A fiatal korban történő szexualizálás sajnos gyakori jelenség a színészek között. A sebezhető gyerekek gyakran csak évek múlva ébrednek tudatára annak, hogy bántalmazták őket.
Ilyen volt Brooke Shields, Kate Moss, Natalie Portman, Millie Bobby Brown, Megan Fox, Mischa Barton, Mara Wilson, Emma Watson és Alyson Stoner, ők mindannyian felszólaltak azért, mert a média, és egyben azok a felnőttek, akikben megbíztak, kihasználták őket.
„Nem volt helyénvaló olyan fiatalon”
A korábban szépségikonnak számító Brooke Shields a Pretty Baby: Brooke Shields című dokumentumfilm promóciója kapcsán a The Drew Barrymore Show-ban mesélt a tapasztalatairól. A dokumentumfilmben Shields végigvezeti útját az önérvényesítésig, miután rendszeresen szexualizálták a filmvásznon és a reklámokban:
10 évesen meztelenül pózolt a Playboynak, majd gyermekprostituáltat játszott az 1978-as Csinos kislány című filmben, ebben 11 évesen csókolózott először a 29 éves színésztársával.
Barrymore talkshow-jában felhozta, hogy a #MeToo mozgalom részeként úgy érezte, nem mesélheti el saját gyerekkori élményeit. „Nem éreztem úgy, hogy beszélhetnék róla, mert olyan sok olyan dolgot tapasztaltam, ami annyira nem volt helyénvaló olyan fiatalon, annyira összezavarodtam, miért vagyok felelős, milyen dolgokban volt részem. Gyerekek voltunk” – mondta.
2023-ban, amikor a forgatásokon intimkoordinátorok felelnek a színészek biztonságérzetéért az erotikus jeleneteknél, döbbenetes látniBrooke Shields dokumentumfilmjének az archív felvételeit, amelyekben rendre felnőtt nőnek sminkelték, és ami ennél is rosszabb, hogy erotikus jelenetekben sokszor meztelenül szerepeltették, és direkt módon szexualizálták.
A mindössze 15 éves színésznővel forgatott Calvin Klein kampányvideók például annyira durvára sikerültek, hogy teljesen érthető okokból egyes helyeken be is tiltották azokat. És akkor még nem beszéltük a hatalmas közönségsikernek számító Kék Lagúnáról, amelynek problémás forgatásáról (ahol szexjeleneteket kellett forgatnia szűzen) szintén részletesen mesél a dokumentumfilmben.
Filmek, amik nagyon rosszul öregszenek
Brooke sajnos nem az egyetlen színésznő, akit gyermekkorában szexualiztáltak a filmvásznon, nem kevés alkotást találunk a popkultúrában, amelyek határozottan nem öregszenek jól, és egy jobb érzésű ember azt kívánná, bár el se készültek volna.
Natalie Portman korai filmjei között is akadnak olyan, amitől finoman szólva is zavarba jön az ember. Mindössze 12 éves volt a Léon, a profi című filmben, melyben Jean Reno partnere volt, és már ebben is egy kissé lolitás beütéssel ábrázolták. A film sikere után Natalie olyan alkotásokban kapott szerepet, mint a Beautiful Girls, amiben egy középkorú férfi belezúg a fiatal karakterébe. A színésznő azt mondja, ekkor kezdett el egy újfajta figyelmet kapni. A most 41 éves Portman a Armchair Expert With Dax Shepard című műsorban pedig arról beszélt, hogy a közönség reakcióját nehéz volt kezelni.
Határozottan tudatában voltam annak, hogy úgy ábrázolnak – főleg a filmek megjelenése körüli újságcikkekben –, mint egy Lolita-figurát
– mondta, majd hozzátette: „Az, hogy gyerekként szexualizáltak, szerintem elvette a kedvemet a saját szexualitásomtól, mert félelmet keltett bennem. Úgy éreztem, hogy csak úgy lehetek biztonságban, ha konzervatív vagyok, komolyan veszem magam és okos vagyok. Csak azt akartam, hogy ne így nézzenek rám” – magyarázta.
A 2018-as Women’s March-on felszólalva Natalia Portman azt is felidézte, amikor először kapott rajongói levelet, de nem egy vele egykorú fiútól, hanem egy nemi erőszakról fantáziáló, idősebb férfitól. A lányban ekkor tudatosult, hogy az ami történik vele, nagyon nem helyes.
Natalie végül visszautasította a Lolita szerepét, Vladimir Nabokov hírhedt könyvének 1997-es filmadaptációjában. Erre a szerepre 2500-nál is több lányt hallgattak meg, köztük Christina Riccit, Melissa Joan Hartot és Jennifer Love Hewittet.
Végül Dominique Swainre esett a választás, aki a forgatás idején még csak 15 éves volt, ezért a szexjelenetek közben egy 19 éves testdublőr helyettesítette, hogy ne sértsék meg az 1996-os gyermekpornográfia elleni törvényt. Amikor pedig mégis intim közelségben volt a két színész, Irons ölébe egy párnát tettek. Ettől függetlenül már akkor is problémásnak találták a filmet a forgalmazók, a New Line Cinema illetékesei például látva az első nyers vágatot, inkább kiszálltak. Helyüket egy kis, független forgalmazó vette át, és végül csak a tévében, a Showtime-on jutott el szélesebb közönséghez a film.
Mara Wilson színésznő is hasonlókról számolt be egy Elle-cikkben:
Aranyos volt, amikor 10 évesek leveleket küldtek nekem, hogy szerelmesek belém. Nem volt az, amikor 50 éves férfiak tették ugyanezt.
Mesélt az egyik „rajongói levélről”, amelyet egy Don nevű felnőtt férfi írt. „Az írását nehéz volt elolvasni, de épp eleget tudtam kivenni belőle: »Imádom a lábad. Megkaphatom az ajaklenyomatodat a mellékelt névjegykártyán?« – idézte fel a gyerekként kapott levél tartalmát. Wilson szerint felháborító látni, hány kislány vált szexszimbólummá nagyon fiatalon. És válik azzá még ma is.
Tele van a divatipar Lolitákkal
A gyermekek ilyen jellegű kihasználása nem korlátozódik a televízióra, filmekre és filmszerepekre. Jellemző, hogy a kislányokat zenei videókban, videojátékokban, szépségversenyeken, magazinokban és reklámokban is szexualizálják. A divatiparból ma sem kopott ki, hogy az egészen fiatal lányokat gyakran úgy ábrázolják, hogy idősebbnek tűnjenek, a felnőtt nőket pedig úgy öltöztetik, hogy kislányosak legyenek. A fentebb említett Calvin Klein farmerreklámjában Brooke Shields mindössze 15 éves volt, míg a Skechers reklámjában Christina Aguilerát 24 évesen iskolás lánynak öltöztették.
Gondoljunk csak Kate Mossra, aki alig volt 14 éves, amikor berobbant a divatszakmába, és onnantól kezdve számos aktfotó készült róla, sőt ezek indították el a karrierjét. Moss 48 éves volt, amikor kíméletlen részletességgel elmesélte egy interjúban, hogyan menekült sírva egy fotózásról, miután tinédzserként azt kérték tőle, hogy akarata ellenére vetkőzzön.
Corinne Day néhai fotós a The Face magazin számára készített vele fotósorozatot, és a szupermodellnek itt is félmeztelenre kellett vetkőznie, amit ő nem szeretett volna. Akkor a fotós megfenyegette: „ha nem vetkőzöl le, nem foglak ajánlani az Elle-nek.” Kate azt is elmesélte, hogy egy másik, Calvin Klein-fotózáson váliumot kellett szednie, hogy enyhítse a meztelenség miatti szorongását.
Azt gondolnánk, hogy az ilyen jellegű fotók ma már kikoptak a divatiparból, és szerencsére a meztelenség immár tiltott, de nem olyan rég a Benetton is botrányba keveredett, amikor az olasz szabadidős márka Instagram-fotóin gyerekek pózoltak fehérneműben, miközben „felnőttnek néztek ki”. A fotón az egyik kislány pamut melltartóban és fehérnemű szettben pózolt, karján cipzáras kapucnis pulcsival, míg a másik lány köntöst és mackós pólót viselt, amelynek végét részben a bugyijába tűrték. A fotókat végül a divatcég eltávolította a felületeiről.
Empátia helyett áldozathibáztatás
Természetesen a zeneiparban sem ritka a jelenség, a 16 éves Britney Spears imidzsét a túlfűtött erotikára építették, már az első videoklipjében is, ugyan burkoltabban, de szexualiztálták. A Rolling Stone címlapja pedig aztán sokaknál kiverte a biztosítékot, amelyen az ágyon fekvő tinédzser Britney látható, rövid, selyem pizsamanadrágban, fekete melltartóban és nyitott pólóban. Egyik kezében egy telefont szorongat, a másikban pedig egy plüss, Teletubby játékot…
A gyermekek tárgyiasítása és szexualizálása a médiában egyáltalán nem veszélytelen, és nem is marad következmények nélkül, a kutatások ugyanis azt mutatják, hogy a gyerekek ilyen jellegű bemutatása növelheti a gyermekek szexuális zaklatásának gyakoriságát.
Ráadásul azok a nők és gyermekek, akik felszólalnak később a szexualizált képek, felvételek miatt, empátia helyett gyakran áldozathibáztatást kapnak, ezért sokan csak nehezen vagy nem is merik felhozni a múltbéli traumáikat. Mindemellett állandósítja a társadalmi előítéleteket, mivel tanulmányok szerint a szexualizált ruhákban ábrázolt lányokat kevésbé intelligensnek, kevésbé kompetensnek, kevésbé erkölcsösnek tartják.
Pedig ezek a gyerekek nem önálló döntéseket hoznak, pusztán követik a felnőttek utasításait, akik sokszor olyan személyek, akikben vakon bíznak (Brooke Shields menedzsere például a saját édesanyja volt), mások döntenek arról, hogyan szerepeljenek, mit viseljenek, miként ábrázolják őket.
És mivel a lányok fiatalkorukban alakítják ki identitásukat, ezért a gyerekek médiában történő szexualizálása nemcsak az ábrázolt gyerekekre veszélyes, hanem azokra is, akik ezeket a képeket, videókat fogyasztják.