rejlik, hogy a gyerekeknek nem okoz szorongást idegen nyelven megszólalni, válaszolni, mivel minden az életkorukhoz, kommunikációs képességeikhez illeszkedik. És az sem baj, ha hibásan használják a szavakat. A sok ismétlés, gyakorlás útján úgyis egyre jobb lesz a kiejtés, bővebb a szókincs, helyesebb a nyelvtan. Épp ezért hatékony, élvezik a gyerekek, és ezért gondolják sokan úgy, hogy minél előbb érdemes elkezdeni az idegen nyelv tanulását.
Nincs semmi trükk
A budapesti Happy Kids Nemzetközi Óvodában, bölcsődében már tizennyolc hónapos kortól várják a gyerekeket angol anyanyelvi környezetbe. Az intézmény vezetője, Peter Jones úgy véli, ez az egyik legtermészetesebb módja az idegen nyelv elsajátításának.
„Fontos hangsúlyozni, hogy nem tanítjuk, magoljuk és biflázzuk a nyelvet, hanem ebben élünk. Az óvodánkba huszonhét ország gyerekei járnak, szinte mindenki más nyelven szólal meg. Az óvónők pedig angolul beszélnek, a kicsik hamar megértik, érzik az új helyzetet, és megszólalnak angolul. Nincs tehát semmi trükk, az angol nyelvet használjuk, a gyerekek pedig ehhez alkalmazkodnak.
Érthető, hogy a kicsik nem egyformán sajátítják el a nyelvet, van, aki gyorsabban, más csak később tudja kifejezni magát. Mi a személyiségfejlődésre helyezzük a hangsúlyt, és próbáljuk a kicsikből kihozni a legtöbbet.
Sokan azért bizonytalanodnak el, mert azt hiszik, hogy az idegen nyelv megzavarja a magyar nyelv tanulását, azonban ez nem igaz. A gyerekek az anyanyelvükkel együtt szívják magukba az idegen nyelvet. Azt is fontos tudni, hogy hétéves kor után már szinte egyetlen gyermek sem képes arra, hogy egy idegen nyelv hangjait tökéletesen képezze. Amit a középiskolában csak kemény tanulással lehet beépíteni, azt kiskorban a gyerekek minden magyarázat nélkül, játszva képesek elsajátítani.
Az egyetlen, amivel számolni kell, hogy az új nyelv kicsit a magyar szókincs rovására megy – fűzi még hozzá Peter Jones. – Az én iskolás gyerekeimről például azt mondta nemrégiben a magyartanárnőjük, hogy a népmesék népies kifejezésében kevesebb szót használnak, ismernek, mint a többiek.”
A fiaim egymással is angolul beszélnek
Nem bánta meg Pozsgai Petra, hogy mindhárom fiát angol nyelvű óvodába íratta. Ma már úgy beszélik az angolt, mintha csak az anyanyelvük volna.
„Bár sok ellenvéleményt hallottam, úgy gondoltam, én megpróbálkozom az angol óvodával – mondja a 8 éves Kristóf, a 6 éves Vince és a 4 éves Dénes édesanyja. – Hiszen jó dolog az, ha nem az iskolapadban kell bebiflázni az igeidőket, hanem játszva sajátítják el a szabályokat, és képesek lesznek úgy beszélni, mintha kétnyelvűek volnának. Az óvoda nemcsak ezt a reményemet váltotta be, hanem egy újfajta szellemiséget is adott. A sokféle gyerek nyitottá tette az enyéimet, és rádöbbentette őket, hogy milyen színes is a világ.
A félelmem, hogy majd nehezen veszik az első időszakot, hiszen nem értenek semmit, egy pillanat alatt eloszlott. A fiúk rugalmasak voltak, egyből beilleszkedtek, és nem akadtak fenn azon, hogy az óvónők nem beszélik a magyart. Nemcsak hogy megértették, amit mondanak, hanem válaszoltak is.”
Ne legyen a gyerek túlterhelve A gyógypedagógusok szerint nem kell elzárkózni a nyelv tanításától, de nagyon oda kell figyelni a gyerek érzelmi, értelmi és mozgásfejlődésére. Ha nem mutatkozik elmaradás, feltehetően nem terheljük túl őt egy második nyelvvel. A szülőnek kell tudnia, mennyire nyitott csemetéje az újdonságokra. Ezt persze nem minden esetben könnyű felismerni, de ha a megérzéseinkre hallgatunk, nem járunk túl messze az igazságtól. |
Mennyi angolra van szükség? A gyereknek a napi kommunikációban, szituációkban, párbeszédekben, minimum negyven százalékban kell(ene) hallania az idegen nyelvet. Ennyi kell, hogy legalább annyira rögzüljön, mint a magyar. Az is fontos, hogy ezt még a kritikus időszakon belül tegye, amely egyesek szerint hat-hét éves korban, a legújabb kutatások szerint a pubertáskorral ér véget. Így anyanyelvi szinten, akcentus nélkül beszélhet majd több nyelvet. Sok szülő kedvét szegi, hogy pár hónapnyi nyelvtanulás után a gyerek még mindig „nem beszél”. Fontos, hogy ne legyenek irreális elvárásaik. A kicsik először értenek, és csak aztán szólalnak meg. Ehhez azonban idő kell. |
Amit a középiskolában csak kemény tanulással lehet beépíteni, azt kiskorban a gyerekek játszva képesek elsajátítani.