Család

Jön a november, erre figyelj nagyon, ha autóba ülsz!

Átállítottuk az órákat, vagyis hamarabb sötétedik, ráadásul az októberi nyár is véget ért, azonban sokan ezt nem veszik figyelembe, ha autóba ülnek. Szakembert kérdeztünk arról, mire kell ilyenkor a szokottnál is jobban odafigyelni.

A múlt hétvégi óraátállítást követően már másnap éreztette a hatását a közelgő tél: délután fél öt körül elkezd sötétedni, ráadásul ezzel csaknem egy időben komolyabb lehűlés is kezdődött. Mindkét tényező önmagában elég lehet, hogy megtréfálja az autóvezetőket, éppen ezért nem árt extrán odafigyelni ebben az átmeneti időszakban. Az nlc olvasói már találkozhattak Albert Péter nevével, aki a Speedworld Hungary vezetéstechnikai központ oktatási vezetőjeként már számos értékes tanácsot osztott meg látogatóinkkal. Most is hozzá fordultunk, hogy megkérdezzük, szerinte melyek a legfontosabb tanácsok, amelyeket az autósoknak nem árt fejben tartani. 

„A fejbentartás nagyon jó megfogalmazás, ilyenkor ugyanis a legfontosabb, hogy »agyban« kell átállni először, és tudatos autóvezetőként felkészülni a várható körülményekre, látási és útviszonyokra” – magyarázta a szakember.

Albert Péter felhívta a figyelmet, hogy az évnek ebben a szakaszában egy napon belül is kialakulhatnak óriási hőmérséklet-különbségek, amelyek amellett, hogy a sofőr – illetve a közlekedésben részt vevők – figyelmét is befolyásolhatják, rendkívül eltérő útburkolati feltételeket is eredményezhetnek. 

A csapadékos, sötétebb időben nehezebben vesszük észre az esetleges veszélyforrásokat (Fotó: iStock)

„A hajnali órákban az ország egyes területein akár már az útburkolat is le lehet fagyva, míg ha süt a Nap, akár 40 fokig is felmelegedhet az aszfalt – hangsúlyozta a szakértő. – Ráadásul ebben az időszakban nagyon nagy a hajtás, mindenki siet, hogy a decemberi ünnepi időszak előtt mindent el tudjon intézni, viszont ilyenkor a napi autóvezetés jelentős része sötétben történik, erre is fel kell készülni. Nagyon fontos a tudatos vezetés, ne rutinszerűen üljünk be az autóba, hogy az majd úgyis elvisz minket, hanem legyünk tisztában ezekkel a kockázatokkal, mint ahogy azzal is, ha például egy hidegfront hatással van ránk. Ezzel is számoljunk, mielőtt útnak indulnánk.”

Vészhelyzetben mindenki kezdő

Albert Péter rámutatott, hogy ilyenkor érdemes egy picit visszavenni a tempóból, mivel az útburkolat már említett változásai mellett a látási viszonyok is romlanak a korai szürkületnek, illetve annak köszönhetően, hogy már délután, a munkaidő vége tájékán besötétedik. 

„Ilyenkor sokkal több baleset történik a gyalogosátkelőknél, illetve a kerékpárosok kárára, mivel sokan ugyanolyan sebességgel közelítik meg az átkelőhelyet, mint nappali fényben, de ilyenkor nem feltétlenül vesszük észre a zebrán még átszaladó gyalogost, főleg, ha például sötétebb a ruházata – magyarázta a vezetéstechnikai instruktorként dolgozó szakember. – De annak is megvannak a veszélyei, ha a megszokott sebesség mellett megcsúszik az autó: ilyenkor mindig kapkodás lesz a vége, mert vészhelyzetben mindenki kezdő. Éppen ezért életet ment, ha az autósok részt vesznek vezetéstechnikai tréningen is, ahol épp az ilyen helyzetek elkerülését, kezelését sajátíthatják el.”

A ködös hajnalokon az úttest is síkos lehet (Fotó: iStock)

A nyáron használt téli gumit felejtsük el!

Az autó megfelelő felkészítésének legfontosabb eleme a téli gumi felszerelése. Albert Péter szerint erre akkor kell sort keríteni, ha a napi átlagos középhőmérséklet 7 Celsius-fok alatt marad – de ha valaki fagyzugok környékén lakik, érdemes lehet már most feltenni a téli abroncsot, hogy a reggelente lefagyó utak ne okozzanak kellemetlen meglepetést. 

„Nagyon fontos, hogy ha valaki egész nyáron fent hagyta a téli gumit az autón, akkor is cserélje le újra, ha a profilmélység alapján még használhatónak tűnik! – figyelmeztetett a szakember. – A nyaranta akár 60 fokig is melegedő aszfalt ugyanis szabályosan leradírozza ezekről az abroncsokról azokat a lamellákat, amelyeknek éppen az lenne a feladatuk, hogy a síkos úton tartsák a járművet. Egy ilyen téli gumi tehát éppen abban a helyzetben mond majd csődöt, amikor a sofőr számítana rá.”

Legalább ennyire fontos az autó világítóberendezéseinek ellenőrzése, itt pedig nem csak arra gondolunk, hogy mindegyik lámpa megfelelően világít-e. Albert Péter szerint a közlekedésben részt vevő autóknál gyakori hiba, hogy a fényszóró nincs megfelelően beállítva, így elvakíthatja a szembejövőket, vagy egyszerűen az eget világítja meg az úttest helyett. 

„Azt is tudni kell, hogyan és mikor kell használni a megfelelő világítást: az új autóknál már automatikusan bekapcsol az első menetfény, azonban nem szabad elfelejteni bekapcsolni a tompított fényszórókat, ha felhajtunk az autópályára, mivel a menetfénynél a hátsó lámpák nem működnek, viszont sokkal jobban megbecsülhető egy mozgó autó távolsága, ha megfelelően ki van világítva – tette hozzá a szakember. – A ködlámpát, ködzárófényt is csak akkor használjuk, ha szükséges – ezt egyszerűen ellenőrizhetjük: ha a szembejövő ködlámpája vakít, vagy ha az előttünk haladó zárófénye zavaró, akkor mi se kapcsoljuk fel a sajátunkat.”

Ablaktörlő, légkondi, biztonsági öv

A csapadékosabb időjárás, de akár a hajnali-esti ködszitálás, pára is ronthatja a látási viszonyokat, éppen ezért kulcsfontosságú, hogy megfelelő minőségű ablaktörlőkkel induljunk útnak. Néhány ezer forintos kiadásról van szó, azonban ha a régi, használt lapátokat fent hagyjuk, a szélvédőn hamar foltok, csíkok alakulhatnak ki, amelyek éppen a biztonságos közlekedést korlátozzák, sőt akár veszélyesek is lehetnek, ha emiatt nem veszünk észre például egy gyalogost vagy egy kerékpárost. 

A használt ablaktörlő rontja a látási viszonyainkat (Fotó: iStock)

„A páramentesítésre is gondolni kell, illetve egyszerűen rá kell szánni azt a pár percet az autó megfelelő állapotba hozására, vagyis ne csak egy tenyérni lyukat töröljünk a szélvédőre indulás előtt – figyelmeztetett Albert Péter. – Nyugodtan használjuk télen is az autó légkondicionáló berendezését, ez a leghatékonyabb módszer a páramentesítésre – mellette nyugodtan használhatjuk a fűtést is. Érdemes működtetni télen is a klímát, mert ha tavaszig szüneteltetjük, akkor a kompresszora bizony hamar tönkremehet.”

Ami a biztonsági övet illeti, fontos, hogy ne a vastag télikabáton húzzuk át, mivel ez akadályozhat a szabad mozgásban, ráadásul csökkentjük vele az öv hatékonyságát is, mivel egy esetleges ütközésnél nem olyan feszes, mint ha kabát nélkül használnánk, így pedig később fogja csak meg az előrelendülő testünket. Éppen ezért inkább indulás előtt járassuk az autót pár percig, amíg az utastér fel nem melegszik, és az ablakokról le nem olvad a pára, mint hogy csúnya baleset legyen a sietség vége. 

Biztonságos közlekedést kívánunk minden kedves olvasónknak!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top