Bár a szándék eredetileg nemes volt, a kivitelezésbe néhány dömpernyi homokszem csúszott: a Target nevű cég – a vállalat kommunikációs szakemberei szerint – a testpozitív szemléletet kívánta erősíteni szemüveges babáival, a csomagolásra azonban végül felkerült egy matrica is, amelyen a szemüvegesek számára elég megalázó szöveg került fel.
A játékfiguráknak ugyanis – ki tudja, miért – a 4 eyes, vagyis négyszemű nevet adták, amellyel valószínűleg sok olyan szemüveges kisgyerek találkozott, akit az iskolában csúfoltak már.
A Target Positively Perfect kollekciója – a vállalati kommüniké szerint – „arra bátorítja a lányokat, hogy vállalják fel egyedi sajátosságaikat”. Bár azt nem teljesen értjük, hogy miért csak a lányok vannak megszólítva, elvégre 2017-ben már nem ciki az sem, ha egy fiú vesz a kezébe hasonló játékokat, mint ahogy a lányoktól sem idegen, hogy például robotokkal vagy kisautókkal játsszanak.
A szemüveges babákra több ausztrál anyuka is felfigyelt, akik a közösségi médiában tiltakoztak a baba elnevezése ellen, amely véleményük szerint a verbális zaklatás kultúráját erősíti. A pszichológiahallgató Carly Duncan például azon háborodott fel, hogy a cégnél senki sem emelte fel a szavát az elnevezéssel kapcsolatban.
„Meg vagyok döbbenve, hogy ezek a babák kikerülhetett a boltok polcaira annak ellenére, hogy hány emberen mennek keresztül, a tervezőktől egészen azokig, akik kihelyezik az üzletekbe a termékeket” – mondta a Daily Mailnek adott nyilatkozatában. „Biztos vagyok benne, hogy többen is észrevették az elnevezést, amely legitimálja a csúfolódást és az emberek közti különbségek negatív fényben való féltüntetését.”
Carly, aki maga is szemüveget visel, azt is elmondta, hogy a családjukban különösen érzékenyek erre a témára, mert a kislánya is elszenvedett már hasonló verbális zaklatást.
„Hallókészüléket visel, és a korábbi iskolájában négyfülűnek csúfolta egy elég rosszindulatú fiú” – tette hozzá a feldúlt anyuka.
A 36 éves Sara Sutton pedig saját, múltban elszenvedett sérelmeit élhette át a meggondolatlan elnevezés miatt.
„Nagyon szerettem a Positively Perfect elnevezést, de aztán megláttam, hogy négyszeműnek hívják a babát, és ettől teljesen összetörtem” – mesélte Sutton. „Én is szemüveget hordok, és engem is csúfoltak négyszeműnek gyerekkoromban. Nem lehetne, hogy az embereket úgy tekintsük tökéletesnek, ahogy vannak, akkor is, ha szemüvegük van, vagy fél lábuk vagy sebhelyeik? Ki ez a baba, és miért mondja meg, hogy ki számít tökéletesnek és ki nem? Ez az egész szükségtelen, megalázó és átgondolatlan.”
A Target Australia közleményt adott ki, amely szerint átgondolják a termék elnevezését, miután több panaszt is kaptak a vásárlóiktól.
„Sosem állt szándékunkban, hogy ezzel a babával bárkit megbántsunk vagy kifigurázzunk” – áll a cég közleményében. „Ehelyett a kisgyerekek számára szerettük volna átadni azt az üzenetet, hogy büszkén vállalják saját magukat. Komolyan foglalkozunk a visszajelzésekkel, és a gyártóval együttműködve azon vagyunk, hogy megváltoztassuk a csomagoláson látható szöveget.”
Ennek fényében tényleg kevésbé érthető, hogy miért sikerült ezt a nevet adni a babának, főleg, hogy a gyártó képviselője, az ügyben megszólaló dr. Lisa Williams maga is érintett.
„A babákat arra terveztük, hogy a szemüveges kislányoknak segítsünk, hogy azt érezhessék, hogy ők egy cool embercsoport tagjai, akik szemüveget viselnek – mint például én is” – mondta Willliams. „Mélységesen sajnálom, ha ez a szándék nem volt világos, és ha akár egyetlen gyereket vagy szülőt is megbántottunk. Mint a gyerekkori zaklatás elszenvedője, magam is átérzem, hogy milyen fájdalmat tud okozni ez azoknak, akiket bántalmaznak.”
Reméljük, egy ilyen eset után a hasonló játékok gyártói háromszor is meggondolják, hogy mit engednek ki a kezük közül…