Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Család

Sokat kiabálsz a gyerekkel? Így szokj le róla!

A gyerek nem hallgat a szép szóra, és tovább műveli, amit nem szabadna, ezért kiabálni kezdesz vele. Ismerős a helyzet?

A gyerek engedetlenségében az a legnehezebb, hogy mennyire idegesek leszünk tőle. Mert a gyerek az gyerek, néha az a dolga, hogy a saját feje után menjen, de amikor nem hallgat ránk, akkor azért alaposan próbára teszi a türelmünket és könnyen kiabálásig fajulhat a dolog.

Marc Brackett pszichológus osztott meg négy stratégiát, amivel a saját érzelmeink és idegességünk felett átvehetjük az uralmat, hogy ne legyen nagy balhé belőle, ha engedetlen a gyerek.

1. Ne dühödben beszélj

Vegyük azt az esetet, amikor a reggeli készülődés nem megy olyan simán. Ezer év, mire elkészülnek a gyerekek, te pedig már késésben vagy. Brackett szerint ilyenkor felesleges elkezdeni noszogatni a gyereket, mert abból biztos csak kiabálás lesz, ugyanis amikor feszült és dühös vagy, akkor az agy képtelen problémamegoldó üzemmódban működni. Inkább végezz pár légzőgyakorlatot, nyugodj meg, és higgadt állapotban szólj a gyereknek, hogy menni kell.

kiabálás stressz gyereknevelés

Képünk illusztráció (Forrás: iStock)

2. Tarts szünetet

Brackett ajánlása az, hogy ha azt érzed, ki fogsz borulni, akkor egy pillanatra nyomd meg magadon a pause gombot. Ebben az egy pillanatban lépj hátra egyet a szituációtól, és csak vizsgáld meg, mi történik pontosan. Mint egy kívülálló nézd meg a helyzetet. Még mondhatod is a gyereknek, hogy adjon neked egy kis időt, mert ebben a percben semmi jó nem hagyná el a szádat, és majd később folytassátok a beszélgetést.

3. Vizsgáld meg a saját stresszválaszaidat

Hogyan reagálsz általában a stresszhelyzetekre? Hogyan fejezed ki a frusztrációdat: az asztalra csapsz vagy kiviharzol a szobából? Esetleg káromkodsz csendben? Amikor épp nem vagy stresszes, akkor gondold át ezeket a kérdéseket, akár le is írhatod a saját magadon tett megfigyeléseket. Ezek a reakciók automatikusak, de ha tudatosan megfigyeled őket, akkor megváltoztathatók.

4. Ne felejts el lélegezni

A légzés a stresszes agy legjobb gyógyítója. Brackett szerint a mély, lassú lélegzetvételekkel lecsillapítható a paraszimpatikus idegrendszer, ami a stresszhormon termelésért felelős. Amikor ideges leszel, akkor rögtön visszafojtod a levegőt, ezért emlékeztetned kell magad a helyzetben, hogy mélyeket lélegezz.

Az indulatok megfékezése a szakember szerint csak szokás kérdése. Ha gyakorlod a mély légzést, szünetet tartasz kiabálás előtt, akkor nyugodtabb hangnemben tudsz majd beszélni a gyerekkel.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top